Inlägg från: mithrandil |Visa alla inlägg
  • mithrandil

Min 3åring är gul

Fyrbarnsmorsa skrev 2012-01-27 21:06:54 följande:
    Se till att han får lugnande nästa ggr,han ska banne mig inte behöva gå igenom nåt sånt igen,grr vad arg jag blir när det är inkompetent folk som ska ta prover odyl på barn.Får han lugnande så kommer det gå hur bra som helst och han kommer inte att komma ihåg det på samma sätt efteråt och slipper bli rädd för sjukhus och doktorer.hoppas det löser sig för er.Lova honom att han ska få ett paket eller nåt när ni har varit dit nästa ggr

Funderar på att åka in akut faktiskt och vägra gå därifrån. Det drar ut alldeles för mycket på tiden här nu genom att de klantar till det så förbannat. Han skriker hela dagarna här hemma nu, eller sitter i soffan.

Visserligen har han lyckats bli förkyld med, men han äter ingenting och jag vet inte hur länge till jag står ut med hans humör.   Han måste börja äta annars får han sondas eller nåt.
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • mithrandil
    Grannen skrev 2012-01-27 22:05:46 följande:
    Har ni fått några levervärden förutom bilirubinet?

Vi har inte fått veta några värden alls.

Vet att de tog 4 olika prover, minns inte vad det ena hette men de andra tre var alat, asat och bilirubin.

• mithrandil

Mmmikaela: de har ringt. Två gånger dessutom och meddelat att vi måste lämna nya prover för att något blivit fel

• mithrandil
    mmmiikaela skrev 2012-01-27 22:35:09 följande:
    Men vad fan lider de av :o hur svårt kan de va o ta prov! vilket sjukhus tillhör ni?

Varberg och senaste gången var Kungsbacka. Vet inte varför det är så svårt.
    Bebisjuli06 skrev 2012-01-27 22:51:20 följande:
    Detta är ju helgalet! Ni har ju väntat hur länge som helst nu! Hur kan man dribbla så med er och er lille son?! Tycker du att han blivit sämre den senaste tiden? I så fall tycker jag faktiskt att du ska åka iväg akut så att ni får något besked snart!

Sämre och sämre. Han har haft nån influensa här nu och är inte helt okej ännu, men iaf feberfri.

Äter ingenting alls och skriker som en idiot från han vaknar tills han lägger sig.  
    skruttarnas mamma skrev 2012-01-28 10:00:05 följande:
    har haft problem med min lever vid mina graviditeter och då har de tagit ALAT; ASAT och URAT kanske är det det testet de tagit på din son med? Hoppas verkligen att du får svar snart, dessa proverna brukar man få svar på samma dag så det är jättekonstigt att de inte meddelat dig! 
    Vet inte om du riktigt hängt med. De har meddelat. Att vi måste ta om proverna för att det blivit något fel.
    MammaHela skrev 2012-01-28 09:54:05 följande:
    Om det handlar om Bilirubinprov så är det ett prov som är svårt att ta på barn om de inte är helt blickstilla.

Måste de vara helt still? Herregud. mer still än sist går inte. Då låg jag på honom och tvångs höll fast honom. Visserligen kämpar han för att komma loss hela tiden, så han är aldrig helt still hur hårt man än håller honom.
    Då vet i tusan om det är lönt att ta om det eftersom att han förmodligen aldrig kommer vara mer still än han varit.

Bonsaii: Nä, jag tycker inte vi särbehandlats. Det har blivit fel med proverna men de ringer ju upp snabbt och vill att vi ska komma och lämna nya prover så på det ledet funkar det ju bra. Men det är ju tröttsamt att aldrig få provresultaten utan att bara lämna prover om och om igen.   

• mithrandil
    Bonsaiii skrev 2012-01-29 19:37:09 följande:
    Jag pluggar till ssk och har läst om just det där och jag tycker ni blir felbehandlade eftersom du är orolig och det handlar om ett litet barn som mår väldigt dåligt. KRÄV VÅRD! Låt dem förstå att du vägrar åka innan du fått svar på prover mm.
    Ungen har inte ätit på hela helgen här nu och skriker 80% av all vaken tid.. Men han orkar sitta upp så östra sjukhuset tog inte ens emot honom trots att jag sa att jag inte orkar mer. Men men, imorn är en ny dag. Måndag dessutom så förhoppningsvis kan det ske lite mer. :)

Tack iaf gör hjälpen! 
  • mithrandil
    Bonsaiii skrev 2012-01-29 22:19:42 följande:
    Men fy vad arg jag blir!!!! Åk dit och vägra åk hem. Lova mig det!
    Kram!
    :) Tack. Men det är nog lugnt.
    Idag har varit en bra dag. Han har ätit några skedar vid varje mål, han har lekt och pratat en hel del idag.

vi har fått tid för ny provtagning, vägning och mätning tills på onsdag så nu hoppas jag att vi är på väg.

vike: tack! :)

mmmikaela: Hur går det för er då?  
  • mithrandil

Provtagningen funkade inte så vi ska få ny tid för provtagning och då ska han få lugnande.

Vägningen gick iaf bra. Han vägde 14.0 nu och 14.2 för 4 mån sen så han dippar lite. Däremot så har han vuxit 2cm på lika lång tid så det verkar inte vara jätte alarmerande med tillväxten iaf

• mithrandil
    ELHU skrev 2012-02-01 17:05:08 följande:
    Usch vad utdraget detta blir... aldrig nåt som funkar ju. Verkar som de flesta får svar på proven samma dag, kräv det när ni väl får ordning på provtagningen.
    Ja, långutdraget ja. :(
    Denna gången gick det inte ens ta något prov. Han blev fullkomligt panikslagen. Ska få gå nån form av sprutskola eller vad de kallade det för och nu inför nästa provtagning så får han lugnande. Vet bara inte riktigt när nästa gång blir ännu.

• mithrandil
    mmmiikaela skrev 2012-02-01 21:46:44 följande:
    Hej. De tror att han har nåt som heter benign hyperfosfatasemi. Men de ska ts prov på nåt som heter CMV oxå. Ska ta dessa prover igen om två veckor.
    Tack! Dags att googla. :)

Men du, hur pass gul var din lille grabb?

Pratade med läkaren idag och han sa att han inte trodde att min son har någon leveråkomma. Han är ju bara gul kring näsan och en gång även under fotsulorna, men ingen annanstans. Känns ändå skönt att de inte tror det är något. :)

Och lycka till. Hoppas det inte är något allvarligt! 
  • mithrandil
    Bebisjuli06 skrev 2012-02-02 13:53:31 följande:
    Tänker på er ts och mmmiikaela! Håller alla tummar och tår för att det inte är någon fara med era små killar!
    Tack! :)
    Jag är inte särskilt orolig längre.
    Han är piggare och gladare här hemma nu. Äter lite vid varje mål och leker. Vill knappt sitta och titta på tvn alls.
    De på förskolan säger också att han är piggare. Börjar nästan luta mot att jag är helt övertygad om att allt detta berott på näringsbristen. Visserligen är han fortfarande lite gul kring näsan, men som alla vi träffat sagt så tror de inte att det beror på leverproblem, eftersom det inte är mer utbrett eller eftersom det inte är gult i ögonvitorna. 
  • mithrandil
    Kvarefelt skrev 2012-02-05 15:41:20 följande:
    Hej . Har du fått nått svar Ang varför Han är gul? En fråga, hur e färgen på hans bajs? Mvh anjelica
    Nej. Vi har inte fått några provsvar alls. Något har blivit fel varje gång vi försökt. Nu är han så spruträdd så vi väntar på tid för ny provtagning och då skulle han få lugnande.

De verkar inte stressa direkt för nu var det ett tag sen jag hörde något, men läkaren tror inte det är någon fara eller att det gula beror på något fel på levern.

Avföringen är väldigt olika. beige, grön eller orange, aldrig brun.
    Men färgen på hans avföring beror nog snarare på hans allergier för han har alltid haft konstig avföring.       
  • mithrandil

Nej inga nya prover. Fick tid till läkare på barnmott den 23/2 så ännu är det ett tag kvar.
    Min allra bästa favoritläkare så jag har absolut noll förtroende för att hon ska lyckas utreda något.
    Hade det varit för henne så hade min dotter fortfarande varit hemskt sjuk och vi hade inte vetat varför.
    Men men, prover kan hon la skriva remiss på iaf. :) 

• mithrandil
    ELHU skrev 2012-02-24 21:25:50 följande:
    Hej igen!

Nu känns det som det va länge sedan de sitsa proverna misslyckades.. har ni fått ta nya o vad visade dom?? Hur mår barnet? 
    Vi var på läkarbesök på barnmottagningen igår och pratade om hur vi ska lägga upp nästa provtagning.
    Nu har vi äntligen fått veta varför proverna misslyckas och det känns skönt att få några svar.
    Tydligen så har det blivit fel i provtagningen eftersom sonen spjärnat emot så mycket och att sköterskorna då stasat lite mer och klämt åt armen lite mer så att blodkropparna "gått sönder" och blivit värdelösa att utläsa.

Enda proverna som blev något sånär var järn men läkaren poängterade att även de inte var helt tillförlitliga.
    Hb var bra, likaså blodvärdet men däremot så har han nästan inga järndepåer kvar. Troligtvis så är det det som gör att han känns gul. Läkaren sa att han hade en svag gul ton i sin hud helt naturligt och med blekheten som man får av järnbrist så kan det upplevas gulare. Men vi får som sagt se vad de övriga proverna visar.

Vi ska vara på barnmott på måndag kl 15 igen. Då ska han sederas (få lugnande) och sen kommer de smörja på någon salva istället för emla plåster. De sa att det kommer att ta ganska många timmar för först ska det lugnande medlet verka innan vi kan ta proverna och sen vill de att det ska gått ur kroppen innan vi åker hem.

Nu bara hoppas jag att det kommer gå vägen för man är helt slut av allt det här. Tragiskt att det blev så galet att man måste proppa barnet fullt av lugnande för att kunna ta lite blod.

Han är som vanligt. Leker en hel del och äter litegrann vid varje mål. Men han är fortfarande svår att få i tillräckligt med mat. Ont i magen har han varje dag (säger han) men nu är vi iaf påväg åt rätt håll. :)

Tack för att du frågar! 
  • mithrandil

Ja jag vet inte. Hans mage är väldigt svullen men vi börjar fundera på om han kan vara förstoppad så det är därför. Han sköter magen varje dag men troligtvis inte tillräckligt. Men kan nog vara lite vana med. Han har ju haft ont i magen pga allergierna sen han föddes.

Tack!

• mithrandil

Nu har vi varit och lämnat nya prover. Eller i måndags rättare sagt.
    Vi kom dit och allt gick lugnt och stilla till, han fick sedering och knöt an väldigt fint med den ena sköterskan.
    När han var tokfnittrig och inte ens klarade att sitta utan stöd så skulle vi börja provtagningen.
    Men det blev kaos utav allting. När de satte stasen och han såg nålen så var det som om han blev helt klar på ett ögonblick och han började skrika och kasta sig omkring. Slutade med att vi fick vara 4 st som höll i honom under tiden de fick försöka ta proverna i fingret istället.

Fick veta att där var hemolys i proverna IGEN!?

Ringde till barnmott för detta känns verkligen inte bra. Hur många provtagningar kan egentligen gå så fel?
    Känns som om det är något annat som gör att han har hemolys i sina prover istället. Men de trodde inte det.
    Ska få en telefontid med läkaren nästa ons. En hel evighet fram tills dess och jag är bara så less på det här nu.
    De hade fått vissa provsvar trots hemolysen men läkaren behöver prata med lab för att se ifall man kan lita på dessa resultat.

Googlar man lite så hittar jag att hemolys i blodet skulle kunna vara leverproblem? Lite läskigt med tanke på att det är det vi söker för. Men sköterskan sa att det inte var så, utan hemolys innebar att man tagit provet med för högt tryck på armen så att blodkropparna går sönder. Orkar man vänta ytterligare en vecka nu eller hur kan man gå vidare annars? 

• mithrandil
    Nape skrev 2012-02-29 20:58:10 följande:
    Uh, jag har följt tråden och förstår att det är frustrerande.

Såg att du skrev om förstoppning, min son var förstoppad tills vi äntligen klurade ut vad det var igår. Vi var på akuten till slut och jag lade märke till att han var svagt gul i ansiktet (tänkte på er direkt då *s*).

Nu har ju din son varit såhär länge, men det är värt ett försök. Min son började få ont i magen i fredags och bajsade normalt fram till tisdag- han var alltså förstoppad fast han bajsade.

Kan ju vara så att han är liiite förstoppad hela tiden? De säljer så "minilavemang" på apoteket. en liten tub med lång "pip" som man tar i rumpan. Gör inte ont utan känns som att ta tempen ungefär. Minns att vi använde den på stora sonen när han var liten och då blev vi instruerade att smörja  in pipen innan, så man _visste_ att det kändes minst möjliga.

De kostar runt 20:- tippar jag på och efter att han tagit den kan ni ju låta honom få några teskedar russin ett par dagar. OM det är förstoppning som  orsakar det gula ser ni det snabbt. Om det inte är det..tja, då har han rensat systemet bara.
    Menar du microlax?
    Skulle aldrig funka på min son. Har inte kunnat ta tempen på honom i rumpan på hon sen han var 1 år. Han skriker som om han blir våldtagen. Men jag ska kanske försöka ge honom lite movicol eller något som sätter fart på magen från det andra hållet. :)

Tack så jätte mycket!!
  • mithrandil
    MammaHela skrev 2012-02-29 21:45:34 följande:
    NEJ NEJ NEJ

Ge INTE microlax till sonen, det är ren misshandel. De gör ont, ger kramper i ändtarmen och hjälper bara någon cm upp i tarmen.

Om han behöver laxerande så är det antingen klyx som gäller, eller något som du ger via munnen som tex Movicol. 
    Jag tror nog att alla upplever all medicin olika.
    Jag själv mår skitdåligt (läs får ont) av klyx men microlax funkar utmärkt.
    Båda barnen har fått microlax när de var små bebisar och inte kunde bajsa själva och det var aldrig några problem. Men jag kommer inte stoppa upp något i den lilla rumpan. Tänker inte plåga det stackars barnet mer än nödvändigt och det är en plåga för honom.

Movicol får det bli. Tror det är det enda som finns som han klarar av att äta med sina allergier. 
    Men tack för tipset.! :)
  • mithrandil

Nu har doktorn ringt. Trots hemolysen så skulle proverna gå att lita på denna gången. Alla prover var väldigt bra, förutom att han har järnbrist. Tog kontakt med vår allergisköterska för att jag tyckte det lät märkligt att de kunde läsa proverna trots hemolys denna gången men inte på de andra men det var helt i sin ordning. Tydligen beror det på hur mycket hemolys där är.

Svar på tråden Min 3åring är gul