Inlägg från: mithrandil |Visa alla inlägg
  • mithrandil

Min 3åring är gul

Liam05Milton08 skrev 2012-01-15 20:58:26 följande:
    Men dedär bör dom ta emot han för på AKUTEN.. Gul i huden är inte ett bra tecken... Det är ju förhöjda levervärden.. 
    Nä, de vill inte ta emot honom på akuten, dessutom får vi åka 9mil för att komma till närmaste barnakut så jag åker inte gärna i onödan. Inte ens jourvårdcentralen ville ta emot honom för det är inget akut tillstånd då han haft det under en längre tid.

animegirl: Får ni ligga på IVA när hon får sina astma problem? Kors. :( Men får de ingen ordning på det?
    Tack! Ja, jag hoppas att vi får veta relativt snart. Det är ovissheten som är värst.
    Men oftast när jag oroar mig så finns det inget att oroa sig för iaf så jag hoppas det stämmer nu med. :)

MCH: Koncentrerad, tycker koncentrerad urin brukar se tämligen brun ut, orange/brun. Har jag fel? 
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • mithrandil
    Tibell skrev 2012-01-15 21:00:42 följande:
    Mithrandil : Jo det kan det förvisso. Men då ska man dricka riktigt dåligt.
    Han får väl i sig minst 2 flaskor välling om dagen + det han dricker till måltid. Känns inte som att det skulle vara så pass lite att det påverkar urinen att bli så mörkt och lukta.
    Tilde som egentligen aldrig dricker mer än max 1-2 väldigt små glas vatten/saft/mjölk har inte alls mörkt urin..
    Men samtidigt kan det helt klart skilja från barn till barn..

Förstår att du är orolig ! Hoppas ni snabbt får hjälp och att det "bara" har med hans näringsbrist att göra, då går det säkert att åtgärda hyffsat snabbt :)
    Ja, jag tycker inte heller att det skulle bero på det. Somd u skriver dricker han ju neocate vällingen 2 gånger om dagen. typ 1dl juice till varje måltid och ett par vattenflaskor om dagen.

Liji77: Jobbar du inom sjukvården? Du verkar besitta en hel del kunskap. :)

Han äter bara tavegyl och det är inte alltid utan vid behov. Har inte varit så mycket i det sista.
    Han har fler symtom egentligen kanske, men jag har alltid förknippat det med allergierna.
    ont i magen, ont i kroppen, visar tendenser till muskelsvaghet (han går uppför och i trappor med händerna mot knäna och arbetar sig upp till stående med hjälp av armarna. Skrikig och tjurig, ofta trött.

tycker inte hans symtom förvärrats av det gula, han är mer som han brukar vara. Bara gul.

MCH: Ja, till viss del har du rätt. Men det hjälper lite att spekulera med hjälp av andra. Att få prata om det och ösa ur sig. men samtidigt ska man inte ta till sig allt heller kanske. :)

Ska uppdatera när jag vet något mer. 
  • mithrandil
    Kaosmamma skrev 2012-01-15 21:09:14 följande:
    Mith: ja hon får så sjuka anfall att det inte är klokt... Läkarna har aldrig sett nåt liknande och ligga på IVA för astma händer typ inte längre. Proppas med magnesiumdropp och inhalerar konstant i flera timmar samt annat som betapred, flera teovent, adrenalin sprutor osv... Men ändå så strypa syret på henne och pulsen skenar iväg. Massa pådrag runt henne... Har egen rutin på akuten nu. Och i torsdags fick vi träffa 8 läkare på kvällen, vilket är sjukt ovanligt... Kanske haft 3-4 läkare som mest innan när de måste kliva in trots inläggning och så. Fått hem en maskin hon sover under också nu, men nej hennes astma är för svår. Adekvat behandlad men hon svarar mycket dåligt :(

Ja ovisshet är värst!!!
    Men fy! :( Att hon ska må så dåligt när det finns så mycket hjälp att få är ju fruktansvärt.
    Får hon syrgas? Vad har hon i saturation? Blir hon bättre av syrgasen?
    Många kramar till dig!! Mina problem känns plötsligt inte så farliga. :) {#emotions_dlg.flower} 
  • mithrandil

liji77: Han äter nästan ingenting mer än morgon och kvällsvälling och frukt. Någon enstaka middag eller del av middag kan gå ner nån gång i veckan. Vi vet att han lider av viss näringsbrist och han ska lämna massa prover för att se vad han saknar.

• mithrandil
    Kaosmamma skrev 2012-01-15 21:49:07 följande:
    Mith: ja är som sagt jätte ovanligt med alla mediciner man har idag.

Vi kom ju in och hon var ändå ganska ok då, men de vet vad som gäller och när de gett betapred och inhalerat konstant i 2 timmar så sjönk syret. Vi väntade till 85% men det tickade bara neråt hela tiden så då satte de så klart syrgas. Hon har legat med 12 liter. Och trots syrgas och alla extrema mediciner har syret varit på 88%. Så riktigt illa. Men klart det hade varit värre utan syras, klockren blir hon ju absolut inte i syret och gick max upp till 94% nu med syrgas och inhalation samtidigt. I vanligt fall brukar det bli 100 % just då med den kombinationen.

Äh går inte jämföra. Klart du oroar dig för din fina son!! :) Jag är jämt nojig med färgen osv. Men du kanske har skrivit, hade ni nån tid bokad till läkare eller så? Kramar!!
    Nä. Jag ringde ju 1177 som sa att vi borde gå till jourvårdcentralen idag. De ville inte ta emot honom och sa att vi ska ringa vår egen vc imorn. Hoppas de ger oss en tid direkt imorn för annars åker jag till barnakuten med honom och vägrar gå därifrån.

Det är bra att jämföra. ens egna bekymmer kan kännas så små när man jämför med andras. :)

Är de säkra på att det är astma hon har? Ingen annan, ännu okänd eller väldigt främmande lungsjukdom?
    88% i syresättning med 12l syrgas är ju väldigt extremt. 
  • mithrandil

Är hon iaf lite bättre på sommaren åtminstonde? Hoppas ni får ordning på detta snart!!
    Jag gnäller över lite allergier och mild astma på dottern. :) Det är extra jobbigt när det är andningen som blir påverkad! 

• mithrandil

vart bor ni?
    Finns ett ställe i västra Götaland som heter Ågrenska.
    De inriktar sig på sällsynta diagnoser. Eller bara ovanligt svårbehandlade (tex svårbehandlad epilepsi) Kanske kan ringa dom och prata med dom? Alltid skönt med stöd när man sitter i "din båt".

• mithrandil

vet inte om de har särskild hand om astmatiker. Men jag vet iaf att de har stor koll på sällsynta eller svårbehandlade tillstånd. Det är alltid värt att kolla upp allt man kan. :) Misstror dig inte, er läkare är säkert fantastisk, men allt som oftast finns där alltid någon som är bättre någonstans. :)

• mithrandil

Ingen orsak. :)
    Tack för att du fick tankarna ifrån mina egna bekymmer ett tag!

Och verkligen lycka till.
    Hoppas F kan få lov att bli bättre snart så hon kan få njuta lite istället för att bara ligga på sjukhus hela tiden. 

Svar på tråden Min 3åring är gul