Alexi skrev 2012-02-08 08:34:30 följande:
KiaL: det handlar ju om planering också. Vet man att man bara får hälften var av fp anpassar man sig ju till det. Man får spara under graviditeten, dra ner på utgifter osv. Dessutom har många företag med höga löner en utfyllnad så att man inte förlorar så mycket. Min man tex tjänar långt över fp-taket men tar han ut frm dgr per vecka plus föräldralönen från jobbet gör vi inga stora förluster, han ärnu föräldraledig i nio mån.
I vårt fall hade det aldrig funkat. Om vi hade varit tvugna att dela lika med våra 3 barn hade vi nog fått flytta. Min sambo är egen företagare och jobbade heltid. Vi levde i stort sett på hans lön. Jag jobbade 75% på ett dåligt betalt jobb. Fick ut runt 10000. Hade vi då kapat sambons lön till den summa man får ut med föräldrapeng hade det varit både onödigt och knapert att leva på. varför ska jag då som tjänar så lite jobba om vi inte behövde.
Dessutom så ville jag ju va hemma hela tiden. Och jag kan lova att jag inte är ensam. Tyvärr kan det ju va likadant åt andra hållet. Att mamman tjänar mest och pappan lever på halvtidslön. Då antar jag att de delar sin tid så som det passar dem. Och då har de kanske inte valet att mamman kan va hemma och tex. amma tills barnet är runt 1 år även om hon velat det. Därför anser jag fortfarande oavsett vad alla påstår att att skaffa barn är frivilligt och ett eget val. Då ska ledigheten också va det..upp till var och en.
Tror inte alls på det här med att om kvinnor är mindre mammalediga så får de bättre jobb, tjänar mer och kommer ut mer på arbetsmarknaden.
Min yngsta är nu 6 år och den äldsta 16 och jag jobbar fortfarande bara halvtid..(eget val)bara för att få vara hemma och umgås så mycket som möjligt med mina barn och inte låta dem va långa dagar på fritids. Och det skulle jag aldrig vilja ändra på om jag inte var tvungen.
Och jag är glad att vi kan ha det så.