• Paisley

Pojkar och hästridning?

Vad tycker ni om en pojke på 6 år vill börja på ridning? Han har gått på prova-på och tycker det är jättekul, han verkar rätt säker på hästryggen. Tror ni att det bara kommer vara tjejer i gruppen, som det var när man själv var liten? Det spelar ingen roll för oss såklart, men han är lite känslig och sådär, tror han skulle tycka det var konstigt och jobbigt om han var den enda pojken. Men vi vill ju att han gör det han är mest intresserad av.
    Vad skulle ni ha gjort?

Läs inte mellan raderna ty det finns ingenting att hitta där
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Pojkar och hästridning?
  • Flaminia

Stöttar honom till max. Jag gillar ridning som sport och en väldigt stor del av ryttarna på elitnivå är ju faktiskt män.

• PolyPond

Min ena sambo anser att det hör till allmänbildningen att kunna framföra en häst Skrattande, så jag antar att det bara är att köra hårt med den biten om det blir barn här hemma.

• puss
    PolyPond skrev 2012-02-17 18:41:38 följande:
    Min ena sambo anser att det hör till allmänbildningen att kunna framföra en häst Skrattande, så jag antar att det bara är att köra hårt med den biten om det blir barn här hemma.
    jag håller med din ena sambo.
    Ät min sidfot
  • Cicek
    Froststar skrev 2012-02-17 17:58:27 följande:
    TS, ta med din son på events och happenings där man kan se många killar till häst. T.ex. High Chaparral är ett utmärkt ställe, det är bara killar till häst där. HC är också värd för events och tävlingar, t.ex. Ranch Team Challenge, som är lagtävling i westernridning. Du kan också ta med sonen till medeltidsfestivaler där det ofta ingår riddarspel/tornerspel med, för det mesta, endast killar som tävlande. Tävlingar i fälttävlan har också en hel del manliga deltagare, speciellt större tävlingar. Klassisk / engelsk ridkonst - både tävlingar i hoppning och dressyr på hög nivå har flera manliga deltagare. Shower som t.ex. Appasionata har många manliga ryttare. Så det finns gott om förebilder.
    Vilken stad?? Jag vill så gärna ta med sonen till något sånt men har dålig koll på vad som finns i Stockholm :(
  • Karlstadtös

Låter honom få börja om han verkligen vill, men ser hellre att han väljer något annat valde jag, men det gäller detsamma om min dotter vill rida.

• Paisley
    Karlstadtös skrev 2012-02-17 20:48:24 följande:
    Låter honom få börja om han verkligen vill, men ser hellre att han väljer något annat valde jag, men det gäller detsamma om min dotter vill rida.
    Varför?
    Läs inte mellan raderna ty det finns ingenting att hitta där
  • Seven Costanza
    Paisley skrev 2012-02-17 20:59:26 följande:
    Varför?
     Svarar för mig själv: för att det tar för mkt tid, är dyrt och i längden skulle jag tycka det var bättre om ungen höll på med lagsporter eftersom man då som förälder inte måste vara med varje gång. Har själv häst och haft sedan tioårsåldern.
  • Myrongen

Ha ha va kul! Då kommer jag aldrig ses som allmänbildad :D

Svarade "stöttar" men vid närmare eftertanke kanske jag skulle lirka lite med andra förslag först. Jag hoppas verkligen att jag aldrig ska behöva hänga i stallet med ungarna eftersom jag tycker hästar är stora, läskiga, opålitliga och allmänt tråkiga.
  • Nemi76

Jag skulle bli jätteglad om mitt barn visar sig vara intresserat av ridning och hästar eftersom jag själv är en hästtjej. Jag kommer inte att pusha mitt barn att göra något det inte vill, men visar hen intresse för ridning så är det bara roligt. Det är en utvecklande sport/hobby. Ser gärna att mitt barn visar intresse för en lagidrott också eftersom det var något jag själv saknade så en kombination av ridning och en lagidrott hade varit jättebra. Men allt hänger ju på vad barnet själv vill.

Dessutom måste inte föräldern vara med varje gång man rider. Mina föräldrar var nog aldrig med när jag cyklade till ridskolan i början. Sedan fick jag börja på en ridskola längre bort och då skjutsade mamma mig dit men hon satt aldrig och tittade på. Lite trist kan jag tycka men det blev folk av mig också  

• No Logo

I sonens klass (ettan) är det dubbelt så många killar än tjejer som rider! Två pojkar och en flicka : ) Enligt honom anses det coolt att rida, får väl hoppas att det håller i sig.

• Vinterankan

Ja jag förstår inte kommentaren att man måste vara med varje gång om det är individuell idrott men inte om det är lagidrott. Jag har hållt på med både individuella idrotter och lagidrotter och mina föräldrar har varit lika lite på allt.

• Karlstadtös
    Paisley skrev 2012-02-17 20:59:26 följande:
    Varför?

Därför att det är dyrt och tidskrävande.
  • Loriyana

Jag skulle nog inte bli så glad om mitt barn ville börja rida. Är så otroligt dyrt och dessutom är det en rätt riskfylld sport.

• HäckHäxan
    Hhahahha fast att framför en häst är ju inte så svårt, det behöver man faktiskt inte gå i ridskola nån längre stund för att lära sig

Jag blev upp kastad på en shetlandsponny varje dag i en hel sommar när jag var 8-9 och jag lovar den sommaren gav mig mkt mer än det året jag innan spenderat på ridskolan.

Hela sommaren kunde jag rida ut själv eller med de andra äldre tonårs tjejerna i stallet, jag fick rida i skog och mark, trava, galoppera, ramla av och klättra upp, testa deras större hästar, hoppa hinder, tvätta, borsta skura hästar och tja allt man gör i ett stall.

Så att umgås med två tonårsflickor som hyrde stall och hade häst, det var kanon det och jag lärde mig mkt mer än jag gjorde av att rida runt i ridskolans ridhus eller deras ute ridbana med hästar som bara följde efter den före ungefär hela tiden. Vilket jag inte kan påstå att den anvisa ponnyn jag red den sommaren gjorde, OMG något envisare fick man leta efter!

Idag är jag mer eller mindre skraj för hästar Obestämd
    En man med en hjärna större än hans penis = Välhängd!
  • AlreadyBurning
    Mamma SL skrev 2012-02-17 08:45:01 följande:
    Mobbning tror jag mer har med inställning att göra. Exempel:

"HAHA, Kalle rider grabbar, visste ni det?"
    *Kalle står upp för sig själv och säger* "Jag det gör jag so what, följ med och prova någon gång om du törs"

Inte så tacksamt och roligt mobboffer.

"HAHA Kalle rider, visste ni det grabbar"
    *Kalle tittar ner i marken och skäms och försöker gå därifrån".

Ja du fattar ju själv.

Men det känns så typiskt för tjejer att säga så. När du blir slagen från alla håll är det inte direkt enkelt att "stå upp för sig själv".

Enkelt att åka runt till alla skolorna och bara säga till alla mobboffer att "det är ditt fe". Folk mobbar faktiskt utan den önskade reaktionen av offret.
  • Fiona M

eftersom jag ridit sen innan jag kan minnas skulle jag tycka det var roligt.

• Froststar
    Cicek skrev 2012-02-17 20:41:02 följande:
    Vilken stad?? Jag vill så gärna ta med sonen till något sånt men har dålig koll på vad som finns i Stockholm :(
    HC är i Småland. Apassionata turnerar i hela Europa. Sådant kan man titta på t.ex. under en långweekend eller semestern om man nu inte bor i närheten. Tävlingar arrangeras bl.a. i Stockholm, International Horse show är den största av dem. Ponnyakuten (vet inte om det fortfarande sänds) har både tjejer och killar som deltagare. http://svtplay.se/t/122051/ponnyakuten
  • sanne82

Vill han rida så låt honom!

Svar på tråden Pojkar och hästridning?