• EttLångtOchJolligtNamn

Denna hysteri kring tatueringar.

Hej alla!

Nu är det så att jag har tröttnat lite på er alla som kommer med påhopp om att folk som tatuerar folk under arton är oseriösa, dåliga, ser till att du får blodsmitta och infektioner, håller till i garage eller kring köksbord.
    Så är ofta inte fallet!

Är 17, snart 18 och har 3 tatueringar.

Den första är ett vargansikte med ett klarblått öga och ett ärr över ögat på min vänstra axel.

Den andra är på vänster underarm och där står det "In hoc signo vinces" i tysk kalligrafi som användes under ww2. Det täcker från armveck till handled.

Den tredje är på höger underarm och det är en liten sol i form av ett hjärta. Min sambo som jag för övrigt är förlovad med har en likadan där.

Alla mina tatueringar är gjorda hos en SERIÖS tatuerare i en STUDIO. Han är extremt duktig och har hållit på i flera år nu. Han har en åldersgräns på sjutton år med föräldrars tillstånd. Så till er alla som påstår att det är bara oseriösa tatuerare som tatuerar folk under arton kan krypa under en sten och gömma er :)

• Svar på tråden Denna hysteri kring tatueringar.
  • Noxigen
    trettioplus skrev 2012-01-20 09:05:35 följande:
    För ett år senare är man ju så mycket större?
    Hehe, ah....Växer mycket över natten.

Min son som nu är 14 vill ha tattoo, men han får vänta minst tills han e 16. Om det är ett hygglo motiv såklart. 
    Lite sex, lite naket @- noxigen.blogspot.com/
  • Lönnsirap

Ja, TS har ju sannerligen rätt om hysterin kring tatueringar... Den finns ju uppenbarligen här.

Tatueringar sänder ut signaler och dessa missuppfattas lätt. Varesig man är 17 eller 35 får man leva med motivet i resten av livet! Vilket är på gott och ont!

Antagligen väcker ämnet starka känslor eftersom många faktiskt ångrar sina tatueringar när de är äldre.Vilket ju gör att vi vill "rädda" alla "korkade" tonåringar som inte vet bättre. Men var och än gör sina egna val. Utifrån sina egna tankar och erfarenheter. 

• birbit 34
    EttLångtOchJolligtNamn skrev 2012-01-19 16:29:12 följande:
    Sist jag kollade är jag en man. Men ja, hur skulle jag annars kunnat ha blivit anklagad för att ha gjort en tjej på smällen? Och med den bilden du lade upp påstod du att jag var WT.
    Hej,tycker du ska strunta i alla påhopp,du verkar väldigt mogen i mina ögon,bara det att ta till dig en annan mans barn. Tatueringar visar sällan personens mogenhet.
  • So far away

Trettioplus: ett år senare spelar väl ingen roll men jag tycker att det borde införas 20-års gräns.
    Som sagt har jag många tatueringar (har tappat räkningen) och dem jag gjorde i 17-års åldern har jag ångrat. Men det är upp till var och en och tatuera sig i vilken ålder som helst.
    Idag är jag 33 år och jag mer tatueringar kommer det att bli.

• trettioplus
    Linda Fritzh skrev 2012-01-20 09:39:53 följande:
    Trettioplus: ett år senare spelar väl ingen roll men jag tycker att det borde införas 20-års gräns.
    Som sagt har jag många tatueringar (har tappat räkningen) och dem jag gjorde i 17-års åldern har jag ångrat. Men det är upp till var och en och tatuera sig i vilken ålder som helst.
    Idag är jag 33 år och jag mer tatueringar kommer det att bli.
    Det vore klart olämpligt att ha en straffmyndighetsålder vid arton och restriktioner om vad man får göra med sin kropp upp till två år senare.
    Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • LoPax
    trettioplus skrev 2012-01-20 09:08:01 följande:
    Alla som inte använder sig av uttrycket WT kommer undan med det, skulle jag säga.
    Skrattande
    Jag kan inte komma på en enda sak som stämplar en person så illa som att värdera  människor efter yta på det sättet.
    Måste kännas bra, sådär långt in i hjärtat att skriva det där va? Få känna sig lite PK en stundTyst

Och du, det var inte jag som sa att människors värde ligger i deras utseende. Jag bara nämnde lite attribut som ser WT ut.
  • Brünnhilde

Fast jag tycker att det är fel ändå, även om de sköter hygienen och hela den biten. För en tatuering är något som man i normalfallet måste leva med hela livet, och omyndiga ska inte få ta beslut som får livsavgörande konsekvenser. Det är ju därför vi har myndighetsåldern! Man får ju inte heller ta lån t.ex..

Du tycker kanske att de där tatueringarna är snygga och passande nu, men du vet inte hur ditt liv kan ändras. Om några år kommer du kanske på att du vill bli jurist, eller arbeta på bank eller som fastighetsmäklare. Eller göra karriär i ett stort företag som ekonom eller ingenjör. Och då är det en omöjlighet att ha synliga tatueringar.

Likaså om du skulle gifta dig med en man, i vars arbete ingår representation, baler och sådant. Officerare har t.ex. mycket baler som de tar sina hustrur till. Du kan inte dyka upp på en sådan bal med synlig nazist-kalligrafi! Spöke Eller någon annanstans för den delen...

En liten delfin högt upp på överarmen eller långt nere på brösten kan man kanske komma undan med, för den går att dölja i arbetssammanhang - och är ganska harmlös även om den syns...

• Brünnhilde
    trettioplus skrev 2012-01-20 09:05:35 följande:
    För ett år senare är man ju så mycket större?
    Nä, men någonstans måste man ju dra gränsen. Jag tycker förresten att myndighetsåldern borde vara 20 år. Nästan alla går ju i skolan fortfarande vid 18, och är påverkade av grupptryck. Dessutom visar nya rön, att just konsekvenstänkandet inte är färdigutvecklat förrän vid 23 (en del säger 25). Det finns ju anledningar till att riktigt unga brottslingar får lägre straff, för att de inte riktigt kan ansvara för vad de gör ännu på samma sätt som en 25-åring.
  • ius lexis

Jag tycker att det är oseriöst att tatuera barn och ungdomar! Jag känner flera som tatuerade sg i gymnasieålder som har ångrat sig. Att som barn/ungdom inte ha den insikten är normalt och helt ok. Men att som vuxen inte inse att ett barn inte är moget att ta sådant beslut tycker jag är direkt korkat. Därav så anser jag att personer som tatuerar barn, ger dem ciggaretter, alkohol, andra droger osv är oseriösa och korkade. Det finns en anldedning varför vi har en myndighetsgräns på 18 år---- det borde ge en ledtråd tycker jag..

• Brünnhilde
    trettioplus skrev 2012-01-20 09:42:38 följande:
    Det vore klart olämpligt att ha en straffmyndighetsålder vid arton och restriktioner om vad man får göra med sin kropp upp till två år senare.
    Straffmyndighetsåldern är 15. Men straffen blir lägre tills man fyllt 21. I vissa fall tas det i rätten hänsyn till ung ålder ända upp till 21.
Svar på tråden Denna hysteri kring tatueringar.