• Thezzz

Får bara skit för namnet Dexter :-(

Hej, Har en son på 6 veckor som vi har gett namnet Dexter.. detta har medfört problem från folk runtomkring.. För det första frågar folk varför vi döpt honom efter en mördare, andra frågar om det är ett namn och vi får upprepa namnet 1000ggr när någon frågar vad han heter.. för de förstår inte namnet.. Nu är det ju så' att vi hasrju inte döpt honom efter tv-serien. Utan vi valde namnet för att vi tyckte det lät häftigt Till mitt dilemma, ska jag byta namn på min lilla son, så att han ska slippa alla de här frågorna? Är rädd för att namnet medför problem av något slag :/ tex vill inte svärmor använda namnet dexter, hon kallar honom för ett smeknamn hon kallat killen min när han var liten, samt att min farmor ch farfar har stora problem med att förstå namnet.. Mina andra förslag på namn är neo, jake och melvin.. storasyster heter ronja Vad tycker ni?

• Svar på tråden Får bara skit för namnet Dexter :-(
  • Astarte
    sofieann skrev 2012-02-21 19:55:57 följande:

Hela debatten är dum så vad tror du själv? Vi vuxna har väl ett anvar att här och nu se till att våra barn i framtiden har alla möjligheter, oavsett namn. Och där ska väl inte hela svaret ligga i att ge rätt namn utan att uppfostra sina barn på rätt sätt. Eller skulle du ärligt vara stolt över ditt barn om det som chef gav jobbet till Gustav istället för Dexter bara för att det enligt dig ser bättre ut på visitkortet? Och vems fel är det då egentligen att Dexter inte fick jobbet, hans mammas eller ditt, som uppfostrat ditt barn till att bli sån?

Det där är självklart, men det har inget med det jag har skrivit att göra.
  • Dr Mupp

Tyvärr så tänker jag direkt på mördaren i TV-serien när jag hör namnet Dexter och när jag hör småbarn som heter det så funderar jag seriöst på vad föräldrarna tänkte med, vill man verkligen att ens barn ska sammankopplas med en mördare. Visserligen en fiktiv mördare men ändå.

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • glenda
    Krokig Krokofant skrev 2012-02-21 10:06:36 följande:
    Jag måste vara helt ärligt, Dexter, precis som alla andra engelska namn på svenska barn får lätt en white trash-stämpel om barnet nu inte har engelska/amerikanska föräldrar.

Er Dexter kommer med andra ord diskrimineras i skola och arbetsliv.
    Härligt! Hur vet dom som diskriminerar Svenskar med engelska namn om barnet har Engelska/Amerikanska Föräldrar?   
  • sofieann
    Astarte skrev 2012-02-21 20:57:36 följande:
    Det där är självklart, men det har inget med det jag har skrivit att göra.
    Har det inte?
    Du uppmanar TS att byta namn på sin son för han inte ska uppfattas som WT, är det för att du själv ska slippa ta ansvar för att ditt barn diskriminerar Dexter senare i livet pga namnet?
  • Astarte
    sofieann skrev 2012-02-22 09:13:29 följande:
    Har det inte?
    Du uppmanar TS att byta namn på sin son för han inte ska uppfattas som WT, är det för att du själv ska slippa ta ansvar för att ditt barn diskriminerar Dexter senare i livet pga namnet?

Nej, det är bara för att jag tycker att det är så jäkla fult. Ungefär som Barbro eller Rutger eller Sven-Jesus. Det är ett fult WT-namn.

Sluta spekulera, det blir bara så pinsamt fel. 
  • Karisma
    Dr Mupp skrev 2012-02-21 23:47:23 följande:
    Tyvärr så tänker jag direkt på mördaren i TV-serien när jag hör namnet Dexter och när jag hör småbarn som heter det så funderar jag seriöst på vad föräldrarna tänkte med, vill man verkligen att ens barn ska sammankopplas med en mördare. Visserligen en fiktiv mördare men ändå.
    Och det första jag tänker på är Dexter som är en pojke i ett barnprogram som går på tv. Tror det är på cartoon network. :)

/K
  • Christi38

Jag har suttit som klistrad framför tv-serien Dexter, det är en PÅHITTAD mördare på just TV. Namnet är ju coolt, klart ni inte ska byta bara för att andra drar konstiga paralleller. Som någon annan skrivit, namnet finns i barnprogram oxå :)

....
    .

• sofieann
    Astarte skrev 2012-02-22 09:25:57 följande:
    Nej, det är bara för att jag tycker att det är så jäkla fult. Ungefär som Barbro eller Rutger eller Sven-Jesus. Det är ett fult WT-namn.

Sluta spekulera, det blir bara så pinsamt fel. 
    Jaha, så det var så enkelt alltså? Varför skrev du bara inte det då? Byt namn för Dexter är skitfult.

Ang. mina "spekulationer" så tror jag ändå att du förstår vad jag menar. Men det hör väl inte hemma i denna tråden förstås.
Svar på tråden Får bara skit för namnet Dexter :-(