• Flashbulb

Sjuksköterskestudenter!

aubert skrev 2012-02-24 22:07:18 följande:
    Hej..

Sitter här och räknar och har fastnat. Jag har stora svårigheter med just utspädning av en lösning.
    Någon som kan förklara hur man ska tänka och räkna .

" Patienten får smärtlindring postoperativt via epiduralkateter och smärtpump. Inj. Marcain 5 mg/mlanvänds. Inj Marcain 5 mg /ml skal spädas ut med 0,9%-ig NaCl så att lösningen blir 0,2 %-ig och att dentotala mängden blir 40 ml.Hur mycket Marcain-lösning 5mg/ml drar du upp i sprutan och hur många mlNaCl behövs? "

Tacka tack  
    Eftersom man aldrig räknar med styrkan på Nacl ignorerar du den.
    vi har 5 mg/ml läkemedel,  vi vill att styrkan ska bli 2mg/ml och den totala volymen 40 ml.

Jag körde med pyramiden. 2 mg/ml gånger 40 ml = 80 mg i vs.  80 mg/ 5mg/ml = 16 ml.

Svar: 16 ml Marcain ska man dra upp i en 5mg/ml och 24 ml Nacl behövs.

Tyckte först att 16 ml lät sjukt mkt, men kollade upp på FASS och då är det vanligt med volymer mellan 5-30. Så jag tror att svaret är rätt.
  • Vackert

Yes, jag fixade muntliga tentan, fick svar nyss Skrattande Så skönt att kunna släppa lite av sjukdomsläran Solig

• Ebba Caroline
    Vackert skrev 2012-02-27 15:11:43 följande:
    Yes, jag fixade muntliga tentan, fick svar nyss Skrattande Så skönt att kunna släppa lite av sjukdomsläran Solig
  • Flashbulb

Härligt vacker! Krya på dig! Jag blev förkyld samma dag jag skulle ha med vet tentan. Sjukt störigt. Jag kommer ihåg att tentavakterna kom fram och sa "här får du mer papper så att du kan snyta dig".
    Men nu mår man bra igen.  Det är inte förrän man blir sjuk som man förstår hur tacksam man ska vara över att vara frisk.

• Vackert

Tack :) Det kan inte vara lätt att vara sjuk på en tenta. Nervös, spänd och sjuk :) Då hade jag tuppat av ;) Nu har jag tagit Alvedon, skönt som satan!! Fasiken... Tiden går fort... :)

• Vackert

Nästa vecka är sista tentan när det kommer till sjukdomar Skrattande Sedan är det ett arbete i psykiatri och därefter Specifik farmakologi!

Någon som vet om kursen Specifik Omvårdnad är rolig? Jag har inte läst på riktigt vad den handlar om än.  

• aijo

Jag har kört fast på en upg i läkemdelsberäkning som någon vänlig själ kanske kan hjälpa mig med:

Du ska blanda 30mg verksam substans i en infusionspump. Läkemedlets styrka är 1,5mg/ml.
    Pumpens kapacitet är 2ml/timme och pumpen rymmer 60ml.

a) hur många ml motsvarar 30 mg verksam substans?

b) hur mkt spädningsvätska ska du tillsätta?

c) hur mkt verksam substans får pat under 24h?

d) hur mkt verksam substans får pat per timme?

a och b har jag räknat ut, men c och d kommer jag inte underfull med HUR jag ska räkna ut. Har svaret i facit men det står ju inte hur själva uträkningen ska göras.

• sussey

C) läkemedlets styrka är 1,5 mg/ml, och pumpen pumpar 2 ml per timme. 3 mg x 24 timmar

• sussey

Hmm, undrar varför inte hela kom med... 3X24 är 72 ml. Om man nu får byta under tiden, annars är det ju bara 60 i pumpen!

D) se ovan!

Svar på tråden Sjuksköterskestudenter!