Vad ska ni äta till middag ikväll? part 8!
Sambon har precis åkt iväg för att hämta hem thaimat. Skönt att vara lat ibland!
Sambon har precis åkt iväg för att hämta hem thaimat. Skönt att vara lat ibland!
Jag ska svänga ihop en tonfisksås med curry och äta med spaghetti. Står det i alla fall på vår veckomatsedel, men jag funderar på att kanske göra något annat när det visar sig att sambon inte hinner äta middag hemma. Något som han inte gillar...
Ikväll blir det kycklingsoppa med kikärter och toast till det. Sambon är skeptisk men jag hoppas övertyga honom!
Kyckling- och kikärtssoppa (4 port.)
* 1 hel kyckling kokad med 1 lagerblad, salt och ½ gul lök. Fast jag kommer göra på filéer, buljong finns ju på tärning!
* 1 gul lök och 2 vitlöksklyftor, hackade. 1 morot och 2 stjälkar selleri, fint skurna. Fräs i olivolja (utan att det tar färg), krydda med 2 krm cayennepeppar och 4 krm rosmarin, fräs någon halvminut till.
* Lägg grönsaksfräs, kyckling i "munsbitar" samt 1 burk kikärtor i en kastrull. Häll på 1 liter kycklingbuljong och låt koka ca 10 minuter. Mixa evt en del av soppan med stavmixer.
Ärtsoppa och pannkakor. Sambon tyckte det var dax, om jag får välja själv tycker jag nog aldrig det är dax för ärtsoppa men vad gör man inte för kärleken!
Är själv hemma och har redan ätit fredagsgodis eftersom det ju är lite synd om mig. Så till middag blir det nog... nudlar, "kryddstark smak"...
Kycklingwok med grönsaker och nudlar.
Något som i princip lagar sig själv. Typ rester från igår. Liksom inte kul att laga seriös söndagsmiddag till sig själv.
Något med kassler. Sambon lagar.
Cevapcici med pommes och tzatziki
Det blev en något oortodox middag idag. En sorts fiskgratäng med couscous. Och en "sallad" på fetaost, rödlök, gurka, soltorkade tomater, vitlök och majs. Kan inte påstå att det kändes som att det passade ihop, men gott var det!
Nötstek med potatisgratäng, skysås, rotfrukter och sallad. Chokladtryffeltårta till efterrätt!
Jag planerar för något riktigt sunkigt. Sambon ska bort, både dottern och jag är småkrassliga - och jag ska mest ägna kvällen åt att zappa mellan Gilmore Girls och hockeyslutspelet. Vet inte riktigt vad än... Gamla hederliga makaroner med ost och Piffi? Pommes och bearnaisesås? Några andra förslag?
Det blev grekisk sallad. Gott-gott!
Sambon ska göra pannkakor. Har han sagt. När filmen är slut... *hungrig*
Håller på och fixar ihop... Spaghetti med lite morot, lite champinjoner, lite soltorkade tomater, lite peppar och lite färskost med vitlök.