• Anonym

GI hjälp tack!

Hej
    Jag tänkte äta enligt GI, middag känns ganska så lätt, man kan äta kött, fisk, kyckling eller vad det nu är och ha sallad till i stället för pasta, ris och potatis eller bara ta en liten mängd av det jag nämner, eller hur?

Men vad ska man äta under resten av dagen? Jätte svårt tycker jag!
    Som det ser ut nu eller har sett ut, har jag det första på morgonen druckit en kopp välling, tycker det är ett bra och enkelt mål och gott, lägger sig lite varmt i magen med Jag dricker inte vuxenvällingen utan mitt barns välling med päronsmak för jag tycker den är jätte god!
    Sedan har jag nästa mål tagit en kopp kaffe och två smörgåsar, nästa mål en tallrik med
    Ica vanilj youghurt, 1,5 % och Axa musli i.
    Sista målet är då med familjen å kvällen, alltså middag.

Nu innan jag jag vid flertal gånger använt mig av viktväktarna men jag tycker det är så bökigt att hålla på och räkna points.

Snälla hjälp mig, sitter här nu och är JÄTTE hungrig, vad ska jag äta?

• Svar på tråden GI hjälp tack!
  • Anonym (undrande)

Puff Puff 

Är det okey med en burk keso fetaost/oliver nu och en avocado ?

• Anonym (lchf)
    Anonym skrev 2012-02-20 09:32:52 följande:
    Jag sökte lite på GI recept nu och fann bla detta:

www.tasteline.com/recept/frukost_med_leverpas...

Där står ju:
    lättmargarin becel??
    mager leverpastej??
    filmjölk lätt??

Ja, och det beror på att GI och LCHF är inte samma sak. Med GI handlar det om långsamma kolhydrater och gärna lite fett ...... vid lchf handlar det om mkt FÅ kolhydrater (oavsett snabba eller långsamma) och gärna mycket fett eftersom lchfmetoden utnyttjar kemin i metabola systemet i kroppen få kolhydrater gör att kroppen använder fett istället ...= går ner i vilkt.
  • Anonym (lchf)
    Anonym (undrande) skrev 2012-02-21 11:08:41 följande:
    Puff Puff 

Är det okey med en burk keso fetaost/oliver nu och en avocado ?

Keso är rätt ok och avokado (som jag skrev ovan) .... du vlir förvirrad av detta med GI och lchf som båda handlar om kolhydrater men inte på samma sätt..... med GI finns inte självklar kolhydratransonering (som vid lchf) utan  det handlar om att äta långsamma kolhydrater  som ger längre mättnadskänsla (= man behöver inte äta så ofta o mycket). Havregrynsgröt är ett bra exempel; alldeles för många kolhydrater för att vara ok i lchf, mycket hög mättnadsgrad (pga långsamma kolhydrater) dvs bra GI-kost!
  • Anonym (undrande)
    Anonym (lchf) skrev 2012-02-21 14:46:19 följande:
    Ja, och det beror på att GI och LCHF är inte samma sak. Med GI handlar det om långsamma kolhydrater och gärna lite fett ...... vid lchf handlar det om mkt FÅ kolhydrater (oavsett snabba eller långsamma) och gärna mycket fett eftersom lchfmetoden utnyttjar kemin i metabola systemet i kroppen få kolhydrater gör att kroppen använder fett istället ...= går ner i vilkt.
    Men jag har ju bett om GI hjälp vart kommer LCHF in här i tråden??? det är bara du som har skrivit om det?
  • Anonym (undrande)
    Anonym (lchf) skrev 2012-02-21 14:54:30 följande:
    Keso är rätt ok och avokado (som jag skrev ovan) .... du vlir förvirrad av detta med GI och lchf som båda handlar om kolhydrater men inte på samma sätt..... med GI finns inte självklar kolhydratransonering (som vid lchf) utan  det handlar om att äta långsamma kolhydrater  som ger längre mättnadskänsla (= man behöver inte äta så ofta o mycket). Havregrynsgröt är ett bra exempel; alldeles för många kolhydrater för att vara ok i lchf, mycket hög mättnadsgrad (pga långsamma kolhydrater) dvs bra GI-kost!
    IGEN, jag bad om råd gällande GI och det har väl de andra ovan gett, det är du som började skriva LCHF?
    Det har jag inte undrat över eller intresserat mig för?
  • Anonym (undrande)

Alltså det jag menar ÄR att
    Minimor78 skrev
    "Försök ta en fetare yoghurt, tex turkisk yoghurt." och "Vill du absolut ha bröd kan du ta Finn crisp, men ta då smör & fet ost på"
    Och då diskuterar vi GI som tråden handlar om

• Anonym (lchf)
    Anonym (undrande) skrev 2012-02-21 15:02:13 följande:
    Men jag har ju bett om GI hjälp vart kommer LCHF in här i tråden??? det är bara du som har skrivit om det?

Nej det var någon annan som påpekade att du gör äta fetare youghurt ..... jag försöker hålla isär begreppen åt dig (och den andra personen) ....
  • Anonym (lchf)

Så, vad exakt är det du undrar över?

Vill du se olika produkters GI-värde, läsa GI-recept etc så är Fredrik Pauluns sidor gra. Du hittar mycket om du googlar på honom.

http://www.paulun.se/gi_tabeller.aspx

• Anonym (lchf)

Du förvirrade själv i din ts för med GI-kost behöver du inte helt undvika potatis, ris o pasta. Det viktiga är att du väljer fullkornsvarianter av pasta och råris, eller möjligen vildris, som innehåller fler fibrer (lägre GI)

• Anonym (undrande)

Den enda som nämnt fet yoghurt är Minimor78 och det var för att jag skrev att jag åt yoghurt 1,5% då tyckte hon jag skulle välja en fetare yoghurt.
    Ska man gå den stränga vägen med GI i starten ska man undvika potatis, pasta och ris helt.

Citerar:
    Rött ljus – dessa livsmedel bör du undvika:
    "Potatis, vitt ris, pasta, couscous, bröd, hamburgare, pizza, vetemjöl, godis, kakor, bullar, chips, saft, läsk, fruktyoghurt, frukostflingor"

"För att snabbt och enkelt gå ner i vikt bör man vara noggrann att hålla sig till listan"

Min fråga i trådstarten är
    GI hjälp tack
    Jag presenter hur jag ter nu och vill ha förslag/tips på vad jag kan äta för mål under dagen, så enkelt var det!

Men VAD som förvirrade mig var att Minimor78 skrev  välj en det yoghurt och fet ost och sedan läser jag på en annan sida:
    GI frukost
    lättmargarin becel??

mager leverpastej??
    filmjölk lätt??

Då blev jag konfunderad då både Minimor78 svarar på vad jag ska äta som GI och den sidan nämner också enligt GI

Svar på tråden GI hjälp tack!