• CopyThat

Vi som vill diskutera hackerattacken på Familjeliv anonymt

Jag undrar en sak. Det är så att jag avreggade mitt gamla familjelivsanvändarnamn, skapade en ny mail och gjorde en ny familjeliv. Men jag vill veta om informationen från min gamla familjeliv har kommit ut på nätet. Alltså om jag var en av de drabbade eller inte. Är det någon som har sett om någon lista har spridits ännu?

Sen undrar jag också om hackarna kom över information så som adresser och telefonnummer eller var det bara mailadresser och krypterade lösenord de kom åt?

Tacksam för svar

• CopyThat
    Anonym skrev 2012-01-21 14:05:44 följande:
    Läste i en annan tråd att man inte längre behöver uppge personuppgifter när man reggar sig, betyder det att vi som har uppgett vårt namn osv kan få dessa raderade?
    Det undrar jag också
  • CopyThat
    snöfallet skrev 2012-01-21 17:20:40 följande:
    Rätt bra info: www.bingmert.se/familjeliv-hackat-ar-ditt-los.../
    Jag har en jätteviktig fråga nu! Fick hackarna ut våra namn, adresser och telefonnummer också?
    Eller vad menar man med fullständigt namn? Det är ju enbart vid registrering som man uppger namn, adress och telefon?

Nickname: 3BarnsBettan
    Fullständigt namn: Janette K (hon var smart nog att inte uppge sitt fullständiga namn)
    E-postadress: janettebettank@gmail.com
    Password: 988fa6b5a9d1eccac6becc331c353816 (Janette använde lösenordet jankxt, men det vet inte hackern ännu)
  • CopyThat

Jag undrar, hur vet man att hackaren inte fick med sig adresser och telefonnummer också som man uppgav när man registrerade sig? Någon som vet?

• CopyThat
    Anonym skrev 2012-01-23 11:43:35 följande:
    Nej det är ingen utom hackaren som vet.
    Ja det måste vara så.
  • CopyThat
    EnGladPingvin skrev 2012-01-23 11:51:26 följande:
    Jo, hackaren fick med sig användarnamn. Han har dock enbart publicerat ett fåtal av dem. Det gjorde han på flashback, men den listan togs bort en stund senare. Enligt FL har han kommit åt en databas med användarnamn, e-postadresser och hashade lösenord. Koppling till adresser och telefonnummer kom han inte åt, de finns troligtvis inte lagrade på samma ställe. Vi får väl utgå från att de inte ljuger. På flashback talade inte heller hackaren om att han skulle ha fått tag på några adresser.  
    Ja vi får hoppas på att det är så.
    Anonym (inte med) skrev 2012-01-23 11:52:04 följande:
    Den dumpen är ju borta av någon anledning. Hur det än är, så kan inte FL göra någonting åt det...än att råda användare hur de kan minimera skadan. Den info de kan få genom att koppla ihop dig med din signatur, väljer du ju själv nu.
    Så man behöver inte längre ange sin adress och telefonnummer vid registrering? Kan man ta bort dessa uppgifter om man redan angett dem?
  • CopyThat
    Anonym (C) skrev 2012-01-23 12:07:27 följande:
    Så här skrev hackaren på flashback tidigare idag.

"Vi upptäckte intrånget efter bara några timmar" (uttalande från Ylva Hvarfner vd och ansvarig utgivare på Familjeliv Media AB).

Hackaren på FB: Min burk satt under 3 dagar och snodde användaruppgifterna, men mitt script verkade vara för "aggressivt" då deras sida dog 3 gånger innan dom upptäckte det.
    Men vet du alltså vem hackaren är? Varför anmäler du inte om du vet vem det är?
  • CopyThat
    krogen skrev 2012-01-23 12:32:22 följande:
    Den traden finns for alla att se. Jag laste detsamma nyligen och jag kanner inte hackaren.
    Okej vill du länka? Är det någon som tipsat Familjeliv om den tråden? Man kanske kan ta han på det sättet?
  • CopyThat
    Anonym (Cat) skrev 2012-01-23 12:32:56 följande:
    Behöver man inte ange det?
    Det är det jag undrar. Jag tycker inte det känns ok att ange det eftersom forumet inte är helt säkert. Tänk om en ny attack kommer och de får tag i de uppgifterna istället?
    EnGladPingvin skrev 2012-01-23 12:33:02 följande:
    Jag försökte ta bort dem, men det gick inte. Det var däremot inte något problem att ändra dem. Så jag skrev "Nej tack" som adress och ett fake-telefonnummer. Det gick. Efter det som har hänt kommer jag inte ge ut mina adressuppgifter oavsett vad de säger. Det finns ingen anledning för dem att ha dem. Jag har även bytt signatur (två gånger), lösen och e-postadress.
    Ok tack för tipset, det ska jag också göra. Jag hade en annan fl innan där jag bytte nick och bytte lösen till min mail. Sedan avreggade jag mig, startade en ny fl som är kopplad till en ny mail. Jag fanns inte med på listan med jag tog ändå det säkra före det osäkra. För vem vet, den listan som publicerats kanske inte är komplett.
  • CopyThat
    Anonym (inte med) skrev 2012-01-23 12:36:04 följande:
    Hur ska du kunna ta honom på det sättet?

Flashback lämnar inte ut något, och den här snubben sitter med all säkerhet bakom något helt annat ip än sitt eget.
    Okej vad synd. Jag hoppas de får tag på han i alla fall men han har väll högsta beredskap skulle jag tro.
Svar på tråden Vi som vill diskutera hackerattacken på Familjeliv anonymt