• CopyThat

Vi som vill diskutera hackerattacken på Familjeliv anonymt

Skönt, nu fick jag svar ifrån Familjeliv som besvarade min oroliga fråga också

• CopyThat
    JomppeIina skrev 2012-01-24 12:08:37 följande:
    Antar det, vet inte hur man annars ska kunna veta en exakt adress. Vet att de via inlägg som personen skrivit kommit fram till endast staden genom att helt enkelt söka igenom den personens alla trådar och inlägg och få fram ledtrådar. Men själva adressen är ju en annan sak, vet inte hur man annars skulle få veta det. Och frågan är ju om den som hackat sig in i stora sajter som familj har någon spärr eller rädsla angående polisanmälen och lagen? Det har ju inte hindrat dom en gång och borde väl inte hindra dom att få fram ytterligare information om användarna.
    Ja du har en bra poäng där. Jag undrar också liknande saker. De kanske är som de säger att hackaren alltid ligger steget före dem som sköter säkerheten och så.
  • CopyThat
    Anonym skrev 2012-01-24 12:27:44 följande:
    Skönt att de svarar på nåt i alla fall! :P
    Ja verkligen. Jag kan tänka mig att de fortfarande har mycket att göra efter det här nu.
  • CopyThat
    Anonym skrev 2012-01-24 12:32:18 följande:
    Nej, du kan inte få fram adressen. Säger bloggägaren annorlunda bluffar denna.
    Man kan endast få fram leverantören och i vissa fall närmsta kopplingsstation. Det är ytterst sällan man får fram den rätta adressen den här vägen och endast via omfattande kartläggning som tex mailande.
    Bra att det fungerar så Men vad menar du med mailande? Om de har ytbytt mailkontakt kan man se den exakta adressen då?
  • CopyThat

Sen vet jag också att man kan använda sig av en tunnel som gör att ens IP-nummer inte syns. Vpn Tunnel tror jag det heter.

• CopyThat
    Anonym skrev 2012-01-24 12:40:55 följande:
    Jag ber om ursäkt att jag var så otydlig.
    Bloggägaren har enbart IP-adressen, en radda siffror. De kan på rak arm se vilken leverantör du har och eventuellt var i landet du befinner dig. Jag säger eventuellt därför att det ofta slår fel. Jag har testat mig själv många gånger och "ska" då befinna mig i skåne och norrland och allt där emellan.

Om du till exempel mailar bloggägaren man jämföra IP, och ibland se att IPt är samma i mailen som på bloggen.
    Det är allt man kan se så långt. Det krävs att du lämnar ut så pass mycket information om dig själv att det går att lista ut vem du är, tex att du skriver ditt riktiga namn, vilken stad du bor i, hur många barn du har osv.
    Det luriga är att många människor lämnar ut små, små detaljer om sig själva ovetandes och tillsammans gör de en helhet. Men fortfarande handlar det om omfattande kartläggning och ett fruktansvärt pusselläggande och ärligt, vem som helst gör inte det.
    Okej tack för mycket utförligt svar! Jag förstår precis vad du menar nu Tänk vad man har lärt sig i den här tråden ändå
  • CopyThat
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2012-01-24 12:44:55 följande:
    Ja, det kan man göra. Det är ungefär som att ringa genom en växel, numret som syns hos mottagaren är inte det "riktiga" numret.
    Men kostar det att använda sig av det tro?
  • CopyThat
    o0Noun0o skrev 2012-01-24 12:45:02 följande:
    Varför plockade FL bort din länk?
    De var fel på den så jag bad dom ta bort den. Det var det min fråga handlade om hehe
  • CopyThat
    Anonym skrev 2012-01-24 12:48:04 följande:
    Det var så lite så!
    Jag hoppas att du kan andas ut lite nu!
    Japp jag tror att jag kan det nu hehe
  • CopyThat
    Anonym skrev 2012-01-24 12:50:52 följande:
    Det finns gratisvarianter men det är segare än segast och borde klassas som djurplågeri.
    Okej men vad heter dom gratisvarianterna då? För jag skulle gärna vilja använda mig av en sån nu när man vet mer om just det här men jag har inte lust att betala flera hundra för det.
  • CopyThat
    o0Noun0o skrev 2012-01-24 12:53:27 följande:
    Vad var fel på den?Flört
    Det vill jag inte skriva i tråden
  • CopyThat
    Anonym (inte med) skrev 2012-01-24 12:54:08 följande:
    Fast om du själv inte håller på med något ljusskyggt på nätet, så har du inget större behov av att fjanta med sånt. Det är liksom ingen som är intresserad av ditt ip-nummer eller vart du sitter, inte i samband med det här iaf.
    Okej det är sant men jag tänkte ändå för att vara på den säkra sidan. Man vet ju aldrig vad för skumma folk det finns på nätet egentligen.
  • CopyThat
    Anonym skrev 2012-01-24 12:55:19 följande:
    Det är rätt länge sedan jag testade och de byter namn och plats hela tiden delvis pga att det är en mycket gråzon man rör sig i. Det jag försöker säga är att jag inte har några bra direkta tips än att använda google och ha tålamod.
    Okej jag får googla mer på det då, tack ändå
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2012-01-24 12:56:11 följande:
    Varför vill du använda en VPN?
    Jo nu när man vet lite mer så känns det säkrare på något sätt.
  • CopyThat
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2012-01-24 13:01:55 följande:
    Men varför är det säkrare? Vet du ungefär hur det fungerar?
    Jo jag tror jag vet på ett ungefär. Den tunneln gör så att ens IP-nummer inte syns.
    Jag menar om jag kanske mailar någon eller är inne på någon sida så vill jag inte att folk ska kunna söka på vart jag bor. Man vet ju aldrig vad för typer som kan se det. Det kanske är lite överdrivet men just nu efter detta så känns det som man borde tänka mer på säkerhet.
  • CopyThat

Jag måste tyvärr logga ut mig nu. Jag har lite att pyssla med men det har vart en riktigt lärorik och intressant diskution. Jag kommer säkert in senare igen

• CopyThat
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2012-01-24 13:12:24 följande:
    Varför väljer du att inte lyssna?

Man kan inte (generellt) söka upp var du bor genom din IP-adress, det är ju det hela diskussionen går ut på. Det finns ingen anledning att använda en VPN bara för att man vill dölja att man är inne på någon sida eller för att man vill skicka ett mail.

Det är som att ha fyrpunktsbälte, skyddsbur, hjälm och brandsäker dräkt när man åker till affären.
    Haha ja du kanske har rätt i det
Svar på tråden Vi som vill diskutera hackerattacken på Familjeliv anonymt