• Hoppsan85

Sjuksköterskestudenter!

Flashbulb skrev 2012-02-16 19:58:17 följande:
    Jag tycker också det är märkligt, han sa till oss att vi ej behövde räkna med tillsatserna så han får skylla sig själv.  Annars hade jag räknat med tillsatserna. Vi får se vad som händer på tisdag. Känns lite bättre nu än för några timmar sen..

Det är svårt att bevisa att ha har sagt att ni inte behöver räkna på tillsatserna.  Sedan att "inte behöva" är inte samma sak som att man absolut inte ska. Kan juv ara så att han ville att ni skulle räkna på tillsatserna på just tentan.
  • Vackert

Fast alltså du räknar ju alltid med tillsatser om du har det med.

• Flashbulb
    Hoppsan85 skrev 2012-02-16 21:40:24 följande:
    Det är svårt att bevisa att ha har sagt att ni inte behöver räkna på tillsatserna.  Sedan att "inte behöva" är inte samma sak som att man absolut inte ska. Kan juv ara så att han ville att ni skulle räkna på tillsatserna på just tentan.
    Svårt att bevisa.. nja, inte när han får hela klassen mot sig. Vi har iallafall ett kompendium som han gav till alla och som vi gick igenom innan tentan. Där räknade vi alla infusionslösningar på 1000 ml och vi gick igenom alla frågor. Alla i klassen är vittnen till vad han har sagt. Om en hel klass räknar fel på en viss fråga handlar det inte om att klassen är dumma i huvudet, det handlar om att läraren har handlat fel och därmed lärt ut fel. Fast så extremt kommer det inte att bli. Han har en väldigt avslappad och skön personlighet.

I termin 1 berättade han för två tjejer att de ej hade klarat läkemedelstentan när det senare visade sig att de hade tillräckligt med poäng på tentan för att bli godkända. Vi fick en tenta från förra termin och på facit fanns det felaktiga svar här och där. Svar som vi inte förstod hur han hade kommit fram till när vi alla satt och fick samma svar..  Men jag ska inte kasta mer skit på han.  

Han sa till oss dessutom att, skulle vi räkna utan tillsatserna skulle man skriva ut det, vilket jag dessutom gjorde på tentan. Vi får se vad som händer.
  • strenua

Hej allihop!
    Jag går termin 6 och är ute på praktik nu :) Tänkte höra om det är fler som går termin 6 och som ska skriva NKSE i april?  

• Vackert

I morgon är det muntlig tenta :) Sjukt roligt istället för en skriftlig, tror jag lärt mig mer nu än inför en skriftlig! Tror det kan bero på att jag känner mig avslappnad.

• sussey

Jag och de flesta i vår klass tyckte muntlig var mycket värre än skriftlig just eftersom alla hör vad du svarar och det känns som man blir så satt på plats av läraren eller vad man ska säga ;) men är ju vad man trivs med!

• Hoppsan85
    sussey skrev 2012-02-19 15:55:56 följande:
    Jag och de flesta i vår klass tyckte muntlig var mycket värre än skriftlig just eftersom alla hör vad du svarar och det känns som man blir så satt på plats av läraren eller vad man ska säga ;) men är ju vad man trivs med!

Själv har ajg alltid gillat muntliga tentor eftersom man får chanse att diskutera mer än på skriftliga tentor. Men så är ajg en sådan som älskar att prata i grupp och har lättare att göra mig först¨ått muntligt. Lättare att få fram vad ajg vill muntligt än skriftligt.
  • Miralicia
    Hoppsan85 skrev 2012-02-19 15:58:25 följande:
    Själv har ajg alltid gillat muntliga tentor eftersom man får chanse att diskutera mer än på skriftliga tentor. Men så är ajg en sådan som älskar att prata i grupp och har lättare att göra mig först¨ått muntligt. Lättare att få fram vad ajg vill muntligt än skriftligt.
    Det beror helt på hur den muntliga tentan är upplagd. Har varit med om tentor där man dels i princip har en gruppdiskuion i en liten grupp, men också att man får en fråga och sen har man 5 min på sig att rabbla upp alla fakta man kan för att besvara frågan medan andra bara sitter och lyssnar och inte ger nån respons alls.

Jag har varit med om båda varianterna. Den första är helt ok, den andra är totalt gräslig.
    Allergimatblogg: http://utanallt.blogspot.com
  • sussey

Vi hade varianten med att frågor ställdes. De andra fick inte säga något förrän man kände att man var klar. Då fick de andra komma in och säga vad man ville om man tyckte den första missat något. Men mer i diskussionsform kan jag förstå att det är bra :)

• Hoppsan85
    Miralicia skrev 2012-02-19 16:15:32 följande:
    Det beror helt på hur den muntliga tentan är upplagd. Har varit med om tentor där man dels i princip har en gruppdiskuion i en liten grupp, men också att man får en fråga och sen har man 5 min på sig att rabbla upp alla fakta man kan för att besvara frågan medan andra bara sitter och lyssnar och inte ger nån respons alls.

Jag har varit med om båda varianterna. Den första är helt ok, den andra är totalt gräslig.

Jo den andra är inte så kul (har bara haft en gång och det var inte i Sverige)
Svar på tråden Sjuksköterskestudenter!