• Kliande

Tant gnäller om vår utekatt

Hej, bor i hyreslägenhet i Salem, har sedan några år tillbaka haft två utekatter som många andra i området. För två somrar sen började en "tant" gnälla om en av våra katter. Problemet var då att våran katt går och kissar i rabatterna, och hon har även sett den gå i lekparkens sandlåda, skäms lite för att behöva erkänna det här men det är vår katt som gått där med. Har fixat alla eventuella problem med att spreja sprej runt sandlåde området och det har tack och lov förbättrats. Hon har dock fortsatt gnällt, och gnället handlade om att vår katt satt på hennes balkong vilket gjorde hennes innekatt galen. Sa åt henne att gå ut o skrika och eventuellt kasta vatten på vår katt så den ger fan i hennes balkong. Men hon tyckte synd om han när han satt där. Hyresvärden satte också upp en lapp på varje port där det stod att utekatter skulle hållas inne. Det står inget om detta i hyresavtal eller liknande.
    Alldeles nyss var tanten här igen och gnällde om att vår katt gav hennes katt Stressblåsa, för att han satt på hennes balkong i söndags... Veterinären har sagt detta och räkningen blev 3000kr... Och detta leder till min fråga, kan hyresvärden vräka oss för att vi fortsätter släppa ut vår katt? struntar fullständigt i denna tants gnäll eftersom gnället kan handla om precis vad som helst hela tiden... men ifall hyresvärden står på hennes sida kan de vräka mig, min sambo och hans son från lägenheten?
    har någon nåt liknande problem med grannar och hur löste ni detta?

• Svar på tråden Tant gnäller om vår utekatt
  • Ravenna
    Tom Araya skrev 2012-02-22 02:43:23 följande:
    Vad säger att hyresvärden inte får ha egna regler inom det egna bostadsområdet?
    För att hyresvärden inte äger världen omkring sitt hus. Det gör kommunen och andra fastighetsägare.

Det förstår man väl själv att det inte kan vara olagligt för katter att gå in på en viss tomt om det är lagligt att ha utekatt i området i övrigt.

Att hyresvärdar skulle kunna förbjuda utekatter i området, det är lika bisarrt som att hyresvärdar skulle kunna förbjuda hundar från att gå på trottoaren.

Utemiljön är gemensam. Katter får normalt röra sig fritt i ett område så länge de är märkta.
  • Emma102

Men inte visar dom respekt mot andra genom att säga att "du får skydda dig mot min katt". Tycker speciellt synd om dom som får sina saker förstörda eller de som är allergiska och måste sanera ifall en katt smiter in. Men nej dom med utekatter borde få alla rättigheter och inga skyldigheter? Spela roll vem som får lida, katten, andra djur, andra människor. Så länge inte den med utekatter behöver ta något ansvar?

• sär skriven
    Emma102 skrev 2012-02-23 10:26:15 följande:
    Men inte visar dom respekt mot andra genom att säga att "du får skydda dig mot min katt". Tycker speciellt synd om dom som får sina saker förstörda eller de som är allergiska och måste sanera ifall en katt smiter in. Men nej dom med utekatter borde få alla rättigheter och inga skyldigheter? Spela roll vem som får lida, katten, andra djur, andra människor. Så länge inte den med utekatter behöver ta något ansvar?
    Tyvärr kommer det alltid finnas människor som slipper ta ansvar om det finns luckor i lagen.
    Det här är världens bästa sidfot, och den är min.
  • Duckan

Jag skulle inte uppskatta en utekatt som kissade överallt och satt på  min balkong. Varför måste du låta dem göra det ts om det stör grannskapet?
    Bli vräkt för det tror jag inte på dock. 

• Emma102
    sär skriven skrev 2012-02-23 11:14:00 följande:
    Tyvärr kommer det alltid finnas människor som slipper ta ansvar om det finns luckor i lagen.

Förhoppningsvis kommer det någon gång bli en ändring. Ser ärligt inte varför katten är det enda djur man får släppa ut på det sättet och kan komma undan med det mesta. Alla djurägare borde ha samma ansvar oavsett vilket djur det gäller.
  • myone

I ett bostadsområde får man inte ha djuren okopplade. Oavsett om det gäller hund, katt eller något annat. Bryr du dig det minsta om dina katter så tar du in dem eller omplacerar dem till någon som bor ute på landet

• sär skriven
    Emma102 skrev 2012-02-23 11:45:59 följande:
    Förhoppningsvis kommer det någon gång bli en ändring. Ser ärligt inte varför katten är det enda djur man får släppa ut på det sättet och kan komma undan med det mesta. Alla djurägare borde ha samma ansvar oavsett vilket djur det gäller.
    Ja vi får hoppas det. Jag är en av dem som dagligen vintertid hittat katter sovande på min BMW, med tillhörande klösmärken i lacken. Det tragiska är att det alltid finns människor som anser att man får skylla sig själv om man äger något man är rädd om.
  • Tom Araya
    Ravenna skrev 2012-02-23 08:39:56 följande:
    Vanligt sunt förnuft säger att utekatten har varit en del av vår kultur och vårt samhälle i en väldigt lång tid och att vi kan förvänta oss att det finns utekatter i vår närhet.

Om du inte vill ha djur på din tomt, näta in den. Så slipper du både katter och harar och rådjur. Människor FÅR ha utekatter och de har laglig rätt att gå på din tomt. Du har INTE rätt att skada eller döda katten. Däremot kan du spraya vatten eller köra bort den på andra vis som inte skadar den.

Bara för att du tycker att katten inte ska vara på din tomt har du INTE rätt att skada den och ägaren måste INTE hålla den borta från din tomt.

Det enda sättet att säkert slippa katter på tomten, det är att näta in den.

Det är du som har problem, inte kattägarna. De beter sig normalt inom lagens ramar när de släpper ut sina katter. Vill du inte ha grannar, flytta ut i skogen.
    De här tankarna är INTE SUNT FÖRNUFT utan bara jävligt egoistiskt hos dig som kattägare.

Jag ska kunna ha mitt ifred utan att inkräktas av DINA husdjur.

Skulle jag komma på en katt med att kissa, bajsa på min tomt/uteplats, klösa på mina utemöbler, eller försöka skada någon (exempelvis små barn eller mina/gästande husdjur) skulle jag försöka fånga in den och så får ägaren lösa ut den. Lag eller ej men jag tar mig rätten att sätta vissa gränser hos mig.
  • Tom Araya
    Ravenna skrev 2012-02-23 10:04:19 följande:
    För att hyresvärden inte äger världen omkring sitt hus. Det gör kommunen och andra fastighetsägare.

Det förstår man väl själv att det inte kan vara olagligt för katter att gå in på en viss tomt om det är lagligt att ha utekatt i området i övrigt.

Att hyresvärdar skulle kunna förbjuda utekatter i området, det är lika bisarrt som att hyresvärdar skulle kunna förbjuda hundar från att gå på trottoaren.

Utemiljön är gemensam. Katter får normalt röra sig fritt i ett område så länge de är märkta.
    Gör de?

En gård med fyra hus, ägda av Svenska bostäder, äger verkligen kommunen den gården, d.v.s. området mellan husen och närmsta ytan runt?
    Det är ju hyresvärden/bostadsrättsföreningen/samfällighetsföreningen som ansvarar för skötsel, inte kommunen.

Kan inte en hyresvärd kräva att hundägare har sina hundar kopplade inom området?
    I så fall kan de kräva detsamma för alla husdjur.

Jag har sett skyltar med symboler och text om att hundar ej får vara där, på lekplatser, bakgårdar med gräsmattor i bostadsområden m.fl, inte ens kopplade.
  • Sveriges Värsta Granne

Grannkärringen vill inte avhysa din katt från sin balkong för att hon tycker synd om den, sen har hon varit hos veterinären för att hennes egen innekatt fått stressblåsa av att din katt suttit på hennes balkong. Samt vill att ni ska betala 3000:- i räkning!

Ho ho obetalbart att läsa sådant! Hon kanske är avundsjuk för att hennes katt inte får gå ut medan din får det!

Fast jag håller med om att kattpiss i sandlådan är ett dilemma, som ni ändå försöker hjälpa till med vilket inte många gör.

www.mingranne.se (organisationsfri, företagsfri och produktfri!)
  • Grenadjären
    Tom Araya skrev 2012-02-23 16:39:27 följande:
    De här tankarna är INTE SUNT FÖRNUFT utan bara jävligt egoistiskt hos dig som kattägare.

Jag ska kunna ha mitt ifred utan att inkräktas av DINA husdjur.

Skulle jag komma på en katt med att kissa, bajsa på min tomt/uteplats, klösa på mina utemöbler, eller försöka skada någon (exempelvis små barn eller mina/gästande husdjur) skulle jag försöka fånga in den och så får ägaren lösa ut den. Lag eller ej men jag tar mig rätten att sätta vissa gränser hos mig.

Jag säger samma sak, och det är lite det jag menar.. Jag tar mig rätten som tomt/husägare att hävda min territoriella integritet. Alltså min mark, min egendom och de som vistas här där jag bor och på dess område som jag äger skyddar jag så långt jag kan. Om katter börjar springa här och skita (som de har gjort, har tagit dem på bar gärning) så fixar jag det. Katter har pissat på mina utemöbler.. ska jag bara stå och rycka på axlarna? Och ska jag bara stå som ett mähä när mina små barn går ut genom dörren för att leka och blir påhoppad av en för mig okänd aggressiv katt?? Nä, aldrig i helvete! Jag vrider nacken av odjuret om det händer en gång till och om jag hinner förstås.Då jävlar!! Ni får kalla mig vad ni vill men sånt där skit accepterar jag inte.
  • nemo1
    Grenadjären skrev 2012-02-24 22:49:59 följande:
    Jag säger samma sak, och det är lite det jag menar.. Jag tar mig rätten som tomt/husägare att hävda min territoriella integritet. Alltså min mark, min egendom och de som vistas här där jag bor och på dess område som jag äger skyddar jag så långt jag kan. Om katter börjar springa här och skita (som de har gjort, har tagit dem på bar gärning) så fixar jag det. Katter har pissat på mina utemöbler.. ska jag bara stå och rycka på axlarna? Och ska jag bara stå som ett mähä när mina små barn går ut genom dörren för att leka och blir påhoppad av en för mig okänd aggressiv katt?? Nä, aldrig i helvete! Jag vrider nacken av odjuret om det händer en gång till och om jag hinner förstås.Då jävlar!! Ni får kalla mig vad ni vill men sånt där skit accepterar jag inte.
    Ehh, det är för fan inte kattens fel. Vrid huvudet av ägaren istället.
  • nemo1
    Ravenna skrev 2012-02-23 08:39:56 följande:
    Vanligt sunt förnuft säger att utekatten har varit en del av vår kultur och vårt samhälle i en väldigt lång tid och att vi kan förvänta oss att det finns utekatter i vår närhet.

Om du inte vill ha djur på din tomt, näta in den. Så slipper du både katter och harar och rådjur. Människor FÅR ha utekatter och de har laglig rätt att gå på din tomt. Du har INTE rätt att skada eller döda katten. Däremot kan du spraya vatten eller köra bort den på andra vis som inte skadar den.

Bara för att du tycker att katten inte ska vara på din tomt har du INTE rätt att skada den och ägaren måste INTE hålla den borta från din tomt.

Det enda sättet att säkert slippa katter på tomten, det är att näta in den.

Det är du som har problem, inte kattägarna. De beter sig normalt inom lagens ramar när de släpper ut sina katter. Vill du inte ha grannar, flytta ut i skogen.
    Nu skämtar du? Vi kattägare kan väl inte kväva av andra människor att dom ska näta in sin uteplats eller balkong bara för att utekatterna ska hålla sig borta?  Det är endast kattägarens uppgift att ha koll på sina katter. Nu skulle jag personligen aldrig släppa ut mina katter om jag inte bodde långt ute på landet.
  • Ravenna

Det är inte jävligt egoistiskt av kattägare att hålla sig inom lagens ramar.

Man FÅR ha utekatt.

Den som upplever det som problematiskt att katter vistas på hans/hennes tomt får själv freda sin tomt på sätt som inte skadar djuren.

Så är det.

Ni kan tycka vad ni vill om detta, men så är det. Detta handlar inte om egoism från något håll - det är klassiska grannkonflikter. Ingen kan tvinga någon att näta in sin tomt. Däremot kan den som störs av djur behöva göra detta.

Flyttar man till ett grönt villaområde så kan man förvänta sig att det finns katter där.

Utekatter är en del av livet. Det är normalt med utekatter i trädgårdar. Flyttar man till villa så får man snällt acceptera att det kan komma att förekomma djur på tomten. Något annat är inte realistiskt.

Och nej, en katthatare har INTE rätt att kräva att kattägare ska näta in sina djur. Sorry, men man kan inte kräva det. Lika lite som jag kan kräva att någon annan ska göra sig av med sin motorgräsklippare eller sluta grilla i trädgården. Katter är ett fullkomligt normalt inslag i gröna områden. Tål man dem inte så kan man välja på att inte bosätta sig där, eller också näta in tomten.

• Ravenna
    nemo1 skrev 2012-02-26 11:02:59 följande:
    Nu skämtar du? Vi kattägare kan väl inte kväva av andra människor att dom ska näta in sin uteplats eller balkong bara för att utekatterna ska hålla sig borta?  Det är endast kattägarens uppgift att ha koll på sina katter. Nu skulle jag personligen aldrig släppa ut mina katter om jag inte bodde långt ute på landet.
    Nej, kattägarna har faktiskt inget ansvar för vad katten tar sig för så länge det handlar om normalt beteende för katten.

Om katten klöser sönder din BMW så kan vi börja snacka att ägarna kan tvingas ta ett ansvar.

Annars är det faktiskt så att ni får lov att leva med att folk har utekatter.

Detta är ett klassiskt dilemma - hur långt ska man gå för att göra grannarna till viljes? Om någon kräver att ni ska sluta grilla på tomten eftersom de störs av röken, gör ni det då? Om någon kräver att ni ska sluta gå promenader med er hund förbi deras hus, låter ni bli då? Om någon kräver att ni inte ska föra oväsen mitt på dagen, är ni tysta dygnet runt då? Om någon kräver att ni ska avskaffa er gräsklippare, gör ni det då? Om någon tycker att bilen låter för mycket, byter ni då?

Jag tycker att världen blir en bättre plats om man respekterar människor LAGLIGA RÄTT ATT HA UTEKATTER.
  • Tom Araya
    Ravenna skrev 2012-02-27 15:07:08 följande:
    Det är inte jävligt egoistiskt av kattägare att hålla sig inom lagens ramar.

Man FÅR ha utekatt.

Den som upplever det som problematiskt att katter vistas på hans/hennes tomt får själv freda sin tomt på sätt som inte skadar djuren.

Så är det.

Ni kan tycka vad ni vill om detta, men så är det. Detta handlar inte om egoism från något håll - det är klassiska grannkonflikter. Ingen kan tvinga någon att näta in sin tomt. Däremot kan den som störs av djur behöva göra detta.

Flyttar man till ett grönt villaområde så kan man förvänta sig att det finns katter där.

Utekatter är en del av livet. Det är normalt med utekatter i trädgårdar. Flyttar man till villa så får man snällt acceptera att det kan komma att förekomma djur på tomten. Något annat är inte realistiskt.

Och nej, en katthatare har INTE rätt att kräva att kattägare ska näta in sina djur. Sorry, men man kan inte kräva det. Lika lite som jag kan kräva att någon annan ska göra sig av med sin motorgräsklippare eller sluta grilla i trädgården. Katter är ett fullkomligt normalt inslag i gröna områden. Tål man dem inte så kan man välja på att inte bosätta sig där, eller också näta in tomten.
    Jo, det är egoistiskt med ett sådant tänk.
    Det finns stora brister i lagarna om husdjur, just när det gäller katter.
    Det sunda, förnuftiga och hänsynsfulla vore att även kattägare följde de lagar och bestämmelser som gäller annan djurhållning.
    Vi som drabbas av dessa kattägares egoism kan bara hoppas på att någon tar tag i detta och skriver om lagen.
  • Tom Araya
    Ravenna skrev 2012-02-27 15:13:15 följande:
    Nej, kattägarna har faktiskt inget ansvar för vad katten tar sig för så länge det handlar om normalt beteende för katten.

Om katten klöser sönder din BMW så kan vi börja snacka att ägarna kan tvingas ta ett ansvar.

Annars är det faktiskt så att ni får lov att leva med att folk har utekatter.

Detta är ett klassiskt dilemma - hur långt ska man gå för att göra grannarna till viljes? Om någon kräver att ni ska sluta grilla på tomten eftersom de störs av röken, gör ni det då? Om någon kräver att ni ska sluta gå promenader med er hund förbi deras hus, låter ni bli då? Om någon kräver att ni inte ska föra oväsen mitt på dagen, är ni tysta dygnet runt då? Om någon kräver att ni ska avskaffa er gräsklippare, gör ni det då? Om någon tycker att bilen låter för mycket, byter ni då?

Jag tycker att världen blir en bättre plats om man respekterar människor LAGLIGA RÄTT ATT HA UTEKATTER.
    Om ett husdjurs naturliga beteende orsakar problem är det enda rimliga att ägaren får hantera dessa problem, inte omgivningen. Det är du som valt att skaffa katt. Det är du som valt att låta katten vara ute utan din uppsyn. Inte mitt val.

Du drar upp en massa andra saker som inte är särskilt relevanta.
    Desto mer relevant är om du tycker att kiss och bajs är okej hos dig? Det är skitsamma från vem det kommer i från.
    Om min grabb spöar upp din på vägen till skolan, är det okej om jag hävdar naturligt beteende då och skiter i problemet.

Lagen är inte perfekt.
    Världen blir bättre om alla respekterar och visar hänsyn till alla och inte att vissa tror de kan skita i det p.g.a. valet av husdjur.
  • Tom Araya
    nemo1 skrev 2012-02-26 11:00:10 följande:
    Ehh, det är för fan inte kattens fel. Vrid huvudet av ägaren istället.
    Gärna, om de någon gång var med.

Det händer titt som tätt att vilda djur tar eller skadar boskap. I dessa fall är det lagligt att i försvar av sin egen boskap döda viltet, inget snack om vems fel det är då.
  • PumpkinQueen

...om jag var granntanten så skulle jag släppa in din katt i min lägenhet. Sen skulle den inte få gå ut igen. Ojdå, var det din katt? Den såg bortsprungen ut, så jag tog hand om den...

Svar på tråden Tant gnäller om vår utekatt