• Kliande

Tant gnäller om vår utekatt

Hej, bor i hyreslägenhet i Salem, har sedan några år tillbaka haft två utekatter som många andra i området. För två somrar sen började en "tant" gnälla om en av våra katter. Problemet var då att våran katt går och kissar i rabatterna, och hon har även sett den gå i lekparkens sandlåda, skäms lite för att behöva erkänna det här men det är vår katt som gått där med. Har fixat alla eventuella problem med att spreja sprej runt sandlåde området och det har tack och lov förbättrats. Hon har dock fortsatt gnällt, och gnället handlade om att vår katt satt på hennes balkong vilket gjorde hennes innekatt galen. Sa åt henne att gå ut o skrika och eventuellt kasta vatten på vår katt så den ger fan i hennes balkong. Men hon tyckte synd om han när han satt där. Hyresvärden satte också upp en lapp på varje port där det stod att utekatter skulle hållas inne. Det står inget om detta i hyresavtal eller liknande.
    Alldeles nyss var tanten här igen och gnällde om att vår katt gav hennes katt Stressblåsa, för att han satt på hennes balkong i söndags... Veterinären har sagt detta och räkningen blev 3000kr... Och detta leder till min fråga, kan hyresvärden vräka oss för att vi fortsätter släppa ut vår katt? struntar fullständigt i denna tants gnäll eftersom gnället kan handla om precis vad som helst hela tiden... men ifall hyresvärden står på hennes sida kan de vräka mig, min sambo och hans son från lägenheten?
    har någon nåt liknande problem med grannar och hur löste ni detta?

• Svar på tråden Tant gnäller om vår utekatt
  • alifewithoutme
    alifewithoutme skrev 2012-02-18 00:40:05 följande:
    Även jag som kattägare skulle aldrig få för mig att ha utekatt såvida jag inte bodde på landet. 
    Skulle även jag tycka det vore skitäckligt om någon katt pissar eller skiter i min rabatt, yeck! 
    Tycker även att det är DIN uppgift att se till att din katt inte är hos henne, inte hennes!
  • ForReal

Vore jag dig TS så skulle jag ha katterna inne alternativt flytta till ett ställe där katterna är mer lämpliga att ha ute. Oavsett om ni kan bli vräkta så är det väl inget kul att ha katterna ute där när det resulterar i klagomål och annat trist?

Däremot tror jag faktiskt inte att ni kan bli vräkta. Det du ska göra är att kolla om er kommun har några speciella bestämmelser för katter. En del kommuner har t ex koppeltvång för hund, men har aldrig sett något om katter. Finns inget ang. katter så ska katterna få gå fria. Det är först om det utgör ett hot mot människors hälsa (t ex om katterna börjar dra omkring med sopor över trädgården) som det skulle kunna bli något. Står något i hyresavtalet?

Finns en dom som är prejudicerande här: www.lulea.se/download/18.142ad110e98d650dc80001328/kattdom.pdf

Men samtidigt får man ju förstå de som inte vill ha andra katter inpå sig. Det är en balansgång och orsakar de för mycket klagomål tycker jag du ska ta in dem.

• skorpionen80

Tycker också du ska vara rädd om katten, det är tyvärr inte ovanligt att irriterade grannar förgiftar katten...

• Kliande

Enda problemet hon har med vår katt nu är att han sitter på hennes balkong, bajsandet och kissandet löstes med illadoftande sprejjer... jag kan ju stå där under hennes balkong beredd med vatten i nåra dar och se till så att han inte hoppar upp där (skulle verkligen hjälpa)...vi var väldigt tillmötesgående i början med att försöka lösa problemen, men av någon anledning så tyckte hon synd om vår utekatt så hon tyckte han skulle få lite skinka o annat gott i magen... det hela kunde ha avhjälps med att istället för att ge han mat så kunde hon skrämt iväg honom,,, Men men, just nu testar vi med att få dom att bli innekatter... sonen gick på lådan efter ett dygn medans pappan håller sig

• jennie m

Varför ha utekatter då man bor i lägenhet??? Passar inte det bättre på landet!!!

• Kliande

Enligt rättspraxis anses det normalt att ha upp till ett par katter per familj och att dessa vistas och rör sig fritt utomhus. Det innebär att man får acceptera ett visst mått av störning i ett tätbebyggt område.

Att en kattägare ska ha tillsyn över sin katt när den är ute. Det innebär bl.a. att katttägaren bör vara hemma vid de tider katten inte är inomhus. En katt som har en ägare bör vara märkt, annars finns risken att den bedöms vara en vildkatt. Att den som störs skyddar sig genom att t.ex. sätta nät över sandlådor, stänga dörrar, stänka ut citronsyra i buskarna och duscha vatten på katten. Zooaffärer kan ha tips!
    Så här säger salems kommun om det hela.. verkar som om de ålägger allt ansvar till den som stör sig..
  • La Lola
    jennie m skrev 2012-02-19 13:09:57 följande:
    Varför ha utekatter då man bor i lägenhet??? Passar inte det bättre på landet!!!
    Håller med.
    Alla borde vara rädda om sina katter men det är tydligen inte så.....
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • sär skriven
    Kliande skrev 2012-02-19 13:18:59 följande:
    Enligt rättspraxis anses det normalt att ha upp till ett par katter per familj och att dessa vistas och rör sig fritt utomhus. Det innebär att man får acceptera ett visst mått av störning i ett tätbebyggt område.

Att en kattägare ska ha tillsyn över sin katt när den är ute. Det innebär bl.a. att katttägaren bör vara hemma vid de tider katten inte är inomhus. En katt som har en ägare bör vara märkt, annars finns risken att den bedöms vara en vildkatt. Att den som störs skyddar sig genom att t.ex. sätta nät över sandlådor, stänga dörrar, stänka ut citronsyra i buskarna och duscha vatten på katten. Zooaffärer kan ha tips!
    Så här säger salems kommun om det hela.. verkar som om de ålägger allt ansvar till den som stör sig..

Så jävla dåligt. Det är ju som att få rådet att ljudisolera sina väggar själv och använda hörselskydd om grannarna spelar hög musik dygnet runt.

Du tycker inte själv att du har någon som helst moralisk skyldighet i det hela?  
    Det här är världens bästa sidfot, och den är min.
  • La Lola
    Kliande skrev 2012-02-19 13:18:59 följande:
    Fy fan så dåligt!
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
Svar på tråden Tant gnäller om vår utekatt