SaraLisa01 skrev 2012-02-08 11:24:11 följande:
Att mammor vill gå till sina jobb efter att ha varit hemma med ett litet barn i sex månader beror ibland på att de får en stimulans på jobbet som de saknar hemma. Dessutom är det positivit ur ett socialt pespektiv för människan att träffa andra vuxna och inte bara fundera över blöjor och barns utveckling, tycker jag. Jag tycker inte det är konstigt alls, snarare väldigt normalt och ofta överensstämmande med män sätt att resonera. Det är ju inte så många män som stannar hemma mer än sex månader. Jag förstår inte hur TS kan ifrågasätta kvinnors val av detta men inte sin egen mans. Han gör ju samma val som vi som längtar till jobbet. Det betyder inte att vi älskar våra barn mindre.
Sara
Återigen..jag ifrågasätter inga män av den enkla anledningen att jag tycker de får prata för sig själv.Han gör ju igentligen inte samma val då han oftast inte är hemma första tiden pga. amning och en del återhämtning för mamman. Och ja jag tycker det är konstigt att man tycker det är skönt att slippa va hemma. Jag kanske är annorlunda Men min sociala stimulans kom från vänner och släktingar. Jag älskade varje sekund jag fick va hemma och snosa på mina bebisar. Jobbet kunde kvitta lika.
Tyckte to.m att det var jobbigt att börja lämna dem på dagis när de var 1½...De kändes så små. Den första var jag hemma med i 3 år och det tycker jag är lagom ålder till att börja på dagis.
Med det sagt så tror jag inte att de mammor som vill börja jobba inte älskar sina barn lika mycket. Känns bara som om dagens samhälle påverkar många mammor mer än för 10 år sedan. Nu är det nästan på nåt sätt tabu att man som mamma vill va hemma med barnen och inte jobba.
Jämnställdeheten har gått lite för långt på nåt sätt. Alla ska dras över en kam..Män och kvinnor ska tänka lika, bete sig lika och tycka lika...VARFÖR?