Inlägg från: mithrandil |Visa alla inlägg
  • mithrandil

Min 3åring är gul

lövet2: Men du har rätt. det känns väldigt märkligt för han är inte speciellt gul någon annanstans utan just i ansiktet. 

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • mithrandil
    lövet2 skrev 2012-01-16 22:39:34 följande:
    Låter det här troligt? www.smittskyddsinstitutet.se/sjukdomar/hepati.../
    Nej. Förskolepersonalen säger att han varit gul sen i höst nångång så hepatit A är det inte eftersom den aldrig blir kronisk och inte varar så länge.

Läkaren pratade något om gallfärgeämnen och bilirubin som kan göra att man blir gul.
    Han ville inte ens spekulera i något utan ta prover först och sen spekulera. 
  • mithrandil
    Bonsaiii skrev 2012-01-16 22:46:21 följande:
    Jag skickade även en länk sen fortsatte jag med att jag håller tummar för att det inte är det.
    Syntes inget av mitt inlägg?

TS hoppas ni får till en utredning eller åtminstone ett trevligt bemötande.
    Hoppas även på att det inte är ngn fara!
    Det är ingen fara! Jag tog inte illa vid mig! :)
    Tack! 
  • mithrandil

Tack för att ni frågar.
    Blev bestämt att vi skulle be om en tid till barnmott för det var alldeles för lite blod som hon trott.
    När jag ringer barnmott säger de att de behöver en remiss ifrån VC så jag har bett om en sådan.
    De skulle höra av sig när remissen kommit in och jag har inte hört något mer.

Idag hade vi ingen bra kväll. När jag hämtat sonen på dagis bara la han sig i soffan och ville inte äta varken middag eller välling men däremot så är han väldigt törstig. Har tjoat högt om att han har ont i magen och även spytt tre gånger.

Har ingen aning om vad det beror på. Han kan ju ha blivit magsjuk, eller reagerat på laxen han åt på dagis eller i värsta fall så kan det bero på det gula. Sitter i kö för att prata med 1177 nu så vi får se vad de tycker.
    Det gick visserligen magsjuka på dagis förra veckan, men det känns ju inte helt bra ändå. 

• mithrandil

Pratade med 1177. Sköterskan trodde inte det var någon större fara eftersom läkaren inte upplevt det som något akut och att han dessutom sover gott. Hon sa att jag skulle ge sonen vätskeersättning om han vaknade och ringa vc imorn och säga att de får ringa barnmott och säga att han kommer dit akut. Hon sa att man kunde göra så i sådana här lägen.

Det som kändes lite märkligt var dock att sköterskan sa att jag skulle ringa tillbaka om jag upplever att han blir slö. Hur man nu märker det på ett barn som sover. 

Kan inte dra upp en 1 och en 2åring mitt i natten för att åka 9mil till barnakuten. 
    Skulle han däremot vakna så åker vi in direkt. 

• mithrandil
    smalltownmom skrev 2012-01-18 21:50:46 följande:
    Säger detsamma ALDRIG att jag skulle vänta på någon remiss..du säger att han har varit gul sen en tid tillbaka från och till så någon extra dag gör väl inte så mycket..
    Ta inte illa upp men känns som om du känner dig väldigt osäker..ja blir en bit att åka sant!
    men tänk..tänk bara om så kan det betyda mycket att ni tog den resan...OM inte annat så får ni bli lugna..
    Nu är det så mycket annat han är trött han har kräkts oxå...vill inte äta vill inte dricka..Vännen <3 snälla åk in med honom.

menar absolut inget illa..jag bara bryr mig.Kram 
    Jag tar inte illa upp. Jag är jätteosäker. Tvivlar på mig själv och hans symtom. Tänker att jag överdriver. Men samtidigt så är jag ju jättenervös. Tänk om det faktiskt skulle vara något fel på honom.

Han har bara spytt 3 gånger och sover lugnt och gott. Han har dessutom druckit mycket vatten och han spyr inte upp det. så jag tror inte han blir uttorkad.

Jag känner på det. Vaknar han så åker vi, annars tar vi det imorn.

Tack! :) 
  • mithrandil

Scream: Ja, jag missade tydligen lite i min text. Jag menade givetvis om han vaknar och verkar sämre.
    Jag tror ju inte att det är så akut att det hänger på några timmar.
    Han sover gott, vilket jag tvivlar på att han skulle kunna göra om något var helt galet med honom.

Jag kan inte slänga in 2 så små barn i bilen och åka så långt sen sitta vakna flera timmar under tiden vi väntar för att förmodligen göra samma långa resa hem igen. 

• mithrandil
    Vinterprinsar skrev 2012-01-18 23:28:23 följande:
    Hänger med här i tråden och undrar om ni får nån utredning snart, men nu är det ju 4 dagar sen du la in tråden.. Är det inte verkligen dags att han får träffa läkare nu alltså?? Skäms

Jag hade då inte tagit emot råd och sånt från olika håll utan åkt till akuten för att få nåt svar på om mitt barn är sjukt på nåt sätt.. vill absolut inte döma dig, men man ska inte tvivla på sin oro!!  
    Han har redan träffat en läkare och eftersom han lät oss åka hem igen efter att ha beställt några prover så gjorde han ju uppenbarligen bedömningen att min son mådde såpass bra att han inte var akut sjuk.
    Men jag förstår hur du menar. Liten del av mig känner likadant, att jag vill veta NU. Men jag har varit i kontakt med vc och 1177 varje dag sen jag la in tråden och ingen mer än jag och vissa här verkar stressade av situtaionen.

scream: Ja jag hoppas det.
    Sonen har varit vaken en kort sväng här nu- Han var lugn och saklig och sa att han har svårt att sova för han har ont i magen. men han verkar okej. känns inte annorlunda än om han skulle ha "allergimagont"
    Men så har han ju iofs haft plågor i magen i hela sitt liv och lite härdas man ju. Kräktes en gång till, men det var en del av vattnet han drack som kom upp. Nu sover han gott igen. 
  • mithrandil

Kajsala: ja, jag har berättat alla dessa symtom. Men alla hans symtom stämmer också in på hans allergi problematik. Läkarna är inte oroliga för att ögonvitorna inte är gula. De säger att vid leverproblem brukar vitorna bli gula först och sen tycker de inte att han är särskilt gul heller.

Trött, konstig avföring, ont i mage och kropp, etc har han alltid haft. Han har alltid mått såhär och jag har träffat 100 olika läkare som säger att det inte är några fel på honom.

Han har inte spytt mer och idag är han som vanligt. Ont i mage. Men glad och leker stundvis.

Väntar på att bli uppringd av barnmott nu. Får se vad de säger.

Bonsaiii: mycket möjligt. För mig är han som vanligt. Enda som inte funnits sen födseln är att han är lite gul kring näsan.

• mithrandil

idag har vii varit på barnmott.
    Läkaren var inte oroad. Hon tyckte inte han var speciellt gul och sa att hon tyckte han var pigg och glad.
    Vet inte riktigt om jag håller med om pigg och glad, men så säger de alltid när vi är och träffar läkare.
    Gick bättre med provtagningen idag så nu är det bara vänta och se.

Doktorn trodde iaf inte att det skulle vara någon större fara. Hon tyckte väl som han vi träffade sist att han borde varit gul även i ögonvitorna.

Tack för alla råd och för att jag fick prata av mig. 

Svar på tråden Min 3åring är gul