• Thezzz

Får bara skit för namnet Dexter :-(

Hej, Har en son på 6 veckor som vi har gett namnet Dexter.. detta har medfört problem från folk runtomkring.. För det första frågar folk varför vi döpt honom efter en mördare, andra frågar om det är ett namn och vi får upprepa namnet 1000ggr när någon frågar vad han heter.. för de förstår inte namnet.. Nu är det ju så' att vi hasrju inte döpt honom efter tv-serien. Utan vi valde namnet för att vi tyckte det lät häftigt Till mitt dilemma, ska jag byta namn på min lilla son, så att han ska slippa alla de här frågorna? Är rädd för att namnet medför problem av något slag :/ tex vill inte svärmor använda namnet dexter, hon kallar honom för ett smeknamn hon kallat killen min när han var liten, samt att min farmor ch farfar har stora problem med att förstå namnet.. Mina andra förslag på namn är neo, jake och melvin.. storasyster heter ronja Vad tycker ni?

• Svar på tråden Får bara skit för namnet Dexter :-(
  • Krokig Krokofant
    Thezzz skrev 2012-02-21 10:12:00 följande:
    Det är det här jag är lite rädd för, att generationen som är lite äldre än oss reflekterar namnet dexter till något "skit" som ligger kvar sen förr. . Alltså att lärare påminns om någon skitunge från förr med namnet dexter. . Och med det börjar behandla honom annorlunda mot om han hade hetat neo..
    Neo är inte heller ett bra namn. Saken är att Dexter hamnar i samma grupp som barn som döps till Diesel, Roxy och Kaylee osv. Deras föräldrar kommer betraktas som kulturfattiga och obildade. Dessa fördomar kommer drabba din son.
    One by one, one by one.
  • Krokig Krokofant
    Bedhead skrev 2012-02-21 10:12:10 följande:
    Min Dexter har ju en engelsktalande pappa.. Problemet är att såna som du inte alltid kommer att veta det, utan tycka att han är trash utifrån hans namn. Kanske dags att jobba på dina fördomar.
    Mina fördomar? Detta är fördomar som finns överallt.
    One by one, one by one.
  • Thezzz
    Bedhead skrev 2012-02-21 10:12:10 följande:
    Min Dexter har ju en engelsktalande pappa.. Problemet är att såna som du inte alltid kommer att veta det, utan tycka att han är trash utifrån hans namn. Kanske dags att jobba på dina fördomar.
    It´s better to have loved and lost than never to have seen Lost in Space/Kelly Bundy

Det är precis fördomar om namnet jag är rädd för :-/ men det är nog dags att sluta oroa sig för det och välja namnet vi vill ha.. min lillkille får göra sin egen version om hur en kille med namnet dexter ska vara
  • sofieann
    Krokig Krokofant skrev 2012-02-21 10:15:37 följande:
    Mina fördomar? Detta är fördomar som finns överallt.
    Fast det är ju dina fördomar eftersom det just nu är du som ger uttryck för dem.
    Krokig Krokofant skrev 2012-02-21 10:15:04 följande:
    Neo är inte heller ett bra namn. Saken är att Dexter hamnar i samma grupp som barn som döps till Diesel, Roxy och Kaylee osv. Deras föräldrar kommer betraktas som kulturfattiga och obildade. Dessa fördomar kommer drabba din son.
    Betraktas som kuturfattiga och obildade av vem? Dig? Då kanske du borde jobba på det istället för att försöka övertyga TS om att det är hon som gör något fel som gett sitt barn ett namn som inte passar. Enligt dig.
  • Krokig Krokofant
    sofieann skrev 2012-02-21 10:22:04 följande:
    Fast det är ju dina fördomar eftersom det just nu är du som ger uttryck för dem.

Betraktas som kuturfattiga och obildade av vem? Dig? Då kanske du borde jobba på det istället för att försöka övertyga TS om att det är hon som gör något fel som gett sitt barn ett namn som inte passar. Enligt dig.
    Oavsett om du angriper mig eller inte så kommer dessa fördomar finnas.

Ja, folk kommer tro att föräldrarna är uppvuxna framför amerikanska sitcoms på TV3/Kanal 5.
    One by one, one by one.
  • Tussi

Precis, stå på dig

Tror nog inte din lillkille får några problem av sitt namn, så vanligt men "annorlunda" namn nu för tiden.
    Jag tycker iaf det är fint och passar han med det så ha det kvar!

tycker även som någon av er sa där upp att det är respektlöst av dom i din familj o vägra benämna han med hans namn...
    Han är ju en liten Dexter nu och det får dom vänja sig med, tänk efter nog o byt inte om du inte är aldeles säker!  

• sofieann
    Krokig Krokofant skrev 2012-02-21 10:25:37 följande:

Ja, folk kommer tro att föräldrarna är uppvuxna framför amerikanska sitcoms på TV3/Kanal 5.
    Jag förnekar inte att fördomarna finns, men är man medveten om det så kanske det finns bättre sätt att försöka jobba bort dem än att säga till TS att det är hon som gör fel? Felet borde väl ändå ligga hos de inskränkta personer som har dessa fördomar?
  • Tuvis0806

Dexter är Superfint! Vi hade det som namn förra gången jag var gravid....blev dock en tjej! Strunta i vad andra säger!

• Bedhead
    Krokig Krokofant skrev 2012-02-21 10:25:37 följande:

Fast man kan ju inte ändra på andras fördomar, bara sina egna.
    Och oavsett vad man kallar sina barn är vi alla uppvuxna med amerikanska sit coms. För att man ska reagera negativt på något har man uppenbarligen den referensramen..
    It´s better to have loved and lost than never to have seen Lost in Space/Kelly Bundy
  • Galino

Dexter är ett jättefint namn! Grattis till ett bra val!

Mitt råd är att strunta i vad alla andra tycker, för oavsett vilket namn man väljer/har valt, så kommer folk att ha sina egna åsikter om namnet. Var stolt över att ni valt ett ovanligt och coolt namn till er lille son!

Svar på tråden Får bara skit för namnet Dexter :-(