• Anonym

GI hjälp tack!

Hej
    Jag tänkte äta enligt GI, middag känns ganska så lätt, man kan äta kött, fisk, kyckling eller vad det nu är och ha sallad till i stället för pasta, ris och potatis eller bara ta en liten mängd av det jag nämner, eller hur?

Men vad ska man äta under resten av dagen? Jätte svårt tycker jag!
    Som det ser ut nu eller har sett ut, har jag det första på morgonen druckit en kopp välling, tycker det är ett bra och enkelt mål och gott, lägger sig lite varmt i magen med Jag dricker inte vuxenvällingen utan mitt barns välling med päronsmak för jag tycker den är jätte god!
    Sedan har jag nästa mål tagit en kopp kaffe och två smörgåsar, nästa mål en tallrik med
    Ica vanilj youghurt, 1,5 % och Axa musli i.
    Sista målet är då med familjen å kvällen, alltså middag.

Nu innan jag jag vid flertal gånger använt mig av viktväktarna men jag tycker det är så bökigt att hålla på och räkna points.

Snälla hjälp mig, sitter här nu och är JÄTTE hungrig, vad ska jag äta?

• Svar på tråden GI hjälp tack!
  • Anonym (undrande)
    Minimor78 skrev 2012-02-21 21:40:03 följande:
    Köpt knäckebröd är ju inte så bra, men det finns GIknäckebröd att göra själv. Dock är det ju bättre än det mest mjuka bröden. Försök välj en sort med så mycket hela korn som möjligt.
    Jag brukar tänka  att jag slår ut det jag ätit över hela dagen. Då kan jag tex äta lite mer kolhydrater till frukost om jag är mer noga resten av dagen.

Ät inte för små portioner bara för att spara in på kalorierna. Då kan kroppen iställte ställa in sig på svält.

Vaniljyoghurt och fruktyoghurt har ofta mycket socker vilket inte är bra GI. Välj hellre från de saker jag föreslog.
    Frukt går bra, men undvik melon, banan och druvor som har högt GIvärde.
    Jag tar också Finn crisp orginal.

Jag föreslår att du blandar egen musli. I de flesta större Coop & Ica butiker kan du köpa egen musliblandning i lösvikt. Ta då  övervägande del fröer, inte en massa gryn som ger högt GI.
    Bra är solrosfrön, pumpakärnor, psylliumfrön och sesamfrön. Man kan också ta lite puffad quinoa istället för grynen.
    Allt detta går att köpa på påse om det inte finns en lösviktshylla i din affär.

Variera salladen med ungnsbakade grönsaker och kokta grönsaker.
    Okey får kolla om jag hittar något att baka då eller skippa det helt. Men jag vill ha kaffe och någon typ smörgås
    Hur ska man veta att man inte äter för mycket/för lite på en dag?
    Åh melon och druvor som är så gott hahaaa! Tar du Finn crisp till frukost? Jaså göra egen musli, hmm!
    Tack för tips!

Ja variera med  ungsbakade grönsaker och kokta kan man ju göra, tack för tips, lär ju bli trött på den sallad vi gör annars MEN som jag ÄLSKAR NU, ruccolasallad, tomat, oliver, paprika, gurka, soltorkad tomat och fetaost

Jag tänkte just idag när jag åt keso feta/oliv och en avokado, OJ detta kan jag ju inte hålla på med, jag kommer ju tröttna snabbt
  • Minimor78

Till omelett kan du ha skinka + tomat/lök. alt lax, kyckling eller kalkon. Du kan också ha svamp eller fetaost.
    Till avokado kan du ha röror med creme fraiche och rom eller kyckling.

Proteinsmoothie:
    1 dl proteinpulver
    2 dl naturell yoghurt
    1 dl osockrade bär
    mjölk till önskad konsistens
    Man kan hoppa över proteinpulvret, men då blir det mer mellanmål tycker jag. Ett alt är ju att äta ett ägg till så får man ju proteinerna. Med pulver kan man ha det som frukost.
    .
    Nötter är absolut inte nödvändigt, bara lättvindigt. Ta solrosfrön istället. =)

Fett ska du inte vara rädd för. Det man ska använda är så naturliga fetter som möjligt, dvs smör ist för margarin. Olivolja är också bra. Lättvarianterna till smörgåsar ersätts med vanliga Bregott osv. Processat är alltid sämre än naturliga produkter.
    När det gäller creme bonjourostarna så vet jag faktiskt inte. Om de inte innehåller mycket kolhydrater så borde de bara ok. Man får läsa på förpackningarna. En del saker innehåller förvånansvärt mycket kolhydrater som falukor och färdiga köttbullar tex

• Anonym (undrande)
    Minimor78 skrev 2012-02-21 21:57:42 följande:
    Till omelett kan du ha skinka + tomat/lök. alt lax, kyckling eller kalkon. Du kan också ha svamp eller fetaost.
    Till avokado kan du ha röror med creme fraiche och rom eller kyckling.

Proteinsmoothie:
    1 dl proteinpulver
    2 dl naturell yoghurt
    1 dl osockrade bär
    mjölk till önskad konsistens
    Man kan hoppa över proteinpulvret, men då blir det mer mellanmål tycker jag. Ett alt är ju att äta ett ägg till så får man ju proteinerna. Med pulver kan man ha det som frukost.
    .
    Nötter är absolut inte nödvändigt, bara lättvindigt. Ta solrosfrön istället. =)

Fett ska du inte vara rädd för. Det man ska använda är så naturliga fetter som möjligt, dvs smör ist för margarin. Olivolja är också bra. Lättvarianterna till smörgåsar ersätts med vanliga Bregott osv. Processat är alltid sämre än naturliga produkter.
    När det gäller creme bonjourostarna så vet jag faktiskt inte. Om de inte innehåller mycket kolhydrater så borde de bara ok. Man får läsa på förpackningarna. En del saker innehåller förvånansvärt mycket kolhydrater som falukor och färdiga köttbullar tex
    Åhhh TACK igen ska skriva ut alla dina tips nu!!!!

Sedan måste jag läsa på och lära mig detta som du nämner hela tiden
    "Man får läsa på förpackningarna. En del saker innehåller förvånansvärt mycket kolhydrater"
    för att kag förstår tyvärr inte, har ju varit inne i viktväktarnas system innan och nu ska jag helt tänka om och tyvärr så förstår jag inte fast du förklarat dum dum i knoppen
  • Minimor78

Det jag menar är att tex när det gäller korv så tänker man kanske att det är mestadels proteiner vilket är bra. Men om man tittar på Hot dogs och liknande så innehåller de en massa kolhydrater pga lågt köttinnehåll + potatismjöl & vetemjöl viket har högt GI värde.
    På det sättet kan man luras att tro att man tar en proteinkälla, när man i verkligheten får en massa  "dolda"kolhydrater på köpet.

Inet är du dum inte. Precis som när man lär sig allt annat så får man ju lästa på. Det tar ett tag att vänja sig vid nytt tänk. Men googla upp en tabell som visar matvarors GI värde. Det är en bra hjälp.

• Minimor78

Tills du har lärt dig tänket så kan det vara bra att kopiera GI menyer rakt av & äta det som står. Det finns att leta upp. Annars föreslår jag en av Olas böcker. De är inte så dyra & innehåller både förklaringar till hur man tänker, GItabeller och recept.

• Anonym (lchf)
    Anonym (undrande) skrev 2012-02-21 22:04:42 följande:
    Åhhh TACK igen ska skriva ut alla dina tips nu!!!!

Sedan måste jag läsa på och lära mig detta som du nämner hela tiden
    "Man får läsa på förpackningarna. En del saker innehåller förvånansvärt mycket kolhydrater"
    för att kag förstår tyvärr inte, har ju varit inne i viktväktarnas system innan och nu ska jag helt tänka om och tyvärr så förstår jag inte fast du förklarat dum dum i knoppen

På nästan alla förpackningar finns en ihhehållsdeklaration. på änglamarks mellanmjölk står tex:  energi 45 kcal, protein 3,4 gr, kolhydrater 5 gr (varav sockerarter 5 g), fett 1,5 g (varav mättat fett 1,0 gr), fiber 0 gr, natrium, riboflavin, B12 osv .... naturell keso innehåller fler kalorier, mer protein, färre kolhydrater och mer fett ..... Kolhydraterna är snabba i mjölkprodukter men i valet mellan dessa två är keso att föredra (färre kolhydrater än mellanmjölk!) Innehållsdeklarationerna är viktiga men GI står inte utsatt utan man måste veta vad som ger snabba resp långsamma kolhydrater (Långsamma = lågt GI)
  • Anonym (undrande)
    Minimor78 skrev 2012-02-21 22:13:41 följande:
    Det jag menar är att tex när det gäller korv så tänker man kanske att det är mestadels proteiner vilket är bra. Men om man tittar på Hot dogs och liknande så innehåller de en massa kolhydrater pga lågt köttinnehåll + potatismjöl & vetemjöl viket har högt GI värde.
    På det sättet kan man luras att tro att man tar en proteinkälla, när man i verkligheten får en massa  "dolda"kolhydrater på köpet.

Inet är du dum inte. Precis som när man lär sig allt annat så får man ju lästa på. Det tar ett tag att vänja sig vid nytt tänk. Men googla upp en tabell som visar matvarors GI värde. Det är en bra hjälp.
    Okey hmm!!! Inte bra ju!

Känns som jag är dum, hahaaa!!! Ja det tar ett tag att vänja sig! När jag gick efter VV som sprang jag och min man runt med kalkulator i affären
    Så jag ska tänka LÅGT kaloriintag är det, det som står kcal, det är det jag behöver bry mig om? Men jag behöver ha i mig protein också, oj suck!

Ja jag ska googla upp en sådan tabell

Tack rara du
  • Anonym (undrande)
    Minimor78 skrev 2012-02-21 22:21:11 följande:
    Tills du har lärt dig tänket så kan det vara bra att kopiera GI menyer rakt av & äta det som står. Det finns att leta upp. Annars föreslår jag en av Olas böcker. De är inte så dyra & innehåller både förklaringar till hur man tänker, GItabeller och recept.
    JA PRECIS!! det var lite så jag tänkte när jag startade tråden att jag kunde få kontakt med de  som äter enligt GI och då få tips!! Blir ju lite lättare att påbörja då!

men som sagt middag till kvällen hela familjen gör vi så som jag skrev, vanlig mat men bort med ris, pasta och potatis
    Det är jag som har panik vad jag ska äta i min ensamhet på dagtid

Olas böcker, ok! Tack för tips! Tycker dock det är trevligare med mänskliga tips och ideer i stället för att läsa på

Tack rara du igen
  • Anonym (undrande)
    Anonym (lchf) skrev 2012-02-21 22:24:00 följande:
    På nästan alla förpackningar finns en ihhehållsdeklaration. på änglamarks mellanmjölk står tex:  energi 45 kcal, protein 3,4 gr, kolhydrater 5 gr (varav sockerarter 5 g), fett 1,5 g (varav mättat fett 1,0 gr), fiber 0 gr, natrium, riboflavin, B12 osv .... naturell keso innehåller fler kalorier, mer protein, färre kolhydrater och mer fett ..... Kolhydraterna är snabba i mjölkprodukter men i valet mellan dessa två är keso att föredra (färre kolhydrater än mellanmjölk!) Innehållsdeklarationerna är viktiga men GI står inte utsatt utan man måste veta vad som ger snabba resp långsamma kolhydrater (Långsamma = lågt GI)
    Hmm ska skriva ut detta med hahaa och se om jag kan fatta och få in Tack
  • Minimor78

Nej, det är inte lågt kaloriinnehåll (kcal) som är viktigt. Strunta i det.

Det du ska titta efter är kolhydratinnehållet, vilket ska vara lågt. Ha med dig en lista i väskan när du handla så är det lättare om du blir osäker.

Sen är det ju så klart inte hela världen om något har lite högt värde. Man får undvika så gott det går helt enkelt Flört

Svar på tråden GI hjälp tack!