• Anonym (Jenny)

    Vad f*n har någon med att göra vad som ligger i min korg?

    Ute på min storhandling för veckan så köpte jag också lördagsgodis till familjen, med tanke på att det är 4 st som ska ha godis så blir det ju lite.
    Då kommer det fram en tjej som undrar om jag inte vägt mig på sista tiden för om jag hade gjort det borde jag inse att jag inte borde sitta och vräka i mig så mycket på en tisdag.

    Nu vet jag att jag är överviktig, men vad i hela friden ger någon rätt att komma och kommentera vad jag har i min korg?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-11 10:29
    Oj Vad inlägg det hade trillat in sen jag gav mig för kvällen. Solig Lite mer än jag hinner med att svara på en och en så jag kör ett inlägg till er alla.

    Till er som stöttat mig: TACK så mycket. Era kommentarer ger mig energi till att se bortom hennes kommentarer och fortsätta med mitt eget och även ge mig ut bland folk. Men jag är egentligen på ett sätt glad att jag inte lyckades kasta ur mig något elakt själv. Jag tycker ju att man inte ska ge elaka passningar till någon överhuvudtaget så hade nog småskämts.

    Till er som tycker att hon gjorde rätt och man har all rätt att slänga hur sig elakheter: Varför? varför får man kasta elaka kommentarer efter folk? Oavsett om det gäller vikt, utseende eller vad det nu än kan vara?
    Vad ger det er egentligen att vara elak? eller att se någon annan vara det?

    Till er som undrar/tror att tråden är ett skämt: Tyvärr inte, och det har ju dessutom kommit fram att fler här i tråden råkat ut för liknande.

  • Svar på tråden Vad f*n har någon med att göra vad som ligger i min korg?
  • lille Birger
    lille Birger skrev 2012-01-11 00:15:14 följande:
    Spelar ingen roll om den är rakad eller inte, tror de flesta människor skulle bli jävligt upprörda över att få en mutta upptryckt i ansiktet på bussen.
    Nu såg jag att jag var i fel tråd. Skäms
  • olleolle
    Anonym skrev 2012-01-10 23:54:57 följande:
     
    Nu får du rätta mej om jag har fel. Är det inte personangrepp att berätta för en person att den är tjock, att den inte borde äta vissa saker och att det vore bra om den gick ner i vikt så man slipper se eländet. Men det är ett personangrepp om man berättar för en person att den är otroligt otrevlig och elak och att man gärna ser att den håller tyst med oförskämdheterna så man slipper höra eländet?
    Jag har inte sagt att en speciell person ska äta vissa saker
    jag har bara pratat generellt om tjockisar.
    Du däremot har gått in med personangrepp mot mig.
    Om du inte gillar det jag skriver så behöver du inte läsa det.
  • Anonym

    sånt har jag ochså råkat ut för...
    handlade ett gäng semlor förra året (till familjen) i konditoriet här och när jag säger jag ska ha 6 st tar hon först en spanande titt uppifrån och ner och säger sedan:

    jaha, är det verkligen nödvändigt, jag menar du är ju inte direkt liten och behöver mer fett o så....?

    jag bad henne kalla in chefen (som jag för övrigt känner), chefen kom och jag berättade vad hon sagt och tjejen fick be mig om ursäkt högt och tydligt.

    Hade gjort precis likadant i en affär!! 

  • Velour
    Anonym (Jenny) skrev 2012-01-10 18:06:37 följande:
    Ute på min storhandling för veckan så köpte jag också lördagsgodis till familjen, med tanke på att det är 4 st som ska ha godis så blir det ju lite.
    Då kommer det fram en tjej som undrar om jag inte vägt mig på sista tiden för om jag hade gjort det borde jag inse att jag inte borde sitta och vräka i mig så mycket på en tisdag.

    Nu vet jag att jag är överviktig, men vad i hela friden ger någon rätt att komma och kommentera vad jag har i min korg?
    Är det någon skillnad mellan att vräka i sig på en tisdag och att vräka i sig på en lördag? Obestämd
    Och himla elak kommentar!!
  • MiaMammut
    lille Birger skrev 2012-01-11 00:16:58 följande:
    Nu såg jag att jag var i fel tråd. Skäms
    Ha ha ha.. Ja, jag fattade ingening... Tänkte att det skulle vara någon väldigt långsökt liknelse, men gav upp. Men lite komiskt blev det...
  • olleolle
    Dripknot skrev 2012-01-10 23:25:00 följande:
    Hörru du Olle, ingen är impad av dina småbilar i garaget och segelbåt i poolen vet du.

    Hade du slängt in den egenskap av att vara ödmjuk inför andra människor så hade du fått plus i kanten av mig iaf.

    Jag har en bil, ett jobb jag trivs med och bor i villa jag med men jag tar mig inte rätten att angripa folk bara för det. Hade du varit lika kaxig med ett månadsbusskort i plånkan, en tur varannan månad med Finlandsfärjan och huserat i en 2:a i ett miljonprogramsområde? Ingen är impad av att det finns vi som bor i villa, det är ett vanligt fenomen som förekommer i stort sett överallt.

    Ha det så bra!
    Jag är inte här för att impa på dig, faktum är att jag inte bryr mig om dina åsikter alls.
    Jag är inte heller här för att få någon guldstjärna eller plus i kanten av dig.

    Jag skrev det jag skrev för att någon ansåg att det gått "käpprätt åt helvetet" för mig, vilket du hade upptäckt om du läst hela tråden.

    Läs mitt inlägg igen så kanske du förstår vad jag menar, om inte så kan jag inte annat än att beklaga.
  • olleolle
    molly50 skrev 2012-01-10 22:35:36 följande:
    Jag sa inte att alla gör det. Vända på saken,varför måste det vara så att alla överviktiga är det pga fel mat och dålig motion? 

    Sluta äta? Allvarligt talat,jag tror inte att du har en aning om vad du pratar om. Prova att sluta äta själv och se hur länge du lever eller hur lång tid det tar innan du blir sjuk sen.
    Det ÄR inte så lätt att gå ner i vikt som du försöker att få det till!  Och har man redan en dålig självkänsla så underlättar det inte direkt när man får sådana kommentarer som TS har fått. Vad i det är det du inte förstår?
    Dålig självkänsla kan också vara en orsak till att man börjar att tröstäta. Och då behövs defintivt inte sådan taskig attityd ifrån omgivningen!

    Jag vet att det är svårt att gå ner i vikt eftersom jag själv är överviktig. Dock inte jättemycket,men ändock. Jag har,trots den inställningen,lyckats gå ner ganska mycket i vikt. Men då har jag sluppit korkade kommentarer om min vikt också.   
    Nej, du sa inte det, men ditt inlägg var inte det enda som påpekade att man kanske var sjuk, att det var därför man var fet.
    Då undrade jag varför det aldrig kan vara så att de är feta för att de är lata. Varför ska man alltid dra upp att det minsann finns de som är sjuka?
    Hur många av de som är feta är det för att de är sjuka? Det är en försvinnande liten del.

    Jag har inte skrivit någonstans i mina inlägg att alla som är feta inte har en sjukdom. Visst finns det de som är feta pga att de äter medicin eller dyl, men som sagt, denna del är försvinnande liten

    Jo, jag har faktiskt en aning om vad jag pratar om. OM det är så att det är maten som gör dig fet, sluta ät då. Svårare än så är det ju inte att gå ner i vikt, eller hur?
    Visst, så småningen om så dör man ju, men det var inte det vi pratade om.
    Dessutom kan man utan problem sluta äta under en vecka, speciellt om man väger 150 pannor.

    Jo, det är jättelätt att gå ner i vikt. Det är bara i deras huvuden (de tjockas) som det är svårt o jobbigt.
    En tjock person har inte mer fysiska problem att gå ner i vikt än en normalviktig. Allt sitter i huvudet.
    Det är inte så att de exploderar bara för att de får mindre mat.

    På din beskrivning så låter det som om tjocka inte kan ta hand om sig själva.
    "Jag är tjock och någon sa något elakt så då måste jag tröstäta". Väx upp. Världen är jobbig och hård. Du är inte 12 år längre.

    Allting stavas MOTIVATION.
    Kolla på en dokumentär om Arnold Schwarzenegger. Tror du han hade kommit dit han är idag om han hade tänkt "det är så himla svårt" ?
    Vill man så kan man.
    Vill man inte så är det omöjligt.
  • olleolle
    EmmaW84 skrev 2012-01-10 23:59:55 följande:
    Det har hänt mig med en gång fast du var det en gubbe som smög bakom mig och min kompis vid lösgodishyllan. Helt plötsligt hör jag bara hur han säger "du ska nog inte ha mer nu". Jag vänder mig om och han tittar allvarligt på mig, sedan går han. Jag blev så paff att jag inte kom på något käckt svar just då men oj vad jag har skrattat åt det här efteråt. Seriöst, skaffa en hobby gubbj*vel :D
    Han hade ju en hobby ..dessutom en ganska rolig sådan:)
  • olleolle
    Dripknot skrev 2012-01-11 00:03:02 följande:
    Sen kanske folk inte vet att personen de just fällde en kränkande kommentar åt redan gått ner 15 kg för egen maskin.

    Jag är ett sådant exempel.

    Har gått ner 15kg sen i September 2011 men eftersom jag har rätt mycket kvar syns endast en marginell skillnad. Jag är fortfarande stor, men har ett helt annat självförtroende. Var faktiskt med om samma sak när jag skulle köpa mig en kexchoklad i lördags. Att tilläggas bör är att jag tränar på gymmet 4-5 dagar i veckan numera samt går promenader hemma i elljusspåret.

    Det kom fram en tjej som de flesta killar skulle klassa som snygg och frågade varför jag skulle köpa en kexchoklad när jag är överviktig. Jag kontrade med: "Alltså du har knappast med det att göra. Du har rätt till din åsikt, men jag skiter i den."

    Tog min kexchoklad och ställde mig i kassan, betalade och svansade ut. Gott som f*n var det också.
    Ja..där fick hon ?
  • olleolle
    Anonym skrev 2012-01-11 00:10:41 följande:
    Fy fan vad otrevligt! Jag vet faktiskt inte hur jag hade reagerat själv... Är så trött på allas naiva syn på överviktiga som kommer med kommentarer som "det är bara att äta mindre"... Det är den enkla matematiken. Vi som är överviktiga vet att det är så mycket svårare än så. Blir för upprörd av att läsa folks kommentarer här så jag tror att jag slutar här.
    Vaddå? Vad är det som är svårare?
    Gäller inte de fysiska lagarna för tjocka?
    Energi in och energi ut?
    Låter otroligt ifall att ni äter pyttelite men ändå växer.
    Det vore ju en sensation för forskarvärlden i så fall om det vore så.
Svar på tråden Vad f*n har någon med att göra vad som ligger i min korg?