KiaL skrev 2012-02-07 10:13:00 följande:
Det är inte alls löjligt att skylla på amning. Jag ammade min yngsta dotter tills hon var 11 månader av den enkla anledningen att hon inte kunde ta flaskan. Hon var också svår med att äta mat. Lite gröt funkade då och då. Så hade jag varit tvungen att jobba hade vi haft stora problem med hennes matande. Och jag är nog inte ensam om att ha varit i en sån situation.
Jag ammade också tills mina barn var elva månader respektive tretton månader. Men jag helammade tills de var sju månader sen delammade jag. De allra flesta barn brukar ha börjat äta flera mål mat utöver amningen då. Andelen barn som helammas (utan att äta något annat) efter sex-sju månader är få.
Sex månader tog jag som exempel. Även om man delar föräldraledigheten rakt av kan man göra egna val om hur den ska läggas upp. Om man vill och om man planerar. Det finns säkert lika många lösningar som det finns familjer.
Det finns säkert tusen orsaker och förklaringar till varför man som mamma vill ha större delan av föräldraledigheten. Det är inget konstigt, man älskar sina barn. Det som är konstigt är att man då nekar den andra föräldern, som också älskar sina barn, samma möjligheter och tycker att det är ok.