• Kliande

Tant gnäller om vår utekatt

Hej, bor i hyreslägenhet i Salem, har sedan några år tillbaka haft två utekatter som många andra i området. För två somrar sen började en "tant" gnälla om en av våra katter. Problemet var då att våran katt går och kissar i rabatterna, och hon har även sett den gå i lekparkens sandlåda, skäms lite för att behöva erkänna det här men det är vår katt som gått där med. Har fixat alla eventuella problem med att spreja sprej runt sandlåde området och det har tack och lov förbättrats. Hon har dock fortsatt gnällt, och gnället handlade om att vår katt satt på hennes balkong vilket gjorde hennes innekatt galen. Sa åt henne att gå ut o skrika och eventuellt kasta vatten på vår katt så den ger fan i hennes balkong. Men hon tyckte synd om han när han satt där. Hyresvärden satte också upp en lapp på varje port där det stod att utekatter skulle hållas inne. Det står inget om detta i hyresavtal eller liknande.
    Alldeles nyss var tanten här igen och gnällde om att vår katt gav hennes katt Stressblåsa, för att han satt på hennes balkong i söndags... Veterinären har sagt detta och räkningen blev 3000kr... Och detta leder till min fråga, kan hyresvärden vräka oss för att vi fortsätter släppa ut vår katt? struntar fullständigt i denna tants gnäll eftersom gnället kan handla om precis vad som helst hela tiden... men ifall hyresvärden står på hennes sida kan de vräka mig, min sambo och hans son från lägenheten?
    har någon nåt liknande problem med grannar och hur löste ni detta?

• Svar på tråden Tant gnäller om vår utekatt
  • och
    sär skriven skrev 2012-02-19 19:32:06 följande:
    Det kallas "lagen om strikt ägaransvar"

Läs mer här om du är intresserad;
    www.katter.nu/artiklar/artikel_30_071105.html

Tack. Solig

Nej, det finns ingen sådan lag.

Däremot har man som hundägare enligt Lag om tillsyn över hundar och katter strikt ansvar för sitt djur, dvs man är obegränsat ansvarig för skador som hunden orsakar oavsett uppsåt och oaktsamhet. För katter finns ingen sådan bestämmelse. 

The hard way is the right way.
  • och
    sär skriven skrev 2012-02-19 19:35:44 följande:
    Förtydligande; Det är första stycket som går att tillämpa på TS fall. Att katten inte skall orsaka skada på människor, djur eller egendom. Grannen hävdar att katten orsakat skada på dennes katt och även att den är en sanitär olägenhet.

Katter som springer ute är ofta ett problem och en orsak till tvister, vill man behålla grannsämjan tycker jag att man bör vidta åtgärder så att inte katten ställer till med någonting. 
    Mm, fast nu pratar vi Skadeståndslagen, och enligt den måste man ha haft uppsåt och/eller varit oaktsam. Att släppa ut en katt är varken eller enligt de prejudikat som finns.

Inte heller räknas det som en sanitär olägenhet, det krävs betydligt mer än att en katt kissar i en rabatt för att klassas som det. 
    The hard way is the right way.
  • Rosabollen

Du gör fel. Lagen säger att utekatter (precis som hundar) ska vara under konstant uppsyn. Att det är din skyldighet att se till att katten inte gör något. Och detta är det LAG på. I villaområden är det lite annorlunda. Men jag har  koll på lägenhetsområden och lagarna kring utekatter. Har själv problem med grannen som har sin katt ute.

och skrev 2012-02-19 19:42:56 följande:
    Tack. Solig

Däremot har man som hundägare enligt Lag om tillsyn över hundar och katter strikt ansvar för sitt djur, dvs man är obegränsat ansvarig för skador som hunden orsakar oavsett uppsåt och oaktsamhet. För katter finns ingen sådan bestämmelse. 
    Jojo, kolla upp de nya lagarna, gäller för katter oxå.
  • sär skriven
    och skrev 2012-02-19 19:42:56 följande:
    Tack. Solig

Nej du har rätt, jag hade fel. *lyfter på hatten* Lagen heter naturligtvis som du säger, lag om tillsyn över hundar och katter. Här är vad jag har läst tidigare; http://lawline.se/answers/453 men det är naturligtvis fel, och hänvisning till lagtexten fungerar inte längre.

Hur som helst, om det står en fritt att tycka och tänka, bör djurägare vars djur stör och ställer till ändå åläggas ansvar att se efter sitt djur. Hoppas att fler bostadsbolag reglerar detta och kräver tillsyn. 
    Det här är världens bästa sidfot, och den är min.
  • sär skriven
    Rosabollen skrev 2012-02-19 19:54:00 följande:

Lag (1943:459) om tillsyn över hundar och katter

Författningen har upphävts / ska upphävas 2008-01-01 genom SFS 2007:1150
    1 § Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter.

Jag är ledsen att behöva säga det här, för jag tycker själv att det är helt absurt att katter får göra vad otyg som helst. Men tolkar man lagtexten så som den är skriven så innebär "med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter" att katterna har rätt att springa fritt, eftersom det ligger i deras natur.
  • Rosabollen

I stockholm: Observera att när katten är ute är ägaren
    skyldig att hålla den under uppsikt så att
    den inte förorenar på olämpliga ställen som
    exempelvis i sandlådor!

• Rosabollen

"Det är riskabelt att släppa ut sin katt. Kan man inte övervaka den måste den läras att rastas i sele och läras gå i band."

• sär skriven
    Rosabollen skrev 2012-02-19 19:58:34 följande:
    "Det är riskabelt att släppa ut sin katt. Kan man inte övervaka den måste den läras att rastas i sele och läras gå i band."

Men prejudikaten säger helt annorlunda.
Svar på tråden Tant gnäller om vår utekatt