• Paisley

Pojkar och hästridning?

Vad tycker ni om en pojke på 6 år vill börja på ridning? Han har gått på prova-på och tycker det är jättekul, han verkar rätt säker på hästryggen. Tror ni att det bara kommer vara tjejer i gruppen, som det var när man själv var liten? Det spelar ingen roll för oss såklart, men han är lite känslig och sådär, tror han skulle tycka det var konstigt och jobbigt om han var den enda pojken. Men vi vill ju att han gör det han är mest intresserad av.
    Vad skulle ni ha gjort?

Läs inte mellan raderna ty det finns ingenting att hitta där
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Pojkar och hästridning?
  • Cicek
    Paisley skrev 2012-02-16 21:46:29 följande:
    Vad kul att höra! Bara tråkigt och konstigt att de vuxna ska vara sådär. Jag menar vad är problemet?
    Jag vet, jag blir verkligen jättesur. Jag är inte överdriven vad gäller allt som har med genus att göra, men nu tycker min son jättemycket om hästar och det är klart som fan han ska få rida, jag kommer stötta det och uppmuntra honom till max! Blir så jäkla förbannad när folk kommer och säger att det är töntigt, löjligt, osv. Han påverkas ju av det! Och som du säger är det lite svårt när så mycket är anpassat till tjejer... allt ska vara rosa, glittrigt, hjärtan osv. och min son är en riktig "pojk-kille" egentligen så han gillar inte något av det. Inte superlätt när man ska köpa ridkläder och allt ska vara så rosa och puttinuttigt, man får ju springa runt som en galning för att hitta normala ridkläder för barn! :P Han gillar hästarna helt enkelt, även om han är så "pojkaktig" annars, han älskar att krama dem, mysa med dem, pyssla om dem och få rida. Som tur är har han världens bästa ridlärare för tillfället, och jag har lovat att när jag återhämtat mig efter förlossningen ska jag följa med honom till stallet varje helg och vi ska rida tillsammans. Jag kommer se till att han får fortsätta så länge han vill, jag har förklarat för honom att vissa tycker inte om att rida men att alla tycker om olika saker och ingen har rätt att säga till andra att någonting är löjligt, töntigt, tråkigt osv. Jag försöker se till att han får träffa andra som rider, gärna killar, ska ta med honom på Globen Horse Show och så, så att han får se att det är så mycket mer än bara allt det tjejiga..
  • nevermind
    Paisley skrev 2012-02-16 21:19:15 följande:
    Ja jag vill gärna att han börjar. Det är bara det att man i den åldern börjar bli känslig för vad kompisar tycker. Att vara ensam om sin hobby är kanske inte lätt alltid.
    Då kanske du ska tala om för din son att man ska SKITA I vad andra tycker.
  • Mamma SL
    RedheadGirl skrev 2012-02-16 21:32:35 följande:
    Det är ju bara att ta ett snack med sonen och tala om det att det är fler tjejer än killar som rider och att det kanske bara är han i gruppen..
    När det gäller vad kompisarna kan komma att säga, så prata med honom om att det finns killar som tycker det är konstigt att killar rider, istället för spelar fotboll eller liknande och att om någon säger elaka saker, så måste han tala om det för lärarna på skolan eller er föräldrar.. Och framför allt att han inte ska bli ledsen om någon säger elaka saker..
    Men han kanske faller bort från "kill-gänget" och börjar leka med stalltjejerna mer.. 
    Nej nej nej, säger du inget finns det faktiskt en chans att han inte ens kommer tänka på att han är ensam kille utan bara att det är han och några andra barn. Och vet han att de andra killarna kan tycka att det är konstigt kan han få en inställning som öppnar för mobbning tror jag. Min son (7år) rider lite ibland, jag har inte gjort skillnad på honom och dottern(5år) utan vi åker till stallet tillsammans och båda får rida så mycket de vill. Dottern är dock en talang och blev väldigt snabbt stadig i sadeln och till och med barbacka, totalt orädd galopperar och hoppar små små hinder medan sonen knappt vill trava för han tror att han ska ramla av, inte så kul när lillasyster är så mycket bättre tror jag så därför tycker han inte att det är så kul.
  • Paisley
    nevermind skrev 2012-02-16 23:00:26 följande:
    Allting är inte svart eller vitt. Man tar åt sig i den åldern. Vi har alla varit små en gång.

Mamma SL jag tror jag kör på din linje. Bra råd!
    Läs inte mellan raderna ty det finns ingenting att hitta där
  • HäckHäxan

Stöttar, nått annat vore ju fan horribelt!

En man med en hjärna större än hans penis = Välhängd!
  • HäckHäxan
    Det gör jag med min fast hon bara är fyra Lika bra hon har det i bakhuvudet tills den dag hon behöver ha tanken!
    En man med en hjärna större än hans penis = Välhängd!
  • AlreadyBurning
    Inte så lätt när man blir slagen och mobbad för det
  • Froststar

Valde "stöttar till max" och hade skrivit in honom på westernridskola, om det nu finns i närheten.

• Litet My
    siamesia skrev 2012-02-16 21:45:53 följande:
    Vad kul att han vill börja rida!

Visst kan jag förstå att du oroar dig för att han ska bli "ensam" som kille, för av någon anledning är det mest flickor som rider i lite yngre åldrar, men försök att inte ta ut oro i förskott innan du ens vet om det blir något problem. Jag tycker att det är självklart att han ska få prova!

Ridning är ett jättebra intresse på många sätt, bland annat så vis att det är en väldigt jämlik sport. Hästar kräver konsekvent uppförande och samma regler måste gälla för alla som håller på med hästarna.  Oavsett ålder, kön och nivå umgås man därigenom på samma plan.

Det är inte så sällsynt som man kan tro heller, med killar som rider eller håller på med hästar på andra sätt. De finns där, men de kanske inte syns så mycket utåt eftersom folk i gemen är förblindade av den otroligt snuttifierande bild av hästeri som finns. Att det skulle vara "gulligt" och puttinuttigt och något som lämpar sig för småflickor att hålla på med, som ett alternativ till en kanin, ungefär.
    Den bilden stämmer inte överens med verkligheten mer än för de flickor som gått på myten och testar ridning ett tag i sin barndom för att sedan upptäcka att det inte var så gulligt som de hade trott.

Ridsport är tufft och krävande både psykiskt och fysiskt, så egentligen är det märkligt att det i Sverige anses som en sådan "flicksport" och som något som inte passar tuffa killar.

Stoppa undan dina farhågor och låt honom börja. Prata gärna med ridskolan om det finns andra killar i någon passande grupp. En del ridskolor har speciellt satsat på att ordna aktiviteter för de killar som går där, kolla runt liteGlad!
    Sant, däremot verkar de flesta killar som rider inte hänga på ridskolorna så mycket som tjejerna gör utan rider ofta privat alt har en hästintresserad förälder.
  • Seven Costanza

Eftersom det verkar vara genusfrågan du är ute efter så röstade jag på stöttar till max eftersom det är vad jag tycker att man borde göra för barnen borde få prova på allt oavsett kön. Dock kommer jag i realiteten troligen inte uppmuntra mina barn att rida trots att jag själv alltid hållit på med det, eftersom jag hellre vill att de ska syssla med lagsporter. Möjligen skulle de få rida på ridskola men inte ha egen häst i privatstall eftersom det är otroligt tidskrävande för både barn och föräldrar och om där inte är några andra barn så hindrar det barnet från att umgås med vänner eftersom så mycket tid går åt till att vara i stallet. Dessutom skulle jag få göra allt själv där eftersom min sambo är allergisk, så jag kommer försöka undvika att de blir intresserade av ridning.

Svar på tråden Pojkar och hästridning?