• Diablo

Hatobjektet i trädgården?

Vilken växt vill du absolut inte ha in i din trädgård och varför?

Kirskål, man blir inte av med det!

Rönsumak, sprider sig med rotskott överallt!

Skogsklematis, fräckare och aggresivare växt får man leta efter!

Har man tur behöver man inget vett!
  • Svar på tråden Hatobjektet i trädgården?
  • Bonanza
    Anton Chigurh skrev 2012-01-19 09:53:01 följande:
    Roundup, säger jag bara, fast du skall köpa direkt av en bondjävel, det utspädda blasket som säljs i daglivaruhandlen funkar inte, det är så svagt att du kan ha det till groggvirka. Nä, köp koncentrerad Roundup, sen blandar du dubbelt mot rekommenderat och skvätter ner dina nässlor ordentligt. 

Sen är problemet ett ickeproblem. Lycka till.
    Min morbror är bonde, så det är planen nu till våren. Problemet är bara att de liksom växer i närheten av t.ex. rabarberland och rosor, och jag vill ju inte döda dem. Eller förgifta ungarna! 
  • Anton Chigurh
    Squeezy skrev 2012-01-19 10:43:15 följande:
    Asfaltera? :D
    Har jag funderat på. Många gånger. 
    The dumber people think you are, the more surprised they're going to be when you kill them.
  • Anton Chigurh
    Bonanza skrev 2012-01-19 10:44:00 följande:
    Min morbror är bonde, så det är planen nu till våren. Problemet är bara att de liksom växer i närheten av t.ex. rabarberland och rosor, och jag vill ju inte döda dem. Eller förgifta ungarna! 
    Tycker du verkar va lite onödigt känslig här..........
    The dumber people think you are, the more surprised they're going to be when you kill them.
  • Diablo
    Bonanza skrev 2012-01-19 10:44:00 följande:
    Du ska pruta när det är vindstilla, annars så kan det blåsa in till oönskade ytor. Min korkade granne sprutade på sin tomt en dag det blåste och jag kan säga att mitt gräs dog på flera ställen!
  • Diablo
    Anton Chigurh skrev 2012-01-19 10:50:19 följande:
    Tycker du verkar va lite onödigt känslig här..........
  • Anton Chigurh
    Diablo skrev 2012-01-19 10:53:27 följande:
    Du ska pruta när det är vindstilla, annars så kan det blåsa in till oönskade ytor. Min korkade granne prutade på sin tomt en dag det blåste och jag kan säga att mitt gräs dog på flera ställen!
    Din granne verkar ha problem med matsmältningen. Allvarliga problem.....
  • Diablo
    Anton Chigurh skrev 2012-01-19 10:55:32 följande:
    Din granne verkar ha problem med matsmältningen. Allvarliga problem.....
    Ha, ha...mitt tangentbord är lite dåligt på grund av colacola klister! Sprutar skulle det ju stå, men hon är galen, springer med tuttarna bara så att jag inte vågar vara på baksidan av trädgården alls, tänk om hon skulle börja prata med mig med dessa två skintorra hängande påsar bara. Jag hade inte kunnat låta bli att titta!  
  • Diablo
    m0desty skrev 2012-01-19 13:32:29 följande:
    Så mest är det grannen du stör dig på i trädgården...?
    Typ, eller på att hon inte kan klä på sig! Nej, skämt åsido! Jag kan störa mig på att promenerande låter sina hundar kissa in på min tomt och fattar inte att det förstör mina växter! Det stör mig! Men det är ju inga växter så det passar ju inte i tråden!
  • Sorbus
    Suzy QX skrev 2012-01-19 09:19:47 följande:
    Nähå?? Det jag i alla år kallat kvickrot är ju inte det. Vad fanken heter ogräset jag ogillar mest då??

Fjäderliknande gröna buskliknande uppväxter med smaaala svarta långa rötter. Kan dyka upp i grus också.
    Låter som åkerfräken. Som är mitt absoluta hatobjekt i trädgården, helt omöjligt att bli av med. Vi har lagt ut markduk och grus över och det växer helt obehindrat på som om ingenting hänt.
  • Suzy QX
    Sorbus skrev 2012-01-19 19:13:15 följande:
    Låter som åkerfräken. Som är mitt absoluta hatobjekt i trädgården, helt omöjligt att bli av med. Vi har lagt ut markduk och grus över och det växer helt obehindrat på som om ingenting hänt.
    Tack! Ja nog är det åkerfräken alltid.. Hade det i blombänkarna i förra huset men nu har jag det mest i gruset vid uteplatsen. Enda som funkar är grovsalt/tinsalt och vattna gör om två gånger om året. Men i rabatter går ju inte det..

Riktigt hatobjekt som sagt. 
    Förolämpningar är argument som används av folk som har fel
  • Bonanza
    Suzy QX skrev 2012-01-20 08:55:08 följande:
    Tack! Ja nog är det åkerfräken alltid.. Hade det i blombänkarna i förra huset men nu har jag det mest i gruset vid uteplatsen. Enda som funkar är grovsalt/tinsalt och vattna gör om två gånger om året. Men i rabatter går ju inte det..

Riktigt hatobjekt som sagt. 
    Skaffa katter!

Vår ena katt har ätit upp så många sorkar att de andra verkar ha flyttat! 
  • Solian

Mina hatobjekt i trädgården är:

1. Kirskål
    2. Kirskål
    3. Knölklocka - detta ogräs från helvetet.
    4. Kvickrot
    5. Brännässlor
    6. Maskrosor
    7. Gräs och klöver - i rabatten. I gräsmattan är det fint men inte när de sprider sig in i rabatterna.

• Diablo

Och så finns det mullvadar, de kan fördärva en hel gräsmatta över en natt. Underminnera hela gräsmattan och lämnar en massa fula högar!

• Diablo

Vi har en marodör till som jag hatar, den är inte heller en växt utan: Sniglen! Här kommer man med en drink i ena handen och en go bok i den andra, ska barfota gå över gräset och slänga sig i hängmattan och vad får man mellan tårna? Jo, en stor slemmig mördarsnigel som man trampat på, och slemmet är näst intill omöjligt att tvätta bort!

• Pimpinellan

De jag tyvärr redan har. Kirskål och brännässlor! Kirskålen är mycket begränsad så den går väl strunta i egentligen,men brännässlor har vi i miljoner precis överallt! Så blir det på landet med bara ängar och betesmark runt en. Vissa ställen har jag slitit och slitit och slitit brännässlor och de har minskat,men få bort dem är ju en utopi när vi nästan har ängar av dem... Daggkåpan kunde gärna vara lite mindre av också,men den stör ju inte.

• Pimpinellan
    IsadoraW skrev 2012-01-19 19:29:42 följande:
    Sorkar! Äter upp hela gräsmattan på landet.
    Ja,just det-glömde djuren! Vi har mullvadar här. Förra våren tinade det fram runt 150 mullvadshögar och vi körde bort 15-20 skottkärror jord. Den går ju liksom inte peta ner i marken igen. Morr!
  • Diablo

Korsspindlar! Där vi bor så finns det massvis med korsspindlar, skitäckligt att få i håret när man rensar ogräs!

• Deiia

Tuja och kvickrot!
    Lika fult båda två........fast tujan kanske är lättare att utrota

Om jag får drömma så vill jag har grekisk vädd, myskmadra, silverarv, lavendel, blått gullregn, ett silverpäron m.m. men inte TUJA!      

Svar på tråden Hatobjektet i trädgården?