• dosed

Sjuksköterskestudenter!

Vackert skrev 2012-02-08 16:28:38 följande:
    Men det har ingen betydelse hur ofta du använder det. Skulle inte jag lärt mig läkemedelsräkningen skulle iaf jag förstå ännu mindre än jag gör nu. Jag tycker inte kursen enbart lärde mig räkna (1+1=2) utan den gav mig andra kunskaper och förståelse för vad som kan vara rimligt. Vad det finns för olika administeringvägar osv. Det är inte dirket någon onödig kunskap trots att det finns lathundar/internet...
    Jag tycker absolut inte det är onödig kunskap! Det har jag inte skrivit? Jag skrev att jag tyckte det var SYND att jag inte fått räkna nåt på praktiken
  • Vackert
    dosed skrev 2012-02-08 21:27:59 följande:
    Jag tycker absolut inte det är onödig kunskap! Det har jag inte skrivit? Jag skrev att jag tyckte det var SYND att jag inte fått räkna nåt på praktiken

Sluta reagera så hårt bara för detta är ett forum på internet, jag tycker det är så onödigt eftersom du troligtvis inte skulle bita ifrån så hårt om vi sågs på stan Skrattande Lugn och fin!

Jag har inte skrivit att du har skrivit någonting om att det är någon onödig kunskap, riktade jag mig till dig personligen?  
  • JA77
    Flashbulb skrev 2012-02-08 16:43:24 följande:
    Inom vilka avdelningar spädar man mest? använder läkemedelsberäkning som mest?

I barnsjukvården! På vuxenavdelningar får "alla" en standarddos antibiotika, medan barn får dosen anpassad efter vikt. Det kan t.ex vara så att ett barn ska ha 3,75 ml av en viss lösning som ska tillsättas i NaCl.
  • Flashbulb
    JA77 skrev 2012-02-09 10:58:38 följande:
    I barnsjukvården! På vuxenavdelningar får "alla" en standarddos antibiotika, medan barn får dosen anpassad efter vikt. Det kan t.ex vara så att ett barn ska ha 3,75 ml av en viss lösning som ska tillsättas i NaCl.
    Intressant! Tack för ditt svar.
  • Vackert

Nu måste jag bara få fråga. Vad heter smärtan som exempelvis gör att du får smärtor i vänster arm som ett tecken på en hjärtinfarkt? Någon som vet Skrattande

• Vackert
    Din mamma skrev 2012-02-09 21:42:42 följande:
    Referred pain

Tack! Så var det Glad
  • Vackert

Sitter i skolan och ska skriva tenta snart! Sjukt nervöst! Cirkulation, respiratorn, hematologi, smärta, tumörlära och infektionssjukdomar!! Jiiihaaaa :)

• aijo

Jag tänkte bara höra om det är nån av er som har erfarenhet av sidan www.kurslitteratur.se/ ?
    Bra el dåliga?

Är på jakt efter begagnade böcker då de  jag ska ha i nästa kurs kostar massor att köpa nya.

• Flashbulb
    Vackert skrev 2012-02-10 10:52:17 följande:
    Sitter i skolan och ska skriva tenta snart! Sjukt nervöst! Cirkulation, respiratorn, hematologi, smärta, tumörlära och infektionssjukdomar!! Jiiihaaaa :)
    Lycka till!! Vi har vår tenta om 2veckor! Plugg 9-19 varje dag!
    aijo skrev 2012-02-10 11:15:53 följande:
    Jag tänkte bara höra om det är nån av er som har erfarenhet av sidan www.kurslitteratur.se/ ?
    Bra el dåliga?

Är på jakt efter begagnade böcker då de  jag ska ha i nästa kurs kostar massor att köpa nya.
    Köp inte därifrån! Jag har blivit lurad, vet flera som har blivit lurad bla. vackert. Hade rekommenderat blocket istället.
Svar på tråden Sjuksköterskestudenter!