• Bemmy

Sjuksköterskestudenter!

Ebba Caroline skrev 2012-02-22 16:37:51 följande:
    Sitter med dataanylser inför seminariet imorgon, ska opponera. Om man ska svara på om författarna använt relevat urval för syftet med studien, visst är det inklusionskriterierna man ska kolla på?
    Det beror på syftet och metoden i studien.
    I en kvalitativ studie är det viktigt för validiteten att resultatet är generaliserbart, och det är generaliserbart om urvvalet är representativt för den pupulation som studeras,
    Du bör titta i resultatet efter en beskrivning av studiedeltagarna. Där ska dermografiska data finnas.

En kvalitativ studie har lite andra kriterier, där vill man att urvalet ska kunna ge så mycket rik information om fenomenet som studeras. Man strävar inte efter generaliserbarhet, däremot ska studien vara så välgjort att den har god överförbarhet.
  • Ebba Caroline
    Bemmy skrev 2012-02-24 06:11:56 följande:
    Det beror på syftet och metoden i studien.
    I en kvalitativ studie är det viktigt för validiteten att resultatet är generaliserbart, och det är generaliserbart om urvvalet är representativt för den pupulation som studeras,
    Du bör titta i resultatet efter en beskrivning av studiedeltagarna. Där ska dermografiska data finnas.

En kvalitativ studie har lite andra kriterier, där vill man att urvalet ska kunna ge så mycket rik information om fenomenet som studeras. Man strävar inte efter generaliserbarhet, däremot ska studien vara så välgjort att den har god överförbarhet.

Nu är redan dataanalysseminariet gjort. Och något reslutat finns inte än på några deltagare... Allt annat visste jag redan, ment ack ändå
  • Annjo

Någon som kan hjälpa mig med svaret på denna fråga?! Ange två anatomiska strukturer i benen som hjälper blodet att transporteras tillbaka till höger förmak? Svara gärna i min gästboken:):) tack på förhand!!!!

• Vackert
    Annjo skrev 2012-02-24 15:46:37 följande:
    Någon som kan hjälpa mig med svaret på denna fråga?! Ange två anatomiska strukturer i benen som hjälper blodet att transporteras tillbaka till höger förmak? Svara gärna i min gästboken:):) tack på förhand!!!!

Klaffarna samt mukulaturen.
  • Vackert

s.283 i "Människroppen" den senaste upplagan.

• Annjo
    Vackert skrev 2012-02-24 17:25:30 följande:
    Klaffarna samt mukulaturen.
    Tack:)
  • Vackert
    Annjo skrev 2012-02-24 18:32:56 följande:
    Tack:)

Varsågod :) Såg att jag skrev mukulaturen :) menade såklart muskulaturen... hehe!!
  • aubert

Hej..

Sitter här och räknar och har fastnat. Jag har stora svårigheter med just utspädning av en lösning.
    Någon som kan förklara hur man ska tänka och räkna .

" Patienten får smärtlindring postoperativt via epiduralkateter och smärtpump. Inj. Marcain 5 mg/mlanvänds. Inj Marcain 5 mg /ml skal spädas ut med 0,9%-ig NaCl så att lösningen blir 0,2 %-ig och att dentotala mängden blir 40 ml.Hur mycket Marcain-lösning 5mg/ml drar du upp i sprutan och hur många mlNaCl behövs? "

Tacka tack  

• Vackert

C1*V1=C2*V2

C1=koncentration innan spädning

V1=volymen innan spädning

C2=Koncentrationen efter spädning       

• Vackert

Oj...

V2=Volymen efter spädning

För att få ut hur mycket du ska späda med tar du sedan V1-V2      

Svar på tråden Sjuksköterskestudenter!