• Paisley

Pojkar och hästridning?

Vad tycker ni om en pojke på 6 år vill börja på ridning? Han har gått på prova-på och tycker det är jättekul, han verkar rätt säker på hästryggen. Tror ni att det bara kommer vara tjejer i gruppen, som det var när man själv var liten? Det spelar ingen roll för oss såklart, men han är lite känslig och sådär, tror han skulle tycka det var konstigt och jobbigt om han var den enda pojken. Men vi vill ju att han gör det han är mest intresserad av.
    Vad skulle ni ha gjort?

Läs inte mellan raderna ty det finns ingenting att hitta där
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Pojkar och hästridning?
  • Vinterankan

Jag kommer absolut att uppmuntra min ännu inte födda son att börja rida då jag tycker det är en bra sport att hålla på med, om han inte själv kommer på iden så kommer jag att föreslå det. Dottern också såklart. Och jag kommer också uppmuntra båda två att börja spela fotboll och åka extremskidåkning och alla andra idrotter som har berikat mitt liv.

• Mamma SL
    AlreadyBurning skrev 2012-02-17 00:18:07 följande:
    Inte så lätt när man blir slagen och mobbad för det
    Mobbning tror jag mer har med inställning att göra. Exempel:

"HAHA, Kalle rider grabbar, visste ni det?"
    *Kalle står upp för sig själv och säger* "Jag det gör jag so what, följ med och prova någon gång om du törs"

Inte så tacksamt och roligt mobboffer.

"HAHA Kalle rider, visste ni det grabbar"
    *Kalle tittar ner i marken och skäms och försöker gå därifrån".

Ja du fattar ju själv.

• HäckHäxan
    AlreadyBurning skrev 2012-02-17 00:18:07 följande:
    Inte så lätt när man blir slagen och mobbad för det
    Jag tror det är så olika det där, dels hur man som offer tar mobbningen och skälet till mobbningen. Min bror blev mobbad i skolan, inget han nämnde hemma, men jag jobbade på högstadiet och de kom andra elever och berättade. Jag pratade med min bror, såklart, jag var ju jätteorolig och skärrad och jag ville ju mest kapa huvudet på de som mobbade honom, arg alltså. Min bror 14-14 år gammal sa skit i det, mår de bättre av att hacka på mig så låt dom, jag bryr mig inte särskilt, det rinner bara av. Sen hade han fördelen av att vara typ längst på skolan och dessutom ganska välbyggd så ingen gick ju på honom fysiskt och jag tror grunden för mobbandet av honom kom sig av att han just var störst och alltid varit det.

En kille jag känner red, han blev alltid hackad på för det, idag tävlar han och är lite av en kändis i delar av hästvärlden. Men som ung hackade alla killar på honom och de flesta tjejer älskade honom.

Mobbning är svårt och ett jävla gissel, jag blev också hackad på, jag tänker mer på det som hackad än mobbad, just för att jag var lite som min bror, fast mer aggressiv då, konstant i slagsmål och backade aldrg och svarade tillbaka och käftade som ingen annan, resultatet blev att jag fick vara ifred, men jag tror ingen av dom riktigt vågade vara vän med mig, jag menar flera killar fick ju trots allt stryk av mig när jag la den sidan till. Jag hade en vän genom högstadiet och sen en klasskamrat som alltid bara var rar och ytterligare en som jag ömsom rök ihop med och ömsom umgicks med, vi var lika helt enkelt, han är min vän än idag. Han tillhörde matte töntarna, de smarta och jag var mer gangster, men för vänskap som är på riktigt finns inga såna hinder lärde jag mig. Jag var också en matte tönt en gång och idag suger jag getpung på just matte.

Jag hade gärna kommit på en formel för att utrota mobbning, men det går nog inte, så jag tänker göra mitt bästa för att få min dotter att våga stå för sig själv och det hon vill, oavsett vad massa tycker. Mobbning börjar tidigt, även på dagis finns det stenhårda sociala mönster som vissa barn fått lära sig och som blir jobbiga för andra. Tjejer måste ha långt hår, rosa är den finaste färgen och en massa annan skit, jag krigar mot det varje vecka, alla dessa fördomar som min dotter lär sig av andra barn på dagis, dagis va fan
    En man med en hjärna större än hans penis = Välhängd!
  • HäckHäxan
    Mamma SL skrev 2012-02-17 08:45:01 följande:

*Kalle står upp för sig själv och säger* "Jag det gör jag so what, följ med och prova någon gång om du törs"

Ja du fattar ju själv.

Men precis, sådär tror jag ofta att ribban läggs OCH självklart blir det svårare för det barn som kanske är blygare att stå upp och svara och det är jävligt synd!
    En man med en hjärna större än hans penis = Välhängd!
  • nevermind
    Mamma SL skrev 2012-02-17 08:45:01 följande:

Ja du fattar ju själv.

Bra skrivet!

Mobbad kan man bli för vad som helst!
  • MatteusMamma86

Min son är nyss fyllda 5 och har egen shettis..
    Han älskar sin häst som heter Janne men sonen kallar honom för Maximus efter hästen i filmen Rapunsel.
    Jag ser gärna att killar rider och umgås med tjejer.
    Sonen leker flera ggr i veckan med grannens flickor på 9 och 7 år.

• Din för 25 öre

Jag uppmuntrar själv min son till ridning och tycker inte att det finns någon anledning till att det ska anses va en så tjejig idrott. Han har förvisso inte kommit upp i den åldern ännu att han är ensam kille, men jag ser inga problem med det. Jag är som vuxen man rätt ensam i stallet, men å andra sidan har man alla snygga hästtjejer för sig själv ;)

• Jullesmamma

Har själv en son som rider och har gjort i över ett år, bara första terminen var det en kille till i gruppen. Min son bryr sig inte om det! Han får ju göra det han tycker är kul!

• Froststar

TS, ta med din son på events och happenings där man kan se många killar till häst. T.ex. High Chaparral är ett utmärkt ställe, det är bara killar till häst där. HC är också värd för events och tävlingar, t.ex. Ranch Team Challenge, som är lagtävling i westernridning. Du kan också ta med sonen till medeltidsfestivaler där det ofta ingår riddarspel/tornerspel med, för det mesta, endast killar som tävlande. Tävlingar i fälttävlan har också en hel del manliga deltagare, speciellt större tävlingar. Klassisk / engelsk ridkonst - både tävlingar i hoppning och dressyr på hög nivå har flera manliga deltagare. Shower som t.ex. Appasionata har många manliga ryttare. Så det finns gott om förebilder.

• Arktisk

Och när han kommer upp i tonåren... Well... Det sägs att vara en av de få killarna i stallet har sina fördelar då.

Svar på tråden Pojkar och hästridning?