KiaL skrev 2012-02-07 10:47:55 följande:
Det handlar inte om att neka den andra föräldern. Det handlar om att välja själv. Vi tyckte att det här valet passade oss. Jag tog hela föräldrapenningen och hela ledigheten tills mina barn var runt 1,5 år. Min sambo(som är egen företagare)anpassade sina tider så han kunde vara delaktig så mycket som möjligt. På så sätt fick alla som vi ville. barnen hade oss båda till hands och ekonomiskt var det inte så stor skillnad ..
Men i ert fall sjkulle det ju inte spela någon roll om ledigheten delades. Ni skulle ju kunna lösa det iallafall, så varför ens ifrågasätta att dela lika? Och det du skriver styrker mina aargument. Det mesta går att lösa, oavsett om ledigheten delas rakt av eller inte.
Den "påtvingade" föräldraledigheten som TS avser, är ju i de fall då bägge jobbar heltid dag och pappan skulle bli "tvingad" att vara hemma halva tiden. Och det är i de fallen jag menar att mamman är ego då hon inte erkänner att pappan har både samma kärlek till sin barn, samma vilja och rätt att vara med dem som mamman.
Idag är föräldraledigheten inte en rättviselag. Den är en grym orättvisa mot en förälder, pappan. Han är helt utlämnad till mammans välvilja. I de fall då föräldrarna inte lever tillsammans har pappan praktiskt taget inget att sätta emot om mamman inte vill skriva över fler dagar på honom. Och det är inte att se till barnens bästa.