• Anonym

GI hjälp tack!

Hej
    Jag tänkte äta enligt GI, middag känns ganska så lätt, man kan äta kött, fisk, kyckling eller vad det nu är och ha sallad till i stället för pasta, ris och potatis eller bara ta en liten mängd av det jag nämner, eller hur?

Men vad ska man äta under resten av dagen? Jätte svårt tycker jag!
    Som det ser ut nu eller har sett ut, har jag det första på morgonen druckit en kopp välling, tycker det är ett bra och enkelt mål och gott, lägger sig lite varmt i magen med Jag dricker inte vuxenvällingen utan mitt barns välling med päronsmak för jag tycker den är jätte god!
    Sedan har jag nästa mål tagit en kopp kaffe och två smörgåsar, nästa mål en tallrik med
    Ica vanilj youghurt, 1,5 % och Axa musli i.
    Sista målet är då med familjen å kvällen, alltså middag.

Nu innan jag jag vid flertal gånger använt mig av viktväktarna men jag tycker det är så bökigt att hålla på och räkna points.

Snälla hjälp mig, sitter här nu och är JÄTTE hungrig, vad ska jag äta?

• Svar på tråden GI hjälp tack!
  • Anonym (undrande)
    Minimor78 skrev 2012-02-21 22:32:27 följande:

Nej, det är inte lågt kaloriinnehåll (kcal) som är viktigt. Strunta i det.

Det du ska titta efter är kolhydratinnehållet, vilket ska vara lågt. Ha med dig en lista i väskan när du handla så är det lättare om du blir osäker.

Sen är det ju så klart inte hela världen om något har lite högt värde. Man får undvika så gott det går helt enkelt Flört

OJOJOJ Hahaaaaa nu börjar vi om...
    Nu ska vi , nu ska jag läsa vad du skriver....kolhydratinnehållet OK och då står det? hehee!
  • Anonym (undrande)

Kikade på den där tabellen nu och fattar ingenting

"OBS: I tabellen nedan används glukos som index, dvs GI=100 för glukos. I en del andra GI-tabeller är vetebröd index och har GI=100, medan det i denna tabell har ca GI=73. GI i denna tabell blir därför lägre än för "vetebrödstabellerna".

??????

• Anonym (lchf)
    Anonym (undrande) skrev 2012-02-21 23:56:15 följande:
    Kikade på den där tabellen nu och fattar ingenting

"OBS: I tabellen nedan används glukos som index, dvs GI=100 för glukos. I en del andra GI-tabeller är vetebröd index och har GI=100, medan det i denna tabell har ca GI=73. GI i denna tabell blir därför lägre än för "vetebrödstabellerna".

??????
    men hur tabellen är konstruerad är rätt oviktigt. Det är svårt att få fram eakta siffror i alla fall. De som kolhydratbantar brukar tex säga att de måste hålla sig mellan 40 - 60 i dagligt intag av kolhydrater. Så orkar inte jag hålla på att räkna. Jag är, som icke insulinbehandlad diabetiker noga med lågt kolhydratinnehåll och öser på med fett men då kör ju jag lchf och inte GI.
  • Anonym (undrande)
    Anonym (lchf) skrev 2012-02-22 00:13:49 följande:
    men hur tabellen är konstruerad är rätt oviktigt. Det är svårt att få fram eakta siffror i alla fall. De som kolhydratbantar brukar tex säga att de måste hålla sig mellan 40 - 60 i dagligt intag av kolhydrater. Så orkar inte jag hålla på att räkna. Jag är, som icke insulinbehandlad diabetiker noga med lågt kolhydratinnehåll och öser på med fett men då kör ju jag lchf och inte GI.
    Okey så det räcker att jag följer den listan jag fick tips om?
  • Anonym (lchf)
    Anonym (undrande) skrev 2012-02-22 13:13:05 följande:
    Okey så det räcker att jag följer den listan jag fick tips om?

Mest handlar det nog om näringslära, att få in "tänket" och förstå! Och internet är ju en gudabenådad kunskapskälla..... googla! Och söker du recept kan du t.ex. googla på "kolhydratfria muffins". Har inte kollat själv, men helt säkert hitar du sådana!
  • Anonym (undrande)

Rara Minimor78 mer funderingar!!

Okej eller ej? Havregrynsgröt till frukost? med mjölk? Kan inte äta det utan mjölk, vilken mjölk?
    Ost till frukost, på Finn Crisp?
    Åt precis havregrynsgröt nu men kanel, inte gott utan socker   kan man ta lite socker?
    Mycket eller lite smör på smörgås, alltså normalt eller snålt? i mitt fall på Finn Crisp!

idag än så länge kl är 13.30
    mål 1. Tre Finn Crisp med en skiva ost på varje 26%, kaffe med lite mjölk i?
    mål 2. Havregrynsgröt med kanel och mjölk?
    mål 3. En halvburk keso oliv/fetaost med gurka och paprika
    mål 4. Blir rester, lax i ugn med fetaost och sallad

På 6 dagar från 57,8 till 57.1, varav  3 dagar enligt IG ungefär, hmm lite/ bra?

• Anonym (lchf)
    Anonym (undrande) skrev 2012-02-22 14:54:58 följande:
    Rara Minimor78 mer funderingar!!

Okej eller ej? Havregrynsgröt till frukost? med mjölk? Kan inte äta det utan mjölk, vilken mjölk?
    Ost till frukost, på Finn Crisp?
    Åt precis havregrynsgröt nu men kanel, inte gott utan socker   kan man ta lite socker?
    Mycket eller lite smör på smörgås, alltså normalt eller snålt? i mitt fall på Finn Crisp!

idag än så länge kl är 13.30
    mål 1. Tre Finn Crisp med en skiva ost på varje 26%, kaffe med lite mjölk i?
    mål 2. Havregrynsgröt med kanel och mjölk?
    mål 3. En halvburk keso oliv/fetaost med gurka och paprika
    mål 4. Blir rester, lax i ugn med fetaost och sallad

På 6 dagar från 57,8 till 57.1, varav  3 dagar enligt IG ungefär, hmm lite/ bra?
    Har du svårt att klara dig utan söcker - köp naturligt sötningsmedel baserat på Stevia. Finns som sockerkristaller och heter då Rebiana (säls på hälsokosten) Det är dyrt, men mycket koncentrerat. Står det 1 dl socker i ett recept tar jag 1 tsk och tycker det blir likvärdigt. Rebiana innehåller inga kolhydrater o inga kalorier.
  • Anonym (lchf)

Ang gröt så är korngrynsgröt bättre än havregrynsgröt. Korn har lägre GI än havregryn. Bovetegröt är också ett bättre alternativ ....

Svar på tråden GI hjälp tack!