Flashbulb skrev 2012-02-06 18:00:16 följande:
Ville bara kolla med er här.
Gör om till drp / min.
Patienten ska få 55 ml på 2 timmar. Gör om till drp / min.
Vad är svaret på den här frågan? Vill bara kolla så att jag har fått samma svar. Kan berätta om jag har fått samma svar eller ej sen.
Läkemedelstentan T3, gick väldigt bra idag. Bara en fråga som det skiljer mellan mig och några kompisar. Sedan undrar jag om ni vet hur hårda lärarna är med rättning av en tenta när det på en fråga står "avrunda till max 2 decimaltal" och man inte har gjort det... drar de av mkt poäng? Vill nämligen ha 20 av 20.
Utgår från "standarddroppaggregat" med 20 dr/ml:
55 ml*20 dr/ml=1100 droppar
2 timmar = 120 minuter
1100 droppar/120 min = 9,16666... avrundas enligt matematiska regler och praktiskt användbara resultat till 9 droppar/minut
Hur de ev drar av kan jag inte svara på. Det är rätt olika på olika ställen hur de agerar med läkemedelsräkningen. Så det går inte direkt att svara något entydigt på det.
På en del ställen behöver de bara redovisa svaret på slutresultatet av uträkningen, medan de på andra ställen (tex här) måste man redovisa hela uträkningen med vart enda steg med enheter överallt och vart man har fått varenda siffra ifrån på ett snudd på övertydligt sätt. En del ställen har i varje fall på de första tentorna en viss nivå för godkänt, dvs att man kan få göra något fel medan du på andra måste ha alla rätt på alla tentor. Här kan du tex kugga en tenta om du gjort något fel på vägen i uträkningen (tex inte skrivit ut enheter på något mellanstesteg i uträkningen) även om du kommit fram till rätt svar i slutänden ändå.
Vad gäller avrundningar rent allmänt, tänk på att de ska vara praktiskt användbara. Det är tex fullt möjligt att dra upp exakt 0,14 ml i en spruta - däremot så funkar det inte i praktiken att dra upp exakt 0,14437 ml av ett läkemedel.