Inlägg från: Anonym (Men snälla) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Men snälla)

Skönhet

Anonym (55 år) skrev 2012-01-31 10:17:41 följande:
    Ja det är säkert skillnad på landet o STOR STAN..
    ,,Nu är jag från ett litet bondesamhälle i norra skåne.. Många av mina klasskompisars föräldrar var bönner,,så även mina.. Fattiga om man nu ska säga så... det var till och med den som inte hade telefon..bil hade långt ifrån alla.. Nästan ingen kvinna hade körkort...bil o körkort DET var männens värld..Skulle man till stan som låg en mil bort,,ja då var det buss .. O STAN  det var något STORT...
    Vi var 4 flickor som fick barn inom en månad..det var liksom en barnepedemi.. Vi var 2 var 19 och 2 var 18,,
    Låter som ett gammaldags samhälle som inte tillät kvinnor att ta lika stor plats i samhället som männen.. Så är det fortfarande i många länder i världen dessvärre..
  • Anonym (Men snälla)
    Mandel skrev 2012-01-31 10:36:26 följande:
    Vackert och lycka tycker jag väl kanske inte att det innebär i alla lägen, men jag och jag tror många med mig lägger hellre fokus och tiden på annat viktigare än just det naturliga åldrandet.
    Är man nöjd med sig själv och sitt liv så spelar inte några rynkor så stor roll. Karriären hänger inte på rynkorna och inte förhållandet heller. Är man en satkärring så är man det oavsett rynkor eller ej
    Jag skulle hellre lägga pengarna på fester ihop med mina vänner och har roligt tillsammans med dem eller mer semesterresor med familjen än att försöka dölja några små rynkor här och där.
    Alla lägger pengarna på vad de själva vill och anser viktigt för just dem.. man lever ju bara en gång..
  • Anonym (Men snälla)
    Khaleesi skrev 2012-01-31 11:14:04 följande:
    Du är less på att alla inte håller med dig. Men visst, fortsätt du med din skönhetshobby - men se det för att det är just det det är. Att bli så irriterad på alla som inte tycker som du är ju lika givande som att sucka och stöna över att alla inte älskar fotboll!
    Här måste jag nog hålla med dig lite även om jag varit på TS sida genom denna diskussion.. För i slutändan handlar det om ett intresse för sitt utseende som inte nödvändigtvis alla delar..

Men att säga att det intresset är fel och dåligt är en väldigt trist inställning..Det är ju som att säga att det är dåligt att lägga ner massa tid och pengar på att titta på fotbollsmatcher (vilket jag personligen kan känna skulle vara ett slöseri för min egen del). 
  • Anonym (Men snälla)
    sextiotalist skrev 2012-01-31 11:33:28 följande:
    Du tillhör minoriteten, även om en del gör det, så har garanterat en majoritet inte gjort det. Men jag tror faktiskt ingen reagerar på att du gör ett ingrepp, utan det är din inställning kring detta. Att ålderandet är fult som måste döljas.

Dessutom tror jag (är nog inte ensam om det) är det fler som upplever det skrämmande att det finns kvinnor som är livrädda att åldras.

Men man kan inte dölja sin ålder, man kan nog ganska snabbt se om en kvinna (eller man) har den åldern som ansiktet försöker påskina genom att se på händerna och halsen.      
    Det handlar inte om att dölja sin ålder. Det finns vetenskap som har påvisat vad som är attraktivt i ett ansikte och på en kropp. Och för ett ansikte är det mest attraktiva att ha äppelkinder och att ansiktet har formen av en upp och nedvänd triangel för kvinnor. Så om en kvinna har kråksparkar runt ögonen och händer som inte är helt släta men just denna ansiktsform med tillhörande äppelkinder så är det ändå enligt forskningen ett attraktivt ansikte. 
  • Anonym (Men snälla)
    Anonym (37 år) skrev 2012-01-31 11:36:23 följande:
    Jag är verkligen inte överdrivet utseendefixerad
    Har läst forskning som tyder på att ansikten som fått hjälp på traven med tex restylane ANSES vara attraktivare.. så på ett sätt kanske det är bra att många låter bli att göra det.. Det innebär ju att du anses snyggare än resten och det kan ju likväl vara till din fördel :)
  • Anonym (Men snälla)
    Anonym (37 år) skrev 2012-01-31 11:49:38 följande:
    Men ni känner inte mig så ni vet inte.
    Det här är jag:

Jag har gjort hårförlänging 1 gång (never again) Nu har jag brunt hår, pageklippt, väger 63 kilo, 169 cm lång. korta naglar, solar ej solarium. Brun utan sol ibland
    Opererat bröst bara för att jag inte hade några alls, gjort en restylane behandling runt munnen.
    Åker alltid till dagis o skola på morronen utan smink, utan att fixa håret, oftast med pyjamasen under täckbyxor, mössa nerdragen.
    Åker även o handlar i mysbyxor om det behövs.
    Klädd normalt i vanliga jeans o tröjor, skjortor, blusar. typ HM

Var fan är jag onormal?
    Nej det är du inte! Folk är fulla av sit med sin dubbelmoral.. sminkar sig massor och färgar håret men blir arga på folk som använder restylane.. strunta i dessa, de följer ingen konsekvent logik i sina resonemang.
  • Anonym (Men snälla)
    NSM skrev 2012-01-31 13:55:55 följande:

nja oftast kanske.

Men jag hars ett par soms er helt olika ut. Bland annat en jättesnygg man, vältränad och charmig med en kort, tjock, rund tjej som varken sminkade sig eller hade särskillt charmiga kläder. Antar att det är kärlek.

Lika väl som jag skådat ett par där kvinnan är super smal och mannen väldigt stor och tvärtom. Långa kvinnor med korta män, Osv...

Visst finns det men min personliga uppfattning är att man inte måste vara eller göra sig vacker för att hitta en partner eftersom amn ändå kommer att hitta någon, men då på sin egen nivå. Inget fel med det. Trivs med att ha en partner på min egen nivå. 
  • Anonym (Men snälla)
    Khaleesi skrev 2012-01-31 14:18:38 följande:
    Exakt. Jag tycker också att det är slöseri med tid och pengar att gå på fotboll, men jag väljer mina tillfällen att säga det. Å andra sidan skulle jag inte tveka en sekund att börja käfta emot om någon började påstå att alla egentligen vill gå på match varenda helg, och åka till London eller Barcelona för att se fotboll på semestern, och att de som säger något annat egentligen bara är avundsjuka för att de inte har råd...
    Haha det var en ganska bra liknelse. Men jag tror att TS frustration kanske kan bero på att folk här inne klankar ner på hennes intresse.. typ att hon skulle vara en sämre människa för att hon gillar restylane.. Ingen säger väl att fotbollsfans är sämre människor?!
  • Anonym (Men snälla)
    sextiotalist skrev 2012-01-31 14:41:33 följande:
    Kan vara ett svar på att hon själv har dissat andra. Som man ropar får man svar är inte alltför okänt uttryck eller hur?
    Nej men detta är ju inte dagis.. vi är alla vuxna människor och denna diskussion har blivit till rena rama pajkatsningen..
  • Anonym (Men snälla)
    Anonym (55 år) skrev 2012-01-31 15:25:43 följande:
     Ja det är mycket möjligt att den var avikande ,,
    Det är väl klart den inte är representativ för hela Sverige,,.. Jag bara satt o tänkte hur det för mig när jag var ung.... Jag ville belysa detta ..Så skönt det var på den tiden.. Att slippa vara den perfekta kvinnan.. Att se sin mammaroll som det största som har hänt en i livet..Slippa tänka på karriär och vikt ..utan bara få vara mamma.. "Hemmfruar "var vi också..
    Men som sagt detta var på landet jag fick barn i mittlen av 70 talet..
    Sedan så var det  givievis de som vara både 30-35år .. innan de fick barn..
    Kan tänka mig att det var skönt just då.. om man hade en man som försörjde familjen och man endast behövde ta hand om barnenn (inte för att jag förringar uppgiften, men att få barn är ändå en biologisk funktion som de flesta klarar av).

Men hur blir det sen till pensionen.. är det lika skönt då när man helt plötsligt blir jättefattig eftersom man inte jobbat när man varit i arbetsför ålder? Och hur skönt var det om man var hemmafru och hade barn och ens man valt att vara otrogen? Har man råd att lämna relationen då? Vem ska försörja en då? Eller blir altenativet att ta ett jobb med utusel lön på grund av brist på utbildning och arbetslivserfarenet? Eller stannar man då heldre i relationen på grund av ekonimiska skäl?

Det låter som att det liver visserligen inte ställde lika höga krav på kvinnan jämfört med dagens samhälle men kvinnan hade till följd av detta mindre frihet att välja sitt eget liv, främst av ekonomiska skäl. 
  • Anonym (Men snälla)
    sextiotalist skrev 2012-01-31 15:49:22 följande:
    Det är dessa kvinnor som är dagens fattigpensionärer. Ser bara skillnaden på min svärmor och mamma, jag tror mamma får ut dubbelt så mycket i pension som svärmor får (minst)
    Min mormor hade i pension när hon dog för snart 10 år sedan 17 000 innan skatt
    Tycker det är konstigt att längta tillbaka till ett sådant samhälle.. Tycker synd om pensionärerna som säkerligen inte hade något annat val än att vara hemmafruar i sin ungdom, men att vilja att samhället fortfarande ska se ut så är märkligt. 
  • Anonym (Men snälla)
    Merwinna skrev 2012-01-31 20:01:07 följande:
    Min mamma hade inga gråa hårstrån förrän i 70-årsåldern. Nu är hon 87, och hon har fortfarande ungefär hälften/hälften grått och mahogny.
    Ok men det är ganska ovanligt, din mamma hade tur.
  • Anonym (Men snälla)
    sextiotalist skrev 2012-01-31 21:34:22 följande:
    Gener, min farfar behöll sin hårfärg långt över 70, en gammal kompis blev gråhårig redan som 25-åring
    Ok men detta känns lite off toppic.
  • Anonym (Men snälla)
    sextiotalist skrev 2012-01-31 21:48:45 följande:
    Du har du rätt i, men det har varit väldigt mycket OT i den här trådenFlört
    Sant ;)
  • Anonym (Men snälla)
    Anonym skrev 2012-02-01 09:48:06 följande:
    Om du är emot smink och silikon förfaller du rakt av och kallas bitter feminist.
    Om du däremot sminkar dig och rakar benen, men inte gillar silikon och andra implantat, är du inkonsekvent.

Okej. Jag väljer att vara inkonsekvent.
    Man kan ogilla silikon men gilla smink och vara konsekvent om man tänker konsekvent i dessa frågor. Rent spontant kan jag tycka att det låter inkonsekvent att säga att man ogillar sånt som är onaturligt i fråga om skönhetsbehandlingar och säga att man vill åldras naturligt men samtidigt färga håret. Men om du kan argumentera för din ståndpunkt så att det faktist blir ett konsekvent resonemang så kommer du få fler med dig :)
  • Anonym (Men snälla)
    sextiotalist skrev 2012-02-01 14:05:58 följande:
    Jag är då väldigt inkonsekvent, eftersom jag färgar håret. Men att jag färgar håret har egentligen inget med åldrandet att göra, utan jag började med det långt innan de gråa stänken. Jag har inte gillat min hårfärg och konstaterat att jag är född med fel hårfärg Flört. Däremot tog det många år innan jag hade mod till det, då var det en kompis som övertalade mig och jag blev så nöjd med att vara brunett, så efter det har det fortsatt. Men jag blir inte hysterisk om de gråa stänken kommer fram, utan jag kan vänta tills jag får lust.
    Allra mest önskade jag att fått min mormors hårfärg, kopparrött vackert hår, men fina lockar. Hon var klädsamt vithårig när hon dog.
    Att färga håret har då för dig med ren fåfänga att göra om jag ska tolka det du skriver. Att försöka se yngre ut har också med ren fåfänga att göra. Alltså inte så stor skillnad. 
  • Anonym (Men snälla)
    yimby skrev 2012-02-01 22:12:30 följande:

Läste Dn idag.

"I Sverige är det förbjudet att diskutera problemen med islam.

Det är ganska långt mellan de två åsikterna. Ändå hör man dem ofta framföras – och ändå går det att ha förståelse för dem båda./.../

Torbjörn Tännsjö gav ett exempel från filosofins värld: Om man slänger en cigarrett i ett skogsbryn så att glöden orsakar en skogsbrand är man uppenbart moraliskt skyldig till branden. Men om man slänger cigarretten på ett sätt så att den skulle ha slocknat av sig själv, men någon annan häller bensin på den och orsakar branden – hur mycket skuld äger man då?

Det är om detta som debatten efter skotten på Utøya handlat. Anders Behring Breivik höll i bensindunken. Men glöden, varifrån kom den? Hur skyldiga är alla de som uttryckt sig mer eller mindre kritiskt om olika aspekter på islam? Finns det någon poäng i att, som flera vänsterdebattörer gjort, peka på ett helt samhällsklimat som skyldigt och där omfatta allt från Kristdemokraternas partiledare Göran Hägglund och hans tal om verklighetens folk?

Problemet med det argumentet är att det i så fall måste gälla universellt. Om man är för rätten att bära slöja eller förespråkar milda inskränkningar i aborträtten, har man då slängt den cigarrett som orsakar terrordåd i islams namn eller mord på abortläkare i USA? Risken finns att vi hamnar i ett samhälle där ingen törs säga någonting, och det samhället är mycket långt från pluralistiskt och öppet.

Det här är ämnen som hetsar upp folk till den milda grad. Debatten hamnar ofta i ytterkant i stället för i den mittfåra där jordmånen annars vanligtvis är bäst för att lösa svåra politiska frågor.

/Slut citat./

Så då måste jag fråga er som anser att det är inkonsekvent med att vilja färga håret med vara emot silikon, om ni har samma tankemönster gällande andra saker? Alltså - ni gör en sak till en symbol. En slöja - inte burka - MÅSTE stå för Jihad, eller rentav terrorism? Allt annat är inkonsekvent?

Intressant inlägg. Har haft Tännsjö söm föreläsare en gång i tiden :) Och ja, jag har debatterat utifrån inkonsekvensargumentationen. Men jag tycker inte att man kan applicera ditt resonemang på denna fråga. 
  • Anonym (Men snälla)
    yimby skrev 2012-02-02 00:14:27 följande:
    Man kan, på så vis att debatten liksom vill bena upp sig i antingen står man för abcd. Eller så för 123. Abcd skulle då av meningsmotståndarna höra ihop, och 123 skulle höra ihop å andra sidan. I själva verket kanske de inte hör ihop. Och om man prövar en kombination av säg a+1, blir man inkonsekvent. I själva verket ligger man i mittenfåran, varken extrem å ena eller andra hållet.
    I klarspråk: Man kan alltså sminka sig, men ta avstånd från kirurgiska skönhetsingrepp, precis som att det finns muslimer som ser sig som praktiserande, utan att förespråka burka eller sharialagar. Man anser att ja, det finns en glidande skala mellan fåfänglighet (religiositet)  i moderat form och fåfänglighet (religiositet)  i extrem form.
    Man kan alltså mycket väl försvara det ena, men inte det andra. Man kan mycket väl se skillnader.

Alla argument som går ut på att "om du gör så, kan du lika gärna..." brukar vara retoriska skamgrepp.
    Ska vi diskutera verkligheten så ser väl alla att det finns en stor skillnad mellan

att klä sig i en jutevävssäck
    att klä sig bara efter väderlek, aldrig efter estetiska val
    att vara modeintresserad
    att spendera 10 000 på mode i månaden
    att ta blancolån i panik för att man känner att man måste köpa kläder man egentligen inte har råd med alternativt att klä ut sin 4-åring i vuxenmodekläder, sminka denne, anmäla henne till minimodellskola "för att mode är det viktigaste i hela världen"

men vi ser också att nr 3 och 4 verkar ligga närmare varandra än nr 1 och nr 4.
    Bra argumentation faktist. Misstänker att du läst praktisk filosofi? Förmodligen har du helt rätt här egentligen..
Svar på tråden Skönhet