• B70

    Vilken typ av IVF 3 pack i Danmark eller 1 försök i Sverige?

    Hej. Jag har nu försökt bli gravid länge med historia av tidigt missfall och nu behandling av Pergotime. P.g.a min ålder så funderar vi nu på IVF. Det svåra är att bestämma vilken klinik man ska välja då det är stora kostnader. I Danmark kan man göra IVF efter 42 års ålder (är 41) och man får dessutom lov att köpa Ivf i paket pris med 3 försök efter 39 års ålder, det får man inte i Sverige. Men det blir ju en större kostnad men om det inte fungerar efter 1 försök i Sverige får vi ändå betala fullt pris igen för nytt försök så kostnaden blir likvärdig. Funderar på om det är bättre att göra det i Sverige eller är de likvärdiga? Har varit i kontakt med storkkliniken i danmark och lite olika i sverige, skåne. Min gynekolog tycker att vi ska fortsätta försöka till sommaren eftersom jag blivit gravid ( med missfall) 1 gång medans barnmorskorna säger tvärtom. Jag känner mig fångad i ett virrvarr av tankar samtidigt som jag måste behålla lugnet. Men jag vill ändå börja fundera/planera för en annan väg att gå för att dämpa besvikelsen när man får sin mens. Det vore fantastiskt att få resonera/diskutera med någon i liknande sits eller som varit med om detta oavsett ålder och har bra tankar och erfarenheter att dela med sig av. Hej hej


  • Svar på tråden Vilken typ av IVF 3 pack i Danmark eller 1 försök i Sverige?
  • mba12
    Woman71 skrev 2012-06-04 19:17:49 följande:
    Ps jag har också tagit Pergotime utan resultat innan...
    Med Pergotime hade jag flera och större ÄB jämfort med den här gången Gonal-f!!??!! Läkaren tyckte oxå det var konstig!
    För nästa gång har jag fått Menopur frn 1:a dag med 400 mg.
  • Woman71
    B70 skrev 2012-06-04 20:12:58 följande:
    Hejsan,
    Vi har också bestämt oss för att köpa ett tre-pack men kommer att använda oss av CFC.
    Jag börjar med sprutorna den här veckan, korta behandlingen.
    Grattis till graviditeten!
     
    Hoppas vi andra också får samma resultat så småningom  Glad 

     
    Okej!
    Jag gick också kort behandling och tog Gonal-f

    Lycka till!
  • B70

    Hejsan,

    Har varit tyst här ett tag. Hoppas ni alla mår bra.

    Jag har nu påbörjat min korta behandling inför IVF och har i dag varit på mitt andra ultraljud.
    Det växer äggblåsor, 5 större och några små, ska på ytterligare ett ultraljud på fredag och slutar även då med sprutorna Gonal-F och Orgalutran (hoppas jag).
    CFC tror att äggplock blir i helgen, eventuellt på lördag.  Den här väntant känns oerhört lång, och ovissheten om äggblåsorna faktiskt innehåller ägg.
    Antar att vi får veta början nästa vecka om äggen är ok om allt flyter på som det ska.
    Sprutorna gör inte ont men man blir lite nedstämd, tränar som en galning för att hålla humöret uppe  Skrattande
     

    Hur går det för er andra?  

  • mba12

    Biolog, rolig att höra från dig. Kul att det går bra för dig. Du kör säkert VUL hos CFC?
    Själv har jag tagit ut sprutorna idag och väntar på mensen MEN letar efter nån som jobbar under sommar för att köra VUL! Om jag inte kan få tag i nån då väntar jag :(

  • B70

    mba12 - Jag gör ultraljud hos min gynekolog i sverige. Om vi inte skulle lyckas den här månaden så kommer vi också vänta en månad innan vi provar IVF för andra gången. Precis som du säger går de flesta på semester i Juli och det blir svårt att få gjort ultraljud här hemma. Tror de tar en rejäl avgift på CFC om man vill göra ultraljud där.

    Hoppas nu på att din mens kommer snart och att det går bra hela vägen för dig. Jag har nytt ultraljud i morgon och det är nervöst då jag hoppas att äggblåsorna har vuxit till sig lite till och att det kan bli äggplock. Förstår hur besviken du måste blivit när du fick avbryta.  Det är ju all denna väntan som är jobbigast.

    När borde du få din nästa mens?
     

  • mba12

    B70, tar inte din gyn. betalt för VUL?
    Jag läste nånstans på CFC-sidan att den avgift dem får ingår alla VUL! Kolla upp med dem.
    Här i STLM tar dem betalt från 1000-1500 kronor för undersökning.
    Tror att jag får min mens nån gång nästa vecka.

  • B70

    Min gynekolog är på min vårdcentral där jag är skriven så jag betalar ingenting p.g.a att jag har högkostnadskort (frikort) fram till februari 2013.
    Jag ska fråga på CFC om VUL ingår, ska på kontroll i morgon bitti för att se om äggen växt till sig och ringer CFC efter det. Vore fint om det ingår i priset.

    1000-1500 är helt galet dyrt per gång. Innan jag kom upp i den summan som behövs för frikort (ca 900 på vårdcentralen så betalade jag 300 kronor för ultraljud. 

    Då är det inte långt borta tills att du kan börja på ny behandling om du får mens nästa vecka : ) 

  • mba12

    Du har verkligen tur att din ordinarie gyn undersöker dig medan du får behandling hos nån annan klinik.
    Jag har oxå frikort men min gyn ställer inte upp för sånt speciellt när man går utomlands!

  • B70

    Det tycker jag är dåligt och igen diskriminerande för oss som måste söka oss utomlands för hjälp av olika anledningar.
    Jag vet att han jag går hos är den enda som gör det här omkring.
    Som du säger så är det tur att han finns här.
     

  • B70

    Var på sista VUL i dag innan äggplock, ska ta ovitrelle på lördag kväll sedan tid för äggplock på måndag morgon.
    Äggblåsorna är nu mellan 18-20 mm. Kommer bli en lååååång  helg.

     

  • B70

    Hejsan,
    Satte in ett 4-celligt befruktat ägg i onsdags. Känns så skönt att veta att än så länge så har mina ägg fungerat. Vi hade två befruktade men det ena var 3-celligt och det räckte inte för att sätta in i frysen. Men vi fick i alla fall ett : )

    Testdag 4 juli.

    mba12 hoppas att din mens kommer snart och att resan börjar ingen för dig. 
    Glad midsommar! 

  • mba12

    Grattis B70
    Vilken dag hade du ÄP? Vem gjorde det? Hur många ÄB hade du och vilka stora och hur många hade ägg?
    Oj förlåt det var många frågor
    Gjorde det ont vid ÄP och återföringen?
    Hur långt tid tog det både vid ÄP och återföring?
    Ännu mera mera frågor blev det
    Grattis, håller tummarna och tänker på dig speciellt 3-4:e Juli

  • mba12

    Såg att du skulle göra ÄP på måndag. Så det var 2-dagars embryo.
    vilken protokoll från vilken dag och hur mycket/vad hade du?
    Kram

  • B70

    Hej,
    Jag hade äggplock på dag 14 i cykeln, vilket motsvarar stimulationsdag 12 .
    Det var en av läkarna som gjorde det, kommer inte ihåg hans namn.
    Jag hade 7 st stora äggblåsor och det var 6 st ägg i dem. Två blev befruktade.
    Äggplock gjorde bara ont precis när de stack med nålen för att bedöva men det var så kort tid att det knappt fanns tid att reagera. Men det var ingen jätte smärta, helt ok.
    Återföringen kändes inte alls, gick på 30 sekunder, mycket snabbt.
    Äggplock tog kanske 10 minuter högst.

    Från dag tre i cykeln började jag med Gonal-F sprutor 300 och fortsatte med dem i 10 dagar.
    Från dag sju i cykeln tog jag även orgalutran spruta 0.25 i 6 dagar.
    Tog sedan ovitrelle på cykel dag 12 och tog ut ägg dag 14. Två dagar senare insättning av ett ägg som delat sig i fyra celler.

    Har du hittat någon som kan göra VUL i sommar?

  • mba12

    Tack för dina svar,

    Ok, jag får börja med stimuleringen på dag 1 den här gången med Menopur 400/dag! Antar att det blir 12 stimulerings dagar om ÄP görs på dag 14. OM det blir nån ÄP överhuvudtaget med tanke på förra gången!

    Jag har bokat en tid hos en läkare för nästa fredag men som det ser ut nu (är på dag 30 i cykeln och har inte fått mens än!) det är mycket möjligt att jag måste avboka den om jag inte får mens fram till på måndag.
    Då går hon på semester 2:a veckan i Juli. Dessutom det är inte säkert att det finns ledigare tider när man vill boka med kort varsel.

    Sedan 3 veckor tillbaka har jag ändrar min kost;
    Tar DHEA(Prasterone) 50mg/dag, undviker vete, mjölk produkter, rött kött, te,(en kopp kaffe/dag dricker jag, kan inte sluta helt med kaffe), har druckit bara 3 glas vin under 2 månader.
    Äter mycket grönsaker+frukt(har alltid gjort), sötpotatis, baljväxter, fisk och kyckling.
    Går på akupunktur 1 gång i vecka.
    Mindre träning än förr, 3 ggr/vecka.
    Jag hoppas egentligen på ett bra resultat efter 3-4 månader.

  • mali66

    Hej B70!

    Hoppas du har plusstat!!
    Du och jag verkar gå på exakt samma kur på CFC. Jag har redan gjort två IVF försök där. Ett i april och ett i maj. Jag avvaktar med mitt tredje försök men skall ge mig på det igen nu till hösten.
    Håller tummarna för att det gått bra för dig!

  • B70

    Hejsan mba12 och mali66- Det var ett tag sedan jag loggade in. Tog en liten timeout efter att jag tyvärr testat negativt. Min mens kom 5 dagar innan testdag så jag var inte riktigt beredd och kom aldrig riktigt in i den där förhoppningen att det skulle lyckas. Tog det inte så hårt den här gången, tror att det är för att jag i alla fall nu fått bekräftelse på att jag kan producera ägg med hormonstimulering och de kan bli befruktade. Allt detta visste vi inte innan så nu känns det mer som att det är bara att fortsätta så kommer det att hända en dag.

    mali66- jag tar också en paus den här månaden och vi försöker själva med pergotime. Mentalt var jag helt slutkörd efter alla dessa nålar med stick i magen, och innan insättning av äggen så kunde jag inte slappna av alls då jag fick akupunktur, jag ville bara inte ha fler nålar i kroppen (räknade till 17 st i magen under behandlingen innan äggplock). Så nu försöker vi igen i Augusti månad om vi inte lyckas innan. Tredje försökte för dig mali66, då borde det snart ta sig för dig enligt statistiken :) 

     mba12- kämpa på med din nya kost och allt annat, hoppas att det hjälper dig så du kan få igång din ägglossning och det blir äggplock framöver för dig med.
     

  • mba12

    B70, roligt att höra från dig.
    Jag fick avbryta denna månad oxå :( var på VUL på sprutdag 5 i fredags då hade jag bara 1 ÄB på 13mm.
    Vad fick du för spruta?
    Jag sprutade Menopur dag 2, 450 IU och 3 resterande dagar 400iu.
    Svend på CFC sa igår att jag får släppa behandlingen med mina egna ägg!!
    Men ska ringa och prata med honom lite senare.

    Mali66 roligt att höra fr dig.

Svar på tråden Vilken typ av IVF 3 pack i Danmark eller 1 försök i Sverige?