Vad ska ni äta till middag ikväll? part 8!
Ikväll ska vi prova cevapcici-kryddorna! Pommes och tsatziki också såklart.
Ikväll ska vi prova cevapcici-kryddorna! Pommes och tsatziki också såklart.
Vi får Tom Kah Gai ikväll. Santa Marias kryddpåse, kokosmjölk, kycklingbitar och tomater (vi skippar oftast champinjoner för sambons skull, det skulle jag annars gärna ha i) - tänk att något så enkelt kan vara så gott! Eventuellt blir det ris till också, beror på hur hungriga vi är.
Grenadjären, förresten, soppor måste väl vara något för dig? NÅGOT måste du ju få i dig! Hoppas det inte blir alltför besvärligt!
Ikväll ska vi äta lax med citronpepparsås och kokt potatis.
Vi har planerat för fläskfilé och sås med dijonsenap och persilja, till det färsk pasta.
Idag blir det verkligen söndagsmiddag - rostbiff i bit, potatis på något sätt (gratäng? hasselbacksvarianten? jag funderar fortfarande...) och sås. Bästa vännerna blev överlyckliga igår när jag bjöd hit dem!
Wokat strimlat fläskkött med grönsaker (stjälkselleri, morötter och rödlök i strimlor samt burksvamp) och ris. Kryddning sweet-chili-sås, pressad lime, ingefära och lagom mycket vitlök. Kanske gör jag det hela lite "såsigare" genom att ha i lite extra vatten och sedan reda av med arrowrot eller maizena.
Ikväll ska vi ha risgrynsgröt och mackor, bara. Det är ju så gott, men det känns lite som sista chansen nu.
Ikväll äter vi lasagne, vanlig klassisk. Eftersom vi var så lata igår och bara åt risgrynsgröt (från "korv") hade jag tid att förbereda den, skönt att bara kunna strö över lite ost och ställa in den i ugnen när jag kommer hem från jobbet!
Ärtsoppa (a la burk, men med lite extra gul lök i tror jag) och pannkakor.
Idag åt vi köttfärsenchilladas.
Superenkelt och supergott - fräs köttfärs motsvarande 3-4 portioner och blanda ner en burk creme fraiche paprika&chili. Fördela på tortillabröd som rullas ihop, läggs på ugnsfast fat, toppas med lite riven ost och så in i ugnen och gratinera (ca 10 minuter på 200 grader, ungefär). Sallad till! Nästa gång kommer vi antingen ha kidneybönor i köttfärsen eller servera ris till för att få det lite matigare.