• Diablo

Hatobjektet i trädgården?

Vilken växt vill du absolut inte ha in i din trädgård och varför?

Kirskål, man blir inte av med det!

Rönsumak, sprider sig med rotskott överallt!

Skogsklematis, fräckare och aggresivare växt får man leta efter!

Har man tur behöver man inget vett!
  • Svar på tråden Hatobjektet i trädgården?
  • riboflavin
    Diablo skrev 2012-01-18 15:01:18 följande:

Cypresser och enbuskar det känner jag igen. När vi köpte vårt hus så hade ingen skött trädgården på sju år, jag körde iväg sex lastmilsflak med barrbuskar och cypresser!

Men jag älskar humle, man kan plocka kottarna och torka dem och lägga i en tygpåse under kudden, då sover man bättre!

Jag blev jätteglad när vi flyttade hit, vi har massor av gigantiskt stora vinbärssnäckor, och en del sniglar, men de gör sällan något dumt!

Vi har fortfarande en förhatlig en på framsidan mot vägen som sambon vägrar låta mig ha ihjäl, den är av den snygga sorten som ser ut lite som en disneygran så den äör ok, de förkrypta bruna som stod lite varstans på tomten har blivit flis.

Jag är också ett humlefan (älskar alla klätterväxter, odlar även vindruvor, klätterhortensia, murgröna, & har 30 olika klematis mm). Vi har en till synes vildvuxen trädgård som dock kräven massvis med jobb för att se lagom nonchalant ut, senaste projektet är ett parti med ängsblommor som ersätter en hopplös dunge med "energiskog" som förra ägaren planterade som en liten buske...  
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • m0desty

Åkervinda. Ett sattyg och värra att bli av med än kirskål. Jag grävde upp en hel rabatt och lyckades bli av med kirskålen, men åkervindan den består...

Klöver. Dum som jag var köpte jag en prydnadsklöver elelr blomsterklöver eller vad det var för några år sedan. Den har visat sig väldigt svår att bli av med helt och den har spritt sig till gräsmattan också.

Annars tål jag inte ölandstok (speciellt inte den vanliga gula) vresrosor (vars försäljning ev kan komma att förbjudas!), töntiga tagetes och rabatter som är så välrensade att växterna däri nästan dör eftersom de aldrig får vara ifred.

Maskrosor är också ett sattyg, men jag stör mig mest på dem när de blommar. 

• linneaa81

Penningblad = herrejävlar.. en fulare växt får man leta efter och den är ÖVERALLT!

• riboflavin
    m0desty skrev 2012-01-18 15:39:39 följande:
    Åkervinda. Ett sattyg och värra att bli av med än kirskål. Jag grävde upp en hel rabatt och lyckades bli av med kirskålen, men åkervindan den består...

Klöver. Dum som jag var köpte jag en prydnadsklöver elelr blomsterklöver eller vad det var för några år sedan. Den har visat sig väldigt svår att bli av med helt och den har spritt sig till gräsmattan också.

Annars tål jag inte ölandstok (speciellt inte den vanliga gula) vresrosor (vars försäljning ev kan komma att förbjudas!), töntiga tagetes och rabatter som är så välrensade att växterna däri nästan dör eftersom de aldrig får vara ifred.

Maskrosor är också ett sattyg, men jag stör mig mest på dem när de blommar. 

Åkervinda är en av mina favoriblommor, otroligt vacker, men jag kan förstå att man tycker den är jobbig om man inte vill ha den där, eftersom den ju faktiskt är ett ogräs,.
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Diablo

Penningblag gillat jag, för den breder ut sig-)

• linneaa81
    Diablo skrev 2012-01-18 16:34:30 följande:
    Penningblag gillat jag, för den breder ut sig-)
    Glad Men det finns ju så många andra fina växter som breder ut sig! Vi har tex vintergröna, vackert mörkgröna blad och fina blå blommor. Blommar just nu i trädgården Tungan ute
  • Diablo

Ha ha, då olika man är. Jag absolut hatar vintergröna, det är skitsvårt att få bort när det väl etablerat sig!

• Bonanza

Brännässlor. Dessa vidriga, äckliga, helvetiska saker.

Och innan ni börjar tjata om att de lockar till sig fjärilar och att man kan göra soppa på brännässlor, HÅLL TYST!

När vi flyttade in hade vi hela trädgården täckt av brännässlor. Överallt! Tre meter höga, som inte gick att få av med röjsåg ens för att de var så tjocka. Nu har vi rensat och rensat och rensat. Vi har slängt över 5 stora komposttunnor fulla av rötter, men lik förbannat har vi brännässlor där de inte ska vara. Men så bor vi granne med en förfallen tomt med en brännässelåker också. Round-up is coming this spring, om jag säger så.

Fy fan.

Kirskålen och tistlarna är ingenting i jämförelse. Kirskålen är ju ändå ok, och tistlarna blommar rätt fint.  

• Suzy QX

Kvickrot (tveklöst värsta ogräset att bli av med) långa trådsmala rötter som går djupt ner och förgrenar sig. Går av när man ska gråva upp dem.

Som tvåa.. Vattuogräs. Sprider sig som en matta som man måste kara av hela rabatten från översta jordlagret. 

Förolämpningar är argument som används av folk som har fel
  • hysteria
    Bonanza skrev 2012-01-19 09:04:46 följande:
    Brännässlor. Dessa vidriga, äckliga, helvetiska saker.

Och innan ni börjar tjata om att de lockar till sig fjärilar och att man kan göra soppa på brännässlor, HÅLL TYST!

När vi flyttade in hade vi hela trädgården täckt av brännässlor. Överallt! Tre meter höga, som inte gick att få av med röjsåg ens för att de var så tjocka. Nu har vi rensat och rensat och rensat. Vi har slängt över 5 stora komposttunnor fulla av rötter, men lik förbannat har vi brännässlor där de inte ska vara. Men så bor vi granne med en förfallen tomt med en brännässelåker också. Round-up is coming this spring, om jag säger så.

Fy fan.

Kirskålen och tistlarna är ingenting i jämförelse. Kirskålen är ju ändå ok, och tistlarna blommar rätt fint.  
    Ja brännässlor är inte roliga, vi har med svårt att bli av med våra, har provat round-up med utan vidare resultat, samt ättika fick jag tips om. Visst plantan dör men två dagar senare kommer en ny nässla..
    Livet är för kort för att dansa med fula killar
Svar på tråden Hatobjektet i trädgården?