Hatobjektet i trädgården?
Vilken växt vill du absolut inte ha in i din trädgård och varför?
Kirskål, man blir inte av med det!
Rönsumak, sprider sig med rotskott överallt!
Skogsklematis, fräckare och aggresivare växt får man leta efter!
Vilken växt vill du absolut inte ha in i din trädgård och varför?
Kirskål, man blir inte av med det!
Rönsumak, sprider sig med rotskott överallt!
Skogsklematis, fräckare och aggresivare växt får man leta efter!
Så mest är det grannen du stör dig på i trädgården...?
Sorkar! Äter upp hela gräsmattan på landet.
Mina hatobjekt i trädgården är:
1. Kirskål
2. Kirskål
3. Knölklocka - detta ogräs från helvetet.
4. Kvickrot
5. Brännässlor
6. Maskrosor
7. Gräs och klöver - i rabatten. I gräsmattan är det fint men inte när de sprider sig in i rabatterna.
Och så finns det mullvadar, de kan fördärva en hel gräsmatta över en natt. Underminnera hela gräsmattan och lämnar en massa fula högar!
Vi har en marodör till som jag hatar, den är inte heller en växt utan: Sniglen! Här kommer man med en drink i ena handen och en go bok i den andra, ska barfota gå över gräset och slänga sig i hängmattan och vad får man mellan tårna? Jo, en stor slemmig mördarsnigel som man trampat på, och slemmet är näst intill omöjligt att tvätta bort!
De jag tyvärr redan har. Kirskål och brännässlor! Kirskålen är mycket begränsad så den går väl strunta i egentligen,men brännässlor har vi i miljoner precis överallt! Så blir det på landet med bara ängar och betesmark runt en. Vissa ställen har jag slitit och slitit och slitit brännässlor och de har minskat,men få bort dem är ju en utopi när vi nästan har ängar av dem... Daggkåpan kunde gärna vara lite mindre av också,men den stör ju inte.
Korsspindlar! Där vi bor så finns det massvis med korsspindlar, skitäckligt att få i håret när man rensar ogräs!
Tuja och kvickrot!
Lika fult båda två........fast tujan kanske är lättare att utrota .
Om jag får drömma så vill jag har grekisk vädd, myskmadra, silverarv, lavendel, blått gullregn, ett silverpäron m.m. men inte TUJA!