Minimor78 skrev 2012-02-21 21:00:05 följande:
Jag har främst använt mig av Ola Lauritzsons böcker om GI. Jag är absolut inte expert, men jag beskriver vad jag lärt mig & vad som har funkat för mig...
* Ang feta produkter itstället för lättprodukter så förespråkas feta produkter. Turkisk yoghurt har lägre GI än 3% yoghurt.
Man behöver tänka annorlunda än när man räknar kalorier. GI värdet indikerar ju hur blodsockret påverkas, och hänger inte samman med antalet kalorier.
Att påstå att GI bara handlar om att äta rätt sorts kolhydrater & inte om att äta mer fett & proteiner som Anonym (lchf) påstår tycker jag inte stämmer.
Visst ska man äta rätt typ, men mängden är ju också viktig. I rivstarten (viktminskningsfasen) ska mängden vara mycket lite, medans man senare kan gå över till typ fullkornspasta och dyl.
Tycker det säger sig själv att man inte bara kan ta bort kolhydraterna utan att ersätta dom med något annat. då är man ju inne på att räkna kalorier.....
Ang matförslag så kommer här några för dig som inte gillar äggröra & liknande:
*stekt ägg med bacon, keso med skinka, "plocktallrik" med skinka, salami, mozzarella, tomat & oliver.
Dessa förslag är bra till frukost.
Mellanmål: keso med bär, avokado med någon fyllning, smoothie, 1 näve nötter, makrill i tomatsås, turkisk yoghurt.
Middag: Jag gör många gånger "vanlig" mat ,men byter ut pastan, potatisen och riset mot quinoa och bulgur, samt grönsaker. Vissa grönsaker har bättre GI värde än andra.
Även här använder jag hela produkter, dvs grädde ist för matlagningsgrädde osv.
Ett långt inlägg, men jag hoppas det besvarar lite av dina frågor.
Vad gulligt av dig att komma in

Tack
precis som du skriver gör vi vanlig middag här men i stället för potatisen, pastan, riset etc gör vi en sallad till, exempelvis idag åt vi fiskgratäng med sallad (barnen potatis) igår åt vi kycklinggryta med Sallad (barnen ris) i förrgår åt vi lax i ugnen med fetaost "TIPSAR jätte gott"

och hade en sallad till
Så det är som jag beskrivit det, det är nu i början som jag tycker det är svårt att veta vad jag ska äta varje dag, dagtid alltså då jag är ensam hemma
Minimor 78 vad tycker du om knäckebröd?
idag åt jag två knäckebröd men en ostskiva på varje? och en kopp kaffe
Sedan en halv burk keso fetaost/oliver och en avocado
Sedan visste jag inte vad jag skulle äta så jag tog vaniljyoghurt
och sist då fiskgratängen som jag skrev
Nu är jag inte överviktig utan vill ner 2-3 kilo men är trött på att det inte händer något och då min man nu skulle testa detta hänger jag på!
Jag letade efter musli i affären idag och den som det stod GI på var nötter i - jag allergisk

vad tar man då?
Sedan kikade jag efter Finn Crisp och hittade dem men det fanns tre olika

jag tog original?