• EttLångtOchJolligtNamn

Denna hysteri kring tatueringar.

Hej alla!

Nu är det så att jag har tröttnat lite på er alla som kommer med påhopp om att folk som tatuerar folk under arton är oseriösa, dåliga, ser till att du får blodsmitta och infektioner, håller till i garage eller kring köksbord.
    Så är ofta inte fallet!

Är 17, snart 18 och har 3 tatueringar.

Den första är ett vargansikte med ett klarblått öga och ett ärr över ögat på min vänstra axel.

Den andra är på vänster underarm och där står det "In hoc signo vinces" i tysk kalligrafi som användes under ww2. Det täcker från armveck till handled.

Den tredje är på höger underarm och det är en liten sol i form av ett hjärta. Min sambo som jag för övrigt är förlovad med har en likadan där.

Alla mina tatueringar är gjorda hos en SERIÖS tatuerare i en STUDIO. Han är extremt duktig och har hållit på i flera år nu. Han har en åldersgräns på sjutton år med föräldrars tillstånd. Så till er alla som påstår att det är bara oseriösa tatuerare som tatuerar folk under arton kan krypa under en sten och gömma er :)

• Svar på tråden Denna hysteri kring tatueringar.
  • Brünnhilde
    ius lexis skrev 2012-01-20 10:17:46 följande:
    Jag tycker att det är oseriöst att tatuera barn och ungdomar! Jag känner flera som tatuerade sg i gymnasieålder som har ångrat sig. Att som barn/ungdom inte ha den insikten är normalt och helt ok. Men att som vuxen inte inse att ett barn inte är moget att ta sådant beslut tycker jag är direkt korkat. Därav så anser jag att personer som tatuerar barn, ger dem ciggaretter, alkohol, andra droger osv är oseriösa och korkade. Det finns en anldedning varför vi har en myndighetsgräns på 18 år---- det borde ge en ledtråd tycker jag..
    Ja, där håller jag med! Det är väldigt fult och ego att utnyttja unga tonåringar - vare sig det är sexuellt, ekonomiskt eller på något annat sätt.
  • Akkakk
    Brünnhilde skrev 2012-01-20 10:15:25 följande:
    Du tycker kanske att de där tatueringarna är snygga och passande nu, men du vet inte hur ditt liv kan ändras. Om några år kommer du kanske på att du vill bli jurist, eller arbeta på bank eller som fastighetsmäklare. Eller göra karriär i ett stort företag som ekonom eller ingenjör. Och då är det en omöjlighet att ha synliga tatueringar.
    Just ingenjör kanske var ett dåligt exempel, beroende på vilken sorts ingenjör man talar om så skiljer det sig markant. Vet åtminstone en ingenjör med en hel hög tatueringar, dreadlocks och en klädstil som skulle kunna summeras som "trasigt". Vet en annan som brukar gå omkring i säckiga byxor, t-shirt och barfota så länge det inte ligger snö på backen.
  • ius lexis
    Brünnhilde skrev 2012-01-20 10:17:41 följande:
    Nä, men någonstans måste man ju dra gränsen. Jag tycker förresten att myndighetsåldern borde vara 20 år. Nästan alla går ju i skolan fortfarande vid 18, och är påverkade av grupptryck. Dessutom visar nya rön, att just konsekvenstänkandet inte är färdigutvecklat förrän vid 23 (en del säger 25). Det finns ju anledningar till att riktigt unga brottslingar får lägre straff, för att de inte riktigt kan ansvara för vad de gör ännu på samma sätt som en 25-åring.
  • Pussesnufs

Synen på tatueringar håller på att förändras... ge det en 50 år till så lär folk tycka människor utan tatueringar är knepiga.

12 var jag när jag började tjata på min mamma. Hon skrattade och sa att 18 år är det som gäller. Oj vad jag avskydde detta. Dagen efter min 18 årsdag gaddade jag mig första gången, så den som väntar på något gott...

Idag är jag 26 och är välgaddad. EN tatuering är jag inte förtjust i (ångrar inte iofs) för jag var just 18 år och tyckte den var häftig. Betyder inget speciellt, bara sitter där som en påminnelse att jag inte var så smart då. ^^

Resten av dem är väl övervägda och genomtänkta, tycka vad man tycka vill om denna kroppskonst.

Hade jag däremot fått som jag velat i yngre tonåren så hade det stått BITCH i svanken på mig med fet stil... hua! Som tur var blev jag nekad av tatuerare när jag försökte gå bakom ryggen på min mor.

Alla människor är olika och utvecklas olika fort, men jag anser att 18 årsgräns är i yngsta laget.

• Brünnhilde
    Akkakk skrev 2012-01-20 10:32:33 följande:
    Just ingenjör kanske var ett dåligt exempel, beroende på vilken sorts ingenjör man talar om så skiljer det sig markant. Vet åtminstone en ingenjör med en hel hög tatueringar, dreadlocks och en klädstil som skulle kunna summeras som "trasigt". Vet en annan som brukar gå omkring i säckiga byxor, t-shirt och barfota så länge det inte ligger snö på backen.
    Jaha, men ska du göra karriär och bli VD eller styrelsordförande och vara ansiktet utåt, så är det i alla fall helt omöjligt. Tänk dig Carl-Henric Svanberg med eldslågor krypande upp under skjortkragen..! Eller luffarprickar på handryggen!
  • och
    Brünnhilde skrev 2012-01-20 10:59:15 följande:
    Jaha, men ska du göra karriär och bli VD eller styrelsordförande och vara ansiktet utåt, så är det i alla fall helt omöjligt. Tänk dig Carl-Henric Svanberg med eldslågor krypande upp under skjortkragen..! Eller luffarprickar på handryggen!
    Spontant kommer jag att tänka på två saker här:

1. De allra flesta är inte i närheten av att kunna bli VD eller styrelseordförande ändå, det är ytterst få människor som besitter den förmågan. Visserligen ska man ha höga mål, men ibland kan det vara enklare att ha realistiska mål.

2. Att de här personerna inte har tatuteringar beror knappast på att de med tatueringar har blivit bortsorterade, det beror på att det inte är kutym att tatuera sig i de kretsarna de kommer ifrån.

Således har jag svårt att se varför det ens blir en så här lång diskussion. 
    The hard way is the right way.
  • Fluffskalle

Inte min stil på dina tatueringar men jag tycker att de såg fina ut. Jag har också en del tatueringar. Skaffade dem efter att jag fyllt 20. Har inte påverkat mitt liv till det ena eller andra håller. De syns knappt ens när jag är vanligt klädd.

Har själv aldrig märkt av någon hysteri förutom en del riktigt löjliga kommentarer (aldrig rakt till mig utan på FL t ex), men jag håller med om att man bör hålla sig till myndigålder på kunderna om man vill verka seriös och ha ett bra rykte kring sig som tatuerare.

Tycker inte att du ska bry dig så mycket om folks åsikter. Du är den du är och ser ut som du vill se ut. Om man sedan ändrar sig är det inte så stor sak. Livet står och faller inte på några tatueringar direkt.

• krimm

Varför bry sig om vad andra tycker om ens tatueringar? Nej jag tycker inte att det är seriöst att tatuera någon som är under 18 på grund av att personen inte är myndig och det trots allt finns en risk att något går snett såsom infektioner eller allergiska reaktioner bortsett från faktumet att man kan ångra sig. Men ångra sig kan man oavsett om man är 17 eller 30. Jag väntade tills jag var 21 och bergsäker på vad jag ville ha, jag har planer på att bli vältatuerad inom ett antal år, men det får ta den tid det tar. Hellre något jag är nöjd med än massor av dit stressade tatueringar. 

Sen kan man dölja de allra flesta tatueringar, jag har en över bröstet och det är bara att ta på sig en skjorta om jag behöver dölja den. Dock tror jag som några av er redan skrivit att synen på tatueringar nog kommer förändras (och förändras kraftigt redan nu) avsevärt i och med att var och varannan person är tatuerad. 

• Pappageno

Det finns undantag men generellt är det fruktansvärt WT att ha massa tatueringar. Det förstärks om det inte finns någon som helst koppling mellan tatueringen och personen som bär den, utan bara nåt man hittat i tatueringspärmen eller sett någon kändis ha. 

I min värld är de som har många tatuering i allmänhet samma människor som översminkar sig, röker och är allmänt lågutbildade så även om man inte röker, översminkar sig och lider av utbildningsbrist så döms man av många som en sådan människa eftersom utseendet gör att omvärlden snabbt skaffar sig mer eller mindre korrekta uppfattningar om dig.

Mitt tips till alla är således att tänka till två gånger extra innan ni tatuerar er och låt för allt i världen inte era stackars omyndiga barn tatuera sig. Man vet faktiskt bättre när man är vuxen. 

• BokhyllanBilly

TS. Vad mycket påhopp du fått! Tycker själv du verkar som en mogen 17åring det lilla jag läst. Och tatueringarna,, var väl inget fel på dem. Värre med dem som reser utomlands och tatuerar sig på typ stranden tycker jag, Har sett både sena stjärnor och ryckiga bokstäver på mina vuxna vänners kroppar så där låg dina i lä! Såg ut att vara snygga och proffsigt gjorda tycker jag! Lycka till med allt!

Svar på tråden Denna hysteri kring tatueringar.