• Paisley

Pojkar och hästridning?

Vad tycker ni om en pojke på 6 år vill börja på ridning? Han har gått på prova-på och tycker det är jättekul, han verkar rätt säker på hästryggen. Tror ni att det bara kommer vara tjejer i gruppen, som det var när man själv var liten? Det spelar ingen roll för oss såklart, men han är lite känslig och sådär, tror han skulle tycka det var konstigt och jobbigt om han var den enda pojken. Men vi vill ju att han gör det han är mest intresserad av.
    Vad skulle ni ha gjort?

Läs inte mellan raderna ty det finns ingenting att hitta där
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Pojkar och hästridning?
  • Nicke

Låt honom börja för tusan.

Jag och exet har drivit ridskola länge. Det var ett fåtal killar med i grupperna och det var inga problem. Klart att det är mest tjejer men spela roll? Det är inställningen som vi vuxna har som vi för över på våra barn. Låt honom börja och känna på det.

• Iwy

Har ridit/haft häst hela mitt liv och pojkar/män ser man nästan alltid i stallet så oroa er inte om att han ska bli ensam Låt honom fortsätta så länge han vill.

• Paisley

Ja jag vill gärna att han börjar. Det är bara det att man i den åldern börjar bli känslig för vad kompisar tycker. Att vara ensam om sin hobby är kanske inte lätt alltid.

• Iwy

Förstår hur du menar, men han får säkert kompisar i stallet också och bryr sig förhoppningsvis inte om vad andra säger

• Paisley
    Iwy skrev 2012-02-16 21:16:10 följande:
    Har ridit/haft häst hela mitt liv och pojkar/män ser man nästan alltid i stallet så oroa er inte om att han ska bli ensam Låt honom fortsätta så länge han vill.
    Men jag har den uppfattningen att det är vanligare när de är lite äldre, och inte i lågstadieåldern?
  • Minne00

Flera av världens bästa ryttare är män, fler än kvinnor!!!
    Det är bara i ungdomsåren som tjejerna dominerar.
    Så länge han känner sig bekväm så tycker jag att ni skall uppmuntra honom!  
    Det är ju en toppenfin form av idrott, man använder mycket av både myskler, energi och hjärna! 

• alifewithoutme

Låt han börja med ridningen om han nu vill! Hindra honom inte för att "det kryllar av tjejer". Har haft flera killar i min ridgrupp och de hade aldrig upplevt någon speciell skitsnack av sina vänner utanför stallet :)

• Iwy

I ponnyåldern (ca 3-13) så tyckte jag att det var mycket jämnåriga pojkar som red, kan nog vara olika beroende på ridskola/stall och när jag var 14 och hade häst blev det mer ovanligt men det fanns ett par.

Svar på tråden Pojkar och hästridning?