• Thezzz

Får bara skit för namnet Dexter :-(

Hej, Har en son på 6 veckor som vi har gett namnet Dexter.. detta har medfört problem från folk runtomkring.. För det första frågar folk varför vi döpt honom efter en mördare, andra frågar om det är ett namn och vi får upprepa namnet 1000ggr när någon frågar vad han heter.. för de förstår inte namnet.. Nu är det ju så' att vi hasrju inte döpt honom efter tv-serien. Utan vi valde namnet för att vi tyckte det lät häftigt Till mitt dilemma, ska jag byta namn på min lilla son, så att han ska slippa alla de här frågorna? Är rädd för att namnet medför problem av något slag :/ tex vill inte svärmor använda namnet dexter, hon kallar honom för ett smeknamn hon kallat killen min när han var liten, samt att min farmor ch farfar har stora problem med att förstå namnet.. Mina andra förslag på namn är neo, jake och melvin.. storasyster heter ronja Vad tycker ni?

• Svar på tråden Får bara skit för namnet Dexter :-(
  • SupersurasunkSara

För mig är Dexter ett datorprogram som vi använder på jobbet, men det är också namnet på min kusins lilla son.

För ett par år sen umgicks jag lite med en tjej vars lillasyster heter Lenore, uttalas utan e på slutet och det fanns (eller finns kanske kvar?) ett tvättmedel som hette så, inte så kul kan jag lova.

Min dotter heter Molly och så klart blev det 'Molly Mus' då och då eftersom det programmet blev populärt efter nåt år. Dock var det mest barn som gick och sjäng och då sa jag ifrån eftersom min dotter inte alls gillade det och det var aldrig några problem.

Ni måste välja efter hur ni känner, men vr beredda på att få säga ifrån att ni är less på att ifrågasättas.

• Dancia

Jag tycker dexter är jättefint. Jag tycker faktiskt det är respektlöst att vissa i er familj inte vill säga hans namn. Någon tv-serie med nägon mördare som heter dexter har jag inte sett. Det enda jag förknippar namnet med är den tecknade dexters laboratorium :).

• Thezzz

Blir jätteglad när jag ser era kommentarer.. är väl mest svärmor som förpestat namnet dexter.. säger att han kommer sluta som en alkolist (hon kände visst en dexter som var alkolist) men min lillkille passar jättebra i namnet.. skulle även passa i neo.. men jag är orolig att jag ångrar mig om några år och tycker det är alldeles för vanligt..om jag skulle byta alltså

• Eloa

i och med att jag inte tittar på tv så har jag missat att det finns ett tvprogram, men namnet är jätte fint. Och då gillar inte jag dessa "nuymodiga" namnen (tex. texas, lennox) men Dexter är fint. Och oavsett så är det ni som bestämmer vad han ska hetta, byt inte. Ni gillar det och det är det viktigaste. Tror inte han kommer få så mycket problem i framtiden då dessa namn blir vanligare och vanligare och den generationen som inte är så hemma med dessa namn kommer vänja sig. När det gäller din svärmor så skulle jag varje gång hon kallar barnet något annat säga att "han heter Dexter" , tjatigt men ja... eller börja kalla henne för något annat "pluttan" kankse försök förklara att ni valt namnet och när hon/andra kallar honom något annat så visar det brist på respekt. lycka till och om ni byter namn är det risk att ni ångrar er. stå på er!

• Krokig Krokofant

Jag måste vara helt ärligt, Dexter, precis som alla andra engelska namn på svenska barn får lätt en white trash-stämpel om barnet nu inte har engelska/amerikanska föräldrar.

Er Dexter kommer med andra ord diskrimineras i skola och arbetsliv.

One by one, one by one.
  • Thezzz
    Dancia skrev 2012-02-21 10:02:29 följande:
    Jag tycker dexter är jättefint. Jag tycker faktiskt det är respektlöst att vissa i er familj inte vill säga hans namn. Någon tv-serie med nägon mördare som heter dexter har jag inte sett. Det enda jag förknippar namnet med är den tecknade dexters laboratorium :).

Håller med dig! Hade vi döpt honom till olle eller nått så hade ingen ifrågasatt och ALLA hade använt namnet. . Jag har inte heller sett tv-serien utan tänker på dexters labratorium , som jag såg när jag var barn
  • Kenize

Byt inte om ni har hittat ett namn ni gillar. Dexter ær ett jættefint namn och era familjer kommer vænja sig. Det ligger på min topplista om jag en dag får en son. Glad

• Thezzz
    Krokig Krokofant skrev 2012-02-21 10:06:36 följande:
    Jag måste vara helt ärligt, Dexter, precis som alla andra engelska namn på svenska barn får lätt en white trash-stämpel om barnet nu inte har engelska/amerikanska föräldrar. Er Dexter kommer med andra ord diskrimineras i skola och arbetsliv.
    One by one, one by one.

Det är det här jag är lite rädd för, att generationen som är lite äldre än oss reflekterar namnet dexter till något "skit" som ligger kvar sen förr. . Alltså att lärare påminns om någon skitunge från förr med namnet dexter. . Och med det börjar behandla honom annorlunda mot om han hade hetat neo..
  • Bedhead
    Krokig Krokofant skrev 2012-02-21 10:06:36 följande:
    Jag måste vara helt ärligt, Dexter, precis som alla andra engelska namn på svenska barn får lätt en white trash-stämpel om barnet nu inte har engelska/amerikanska föräldrar.

Er Dexter kommer med andra ord diskrimineras i skola och arbetsliv.
    Min Dexter har ju en engelsktalande pappa.. Problemet är att såna som du inte alltid kommer att veta det, utan tycka att han är trash utifrån hans namn. Kanske dags att jobba på dina fördomar.
    It´s better to have loved and lost than never to have seen Lost in Space/Kelly Bundy
  • Jayt

Tycker absolut inte att ni ska byta! Det är skitcoolt! Strunta i vad andra säger!

Svar på tråden Får bara skit för namnet Dexter :-(