KiaL skrev 2012-02-07 23:23:39 följande:
menar du allmänt eller just pappan till mina barn? För i mitt fall så valde vi det så tillsammans. I andra fall är det upp till var och en. Det jag undrade var hur många mammor VILL välja bort att va hemma om de kan och pappan är med på det. Säger inte att det är fel. Jag har bara så svårt att förstå..Eftersom mina barn är mitt allt och jag skulle inte vilja missa en sekund av deras bebistid om jag kunde välja.
Och jag har, helt ärligt, precis lika svårt att förstå hur pappor VILL välja bort att vara hemma och missa en enda sekund av deras bebistid...
De flesta pappor som väljer bort föräldraledighet har ju inte ens varit föräldralediga innan och har (åtminstonde enligt förklaringar jag hört på FL) i många fall en väldigt snedvriden bild av hur det skulle vara (klättra på väggarna, tråkigt, osocialt, etc). Jag hade massor med "fördomar" om hur min pappaledighet skulle bli och det blev inte alls som jag trodde.
Har betydligt större respekt för mammor och pappor som är rejält föräldralediga och DÄREFTER väljer att inte ta ut föräldraledighet i samma utsträckning med efterföljande barn, även om jag tycker att man till stor del har en skyldighet mot sitt barn att vara delaktig i dess liv, oavsett om man är pappa eller mamma. Mycket av relationen till barnet grundläggs ju redan från start. Även om barnet knappast minns den första tiden så är det nog lätt att man fastnar i invanda mönster även efter det att föräldraledigheten är slut.