• Kliande

Tant gnäller om vår utekatt

Hej, bor i hyreslägenhet i Salem, har sedan några år tillbaka haft två utekatter som många andra i området. För två somrar sen började en "tant" gnälla om en av våra katter. Problemet var då att våran katt går och kissar i rabatterna, och hon har även sett den gå i lekparkens sandlåda, skäms lite för att behöva erkänna det här men det är vår katt som gått där med. Har fixat alla eventuella problem med att spreja sprej runt sandlåde området och det har tack och lov förbättrats. Hon har dock fortsatt gnällt, och gnället handlade om att vår katt satt på hennes balkong vilket gjorde hennes innekatt galen. Sa åt henne att gå ut o skrika och eventuellt kasta vatten på vår katt så den ger fan i hennes balkong. Men hon tyckte synd om han när han satt där. Hyresvärden satte också upp en lapp på varje port där det stod att utekatter skulle hållas inne. Det står inget om detta i hyresavtal eller liknande.
    Alldeles nyss var tanten här igen och gnällde om att vår katt gav hennes katt Stressblåsa, för att han satt på hennes balkong i söndags... Veterinären har sagt detta och räkningen blev 3000kr... Och detta leder till min fråga, kan hyresvärden vräka oss för att vi fortsätter släppa ut vår katt? struntar fullständigt i denna tants gnäll eftersom gnället kan handla om precis vad som helst hela tiden... men ifall hyresvärden står på hennes sida kan de vräka mig, min sambo och hans son från lägenheten?
    har någon nåt liknande problem med grannar och hur löste ni detta?

• Svar på tråden Tant gnäller om vår utekatt
  • Mithra

Varför köpa ett djur som man skickar ut?
    Många skickar ut sina katter så dom förökar sig, förstör saker, stör folk etc. Dessutom kan det vara farligt för katten för när folket kommit till en viss gräns så kan dom börja skada katten för att bli av med den.

Sätt hellre nät runt balkongen så den kan vara där och sedan gå ut med den i sele i gräset. Så funkar det med alla andra djur, varför inte med katt?

Hade förstått om man bor på landet alt. villaområde där grannar kommit överens om att det är okej att släppa ut katterna, men du säger du bor i Salem (Jag är själv därifrån från början) så finns det inga sådana ställen om du inte bor nära skyttebanan vilket du inte gör eftersom att din granne har balkong.

• Kliande
    sär skriven skrev 2012-02-19 13:23:39 följande:
    Så jävla dåligt. Det är ju som att få rådet att ljudisolera sina väggar själv och använda hörselskydd om grannarna spelar hög musik dygnet runt.

Du tycker inte själv att du har någon som helst moralisk skyldighet i det hela?  
    Att försöka fixa problemen med att katten skiter i sandlådan är väl att ta ansvar... sen om hon matar min katt på hennes balkong och senare gnälla om att den kommer tillbaks är väl ändå inte mitt ansvar... inser nu att man kanske inte skulle postat en sådan här tråd på familjeliv eftersom de flesta har familj och barn och inte gärna vill se katter springa o skita överallt för att barnen kan bli sjuka... och nej vi bor inte i ett villaområde utan i just lägenhet där det finns tillgång till stora skogar och grönområden runtomkring... "alla kattägare där ute, flytta till landet där man kan ha utekatter"... har bott här i 6 år nu och aldrig haft problem med att folk gnäller på katter, eftersom alla grannar har just utekatter, utom hon som gnäller.. men de e klart, packar ihop mitt pick och pack och flyttar till landet så kan hon hitta någon annan att gnälla på
  • sär skriven
    Kliande skrev 2012-02-19 14:11:39 följande:
    Att försöka fixa problemen med att katten skiter i sandlådan är väl att ta ansvar... sen om hon matar min katt på hennes balkong och senare gnälla om att den kommer tillbaks är väl ändå inte mitt ansvar... inser nu att man kanske inte skulle postat en sådan här tråd på familjeliv eftersom de flesta har familj och barn och inte gärna vill se katter springa o skita överallt för att barnen kan bli sjuka... och nej vi bor inte i ett villaområde utan i just lägenhet där det finns tillgång till stora skogar och grönområden runtomkring... "alla kattägare där ute, flytta till landet där man kan ha utekatter"... har bott här i 6 år nu och aldrig haft problem med att folk gnäller på katter, eftersom alla grannar har just utekatter, utom hon som gnäller.. men de e klart, packar ihop mitt pick och pack och flyttar till landet så kan hon hitta någon annan att gnälla på

Men nu skriver du att det står följande i föreskrifterna "Att en kattägare ska ha tillsyn över sin katt när      den är ute. Det innebär bl.a. att katttägaren bör vara hemma vid de tider      katten inte är inomhus. En katt som har en ägare bör vara märkt, annars      finns risken att den bedöms vara en vildkatt. ". Du har alltså skyldighet att ha tillsyn över din katt när den befinner sig ute, och då bör du alltså veta när den är på grannens balkong. Det är också din skyldighet att se till att den inte stör.

Köp en lina och låt katten vara ute i trädgården så stör du ingen. 
    Det här är världens bästa sidfot, och den är min.
  • La Lola
    Kliande skrev 2012-02-19 14:11:39 följande:
    Jag tyckte precis likadant innan jag fick barn. Tror ingen normal människa finner kattskit särskilt trevligt.....
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Emma102

Har inte barn och tycker inte katter passar i tätbebyggt. Tycker inte det är rätt mot katten, andra djur eller andra människor. Och det vet knappast mina grannar om mer än det dom fick veta via hyresvärden. Så dom sitter säkert och säger samma sak att ingen klagat.

• och

Ursäkta men var står det att man måste ha uppsikt över katter när de är ute? 

Angående grannens katt kan hon självklart inte begära att TS ska betala kattens veterinärräkning, det finns ingen laglig grund för ett dylikt krav.

Fastighetsvärdar kan förbjuda att man har husdjur, men då måste det kravet finnas med när man hyr lägenheten, det går inte att komma med i efterhand. 

The hard way is the right way.
  • sär skriven
    och skrev 2012-02-19 19:25:31 följande:
    Ursäkta men var står det att man måste ha uppsikt över katter när de är ute? 

Angående grannens katt kan hon självklart inte begära att TS ska betala kattens veterinärräkning, det finns ingen laglig grund för ett dylikt krav.

Fastighetsvärdar kan förbjuda att man har husdjur, men då måste det kravet finnas med när man hyr lägenheten, det går inte att komma med i efterhand. 
    Det kallas "lagen om strikt ägaransvar"

Läs mer här om du är intresserad;
    http://www.katter.nu/artiklar/artikel_30_071105.html

• Grenadjären

Jag förstår faktist inte nöjet med att ha utekatter som sällskapsdjur. Varför överhuvudtaget ha utekatt när man bor i tätort??

Det är ditt ansvar som djurägare att se till att dina katter inte ställer till obehag för någon annan.
      Gör dig av med katterna eller flytta!

• sär skriven

Förtydligande; Det är första stycket som går att tillämpa på TS fall. Att katten inte skall orsaka skada på människor, djur eller egendom. Grannen hävdar att katten orsakat skada på dennes katt och även att den är en sanitär olägenhet.

Katter som springer ute är ofta ett problem och en orsak till tvister, vill man behålla grannsämjan tycker jag att man bör vidta åtgärder så att inte katten ställer till med någonting. 

Svar på tråden Tant gnäller om vår utekatt