• Kliande

Tant gnäller om vår utekatt

Hej, bor i hyreslägenhet i Salem, har sedan några år tillbaka haft två utekatter som många andra i området. För två somrar sen började en "tant" gnälla om en av våra katter. Problemet var då att våran katt går och kissar i rabatterna, och hon har även sett den gå i lekparkens sandlåda, skäms lite för att behöva erkänna det här men det är vår katt som gått där med. Har fixat alla eventuella problem med att spreja sprej runt sandlåde området och det har tack och lov förbättrats. Hon har dock fortsatt gnällt, och gnället handlade om att vår katt satt på hennes balkong vilket gjorde hennes innekatt galen. Sa åt henne att gå ut o skrika och eventuellt kasta vatten på vår katt så den ger fan i hennes balkong. Men hon tyckte synd om han när han satt där. Hyresvärden satte också upp en lapp på varje port där det stod att utekatter skulle hållas inne. Det står inget om detta i hyresavtal eller liknande.
    Alldeles nyss var tanten här igen och gnällde om att vår katt gav hennes katt Stressblåsa, för att han satt på hennes balkong i söndags... Veterinären har sagt detta och räkningen blev 3000kr... Och detta leder till min fråga, kan hyresvärden vräka oss för att vi fortsätter släppa ut vår katt? struntar fullständigt i denna tants gnäll eftersom gnället kan handla om precis vad som helst hela tiden... men ifall hyresvärden står på hennes sida kan de vräka mig, min sambo och hans son från lägenheten?
    har någon nåt liknande problem med grannar och hur löste ni detta?

• Svar på tråden Tant gnäller om vår utekatt
  • Förvirrrad

Jag brukar svara att jag skall prata med katten om det

Då brukar folk förstå hur dumma dom är 

• PolyPond

Det är inte särskilt lämpligt att släppa ut en katt i ett sådant område. Det är väldigt vanligt att de blir störningsmoment på sådana platser. Flyttar man ut på landet eller vanligt villaområde så får man räkna med att grannarna har katter, men inte i vanlig hyreslägenhet. Om du inte håller dig till hyresvärdens regler kan du antagligen bli vräkt om det vill sig illa, det tror jag.

• skorpionen80

Ja, det borde de kunna om ni inte håller er till reglerna. På vårt område löste de problemet genom att fånga in alla lösspringande katter.

Varför går ni inte ut med katterna i sele?

• Lusing

Enklast vore ju om katten hålls inne. Så slipper man katter som kissar och bajsar i rabatter och sandlådor. However så låter det udda om du skulle bli vräkt av att låta katten gå ute. Men mer trovärdigt att katten kissar, bajsar och stör andra hyresgäster. Läs igenom hyresavtalet eller ring till din värd och fråga hur det ligger till.

• viseversa

Som djurägare har ni SKYLDIGHET att hålla reda på era djur. Så det är ert ansvar att katten inte ska pissa i varken rabatter eller sandlådor eller sitta på andras tomter/balkonger. INTE hennes då det är eran katt=)

• viseversa

dessutom är det ÄCKLIGT med katter som pissar och skiter i sandlådan där MINA och andras barn leker.

• Emma102

Det är ditt ansvar. Nu vet du om att katterna skapar problem och bör respektera dina grannar. En bekant till mig var tvungen att omplacera en av sina innekatter pga att andra katter revirmarkerade vid ytterdörren, höll till utanför deras hem osv. Det resulterade i att hennes katter blev stressade och började bråka med varandra. Så tack vare att det fanns dom som inte höll koll på sina husdjur så blev det problem bland hennes husdjur. Det är inte alla som uppskattar andras katter och det borde respekteras.

• VIldamary

Jag skulle bli jätte arg om någons katt kissade och bajsade i mina rabatter. Ta ansvar för dina djur! Tanten  har rätt i att i ett tätbebott område skall katterna hållas inne, utekatter hör hemma på landet.

• Cornellia

Det spelar ju ingen roll att det inte står i ert hyreskontrakt, det står i Sveriges lag istället.

• alifewithoutme

Även jag som kattägare skulle aldrig få för mig att ha utekatt såvida jag inte bodde på landet. 
    Skulle även jag tycka det vore skitäckligt om någon katt pissar eller skiter i min rabatt, yeck! 

Svar på tråden Tant gnäller om vår utekatt