• Anonym

GI hjälp tack!

Hej
    Jag tänkte äta enligt GI, middag känns ganska så lätt, man kan äta kött, fisk, kyckling eller vad det nu är och ha sallad till i stället för pasta, ris och potatis eller bara ta en liten mängd av det jag nämner, eller hur?

Men vad ska man äta under resten av dagen? Jätte svårt tycker jag!
    Som det ser ut nu eller har sett ut, har jag det första på morgonen druckit en kopp välling, tycker det är ett bra och enkelt mål och gott, lägger sig lite varmt i magen med Jag dricker inte vuxenvällingen utan mitt barns välling med päronsmak för jag tycker den är jätte god!
    Sedan har jag nästa mål tagit en kopp kaffe och två smörgåsar, nästa mål en tallrik med
    Ica vanilj youghurt, 1,5 % och Axa musli i.
    Sista målet är då med familjen å kvällen, alltså middag.

Nu innan jag jag vid flertal gånger använt mig av viktväktarna men jag tycker det är så bökigt att hålla på och räkna points.

Snälla hjälp mig, sitter här nu och är JÄTTE hungrig, vad ska jag äta?

• Svar på tråden GI hjälp tack!
  • Anonym (undrande)
    Anonym (lchf) skrev 2012-02-22 15:50:26 följande:
    Har du svårt att klara dig utan söcker - köp naturligt sötningsmedel baserat på Stevia. Finns som sockerkristaller och heter då Rebiana (säls på hälsokosten) Det är dyrt, men mycket koncentrerat. Står det 1 dl socker i ett recept tar jag 1 tsk och tycker det blir likvärdigt. Rebiana innehåller inga kolhydrater o inga kalorier.
    Okey nej det är inte vanligt att jag behöver socker men tycker inte att havregrynsgröt är gott utan Kanske finns något annat man kan ha på i stället för socker. som gör det godare
  • Anonym (undrande)
    Anonym (lchf) skrev 2012-02-22 15:56:10 följande:
    Ang gröt så är korngrynsgröt bättre än havregrynsgröt. Korn har lägre GI än havregryn. Bovetegröt är också ett bättre alternativ ....
    Åhh jag som såg på en del ställen att det stod havregrynsgröt som frukostalternativ
  • Anonym (undrande)

Sitter och äter Turkist yoghurt nu, KITT vad tjock den ÄR! Visste inte/kom inte på något att ha i så jag har lite russin i

• Anonym

GI ska inte blandas ihop med LCHF!!!

GI innebär bara att du ska sträva efter att ha långsamma kolhydrater istället för snabba... T.ex. kan du äta fullkornspasta istället för vanlig pasta o.s.v. Inget vitt bröd, utan väldigt grovt. Sedan är det ju frågan hur långt du vill gå... Det som man går ner i vikt på är ju ff att man får i sig mindre mängd kalorier, totalt sett. Men lågt GI ska göra att du håller dig mätt längre, och blir smalare pga det.

Om det inte är så stor viktnedgång du är ute efter, så kan det kanske räcka att äta en mindre mängd fullkornsprodukter istället för det du normalt sett äter.

Fundera också om det finns något annat du kan minska på. Observera att du kanske inte behöver ta bort det helt, men minska. Jag vet många som förlorat några kilo på att "sluta använda smör på smörgåsen, bara fika på helger eller vid större bemärkelsedagar och då bara äta en kaka eller en liten bit tårta" och liknande, "mindre" uppoffringar.

• Anonym
    Anonym (undrande) skrev 2012-02-22 16:14:23 följande:
    Okey nej det är inte vanligt att jag behöver socker men tycker inte att havregrynsgröt är gott utan Kanske finns något annat man kan ha på i stället för socker. som gör det godare
    Havregrynsgröt med rågflingor i (jag brukar ha 1/3-del rågflingor) är långsammare än enbart havregrynsgröt. Och jag brukar ha torkade blåbär eller torkade tranbär i gröten när den kokas, och skippar socker på. Äppletärningar (gör man gröt i mikron kan man ha dem påströdda den sista halvminuten)
  • Anonym
    Anonym (undrande) skrev 2012-02-21 23:56:15 följande:
    Kikade på den där tabellen nu och fattar ingenting

"OBS: I tabellen nedan används glukos som index, dvs GI=100 för glukos. I en del andra GI-tabeller är vetebröd index och har GI=100, medan det i denna tabell har ca GI=73. GI i denna tabell blir därför lägre än för "vetebrödstabellerna".

??????
    Det innebär att i den tabellen du tittat på så jämförs alla värden i tabellen med glukos. Tittar du i en annan tabell, och värdena skiljer sig radikalt, så kan det bero på att de har vetebröd som jämförelsevara.

T.ex. potatis kanske har GI=50 jämfört med glukos, men GI=65 jämfört med vetebröd. Men det är ju bara en jämförelse, så länge du jämför saker i samma tabell så spelar det ingen roll. Börjar du titta i olika tabeller, för att något kanske inte finns i denna, så kan det bli fel.
  • Anonym (undrande)
    Anonym skrev 2012-02-23 14:44:40 följande:
    GI ska inte blandas ihop med LCHF!!!

GI innebär bara att du ska sträva efter att ha långsamma kolhydrater istället för snabba... T.ex. kan du äta fullkornspasta istället för vanlig pasta o.s.v. Inget vitt bröd, utan väldigt grovt. Sedan är det ju frågan hur långt du vill gå... Det som man går ner i vikt på är ju ff att man får i sig mindre mängd kalorier, totalt sett. Men lågt GI ska göra att du håller dig mätt längre, och blir smalare pga det.

Om det inte är så stor viktnedgång du är ute efter, så kan det kanske räcka att äta en mindre mängd fullkornsprodukter istället för det du normalt sett äter.

Fundera också om det finns något annat du kan minska på. Observera att du kanske inte behöver ta bort det helt, men minska. Jag vet många som förlorat några kilo på att "sluta använda smör på smörgåsen, bara fika på helger eller vid större bemärkelsedagar och då bara äta en kaka eller en liten bit tårta" och liknande, "mindre" uppoffringar.
    Jag tror inte jag blandar ihop de olika?
    Jag har valt att börja med att ta bort pasta, ris, potatis etc helt nu i början och har bara sallad i olika former till
    Jag är inte ute efter att gå ner mycket, har nu gått ner från 58.8 till 56.8 på en månad, då började jag äta enligt GI i söndags, innan har jag varit mer försiktig bara.
    Jag vill ner ett eller två kilo till och sedan ska jag försöka hålla vikten genom att bara vara försiktig

Annars håller vi oss till godis en dag i veckan, brukar inte ha fika bröd men det har blivit lite slav det sista, en del snabbmat, godis som är kvar från lördag har vi ätit söndag och måndag etc
    NU ville vi ta tag i detta.
  • Anonym (undrande)
    Anonym skrev 2012-02-23 14:46:43 följande:
    Havregrynsgröt med rågflingor i (jag brukar ha 1/3-del rågflingor) är långsammare än enbart havregrynsgröt. Och jag brukar ha torkade blåbär eller torkade tranbär i gröten när den kokas, och skippar socker på. Äppletärningar (gör man gröt i mikron kan man ha dem påströdda den sista halvminuten)
    1/3 rågflingor? vilka är det?

Torkad frukt hmm....

Äpple tål jag inte, inga stenfrukter, nötter och mandel
  • Anonym (undrande)
    Anonym skrev 2012-02-23 14:49:36 följande:
    Det innebär att i den tabellen du tittat på så jämförs alla värden i tabellen med glukos. Tittar du i en annan tabell, och värdena skiljer sig radikalt, så kan det bero på att de har vetebröd som jämförelsevara.

T.ex. potatis kanske har GI=50 jämfört med glukos, men GI=65 jämfört med vetebröd. Men det är ju bara en jämförelse, så länge du jämför saker i samma tabell så spelar det ingen roll. Börjar du titta i olika tabeller, för att något kanske inte finns i denna, så kan det bli fel.
    Fattar ingenting räcker det att jag går efter tabellen jag blev rekommenderad?
  • Anonym (lchf)

Om du bara skall ner ngt kilo skulle jag nog koncentrera mig på att räkna kalorier ..... det är enklast och bygger på axiomet att vi går ner om vi äter färre kalorier än vi gör av med.

• Anonym (undrande)
    Anonym (lchf) skrev 2012-02-23 15:14:10 följande:
    Om du bara skall ner ngt kilo skulle jag nog koncentrera mig på att räkna kalorier ..... det är enklast och bygger på axiomet att vi går ner om vi äter färre kalorier än vi gör av med.
    Hmm jag känner att jag kommer nog inte alls bry mig om att räkna, jag tror inte det behövs när jag ätit som jag gjort nu det sista, jag har ju tagit till mig de tipsen jag fått om keso, Finn Crisp, avokado, ägg etc jag äter ingen pasta, ris, potatis, inget bröd! Till middag gör vi vanlig mat men något annat till i stället för pasta, ris, potatis...
    (däremot tar jag tacksamt emot vad jag kan handla och äta)
    Men när det gäller det här med middagen blir det lite lurigt för att det inte ska bli enformigt, vi älskar den sallad vi gör ibland som nu blivit ofta och då kanske vi tröttnar Oliver, soltorkad tomat, gurka, röd och gul paprika, cocktail tomater, ruccola sallad och feta ost.
    Idag köpte jag en påse med frysta grönsaker, det var den enda jag hittade, det var med cocktailtomater, aubergine, paprika, läk, zucchini, vitlös, tomatpure, kryddor och lite annat.  Den hette French Ratatouille. Vi skulle äta något som heter köttfärs med sting, det är stekt köttfärs som man lägger i en form och sedan blandar man crème fraiche, chilisås och currykrydda och häller över och in i ugnen. Barnen fick pasta till som vanligt och vi skulle då ha dessa grönsaker som man skulle steka till i en stekpanna kort. Men det var ingen höjdare   var liksom bara en gegga Kom på sedan att jag kunde ju köpt sådan där påse med potatis och blandade grönsaker typ morot, broccoli etc. Vi kunde plockat ut potatisen till barnen

Idag gick jag runt, runt och runt i vår Ica affär för att inspireras av vad jag skulle köpa, men hittade ingenting förutom en keso burk till i morgon hahaa! med ananas i tror jag, där jämförde jag de olika burkarna gällande kolhydrater.
    Jag hade ingen lista med mig med de tips jag fått.
Svar på tråden GI hjälp tack!