• Thezzz

Får bara skit för namnet Dexter :-(

Hej, Har en son på 6 veckor som vi har gett namnet Dexter.. detta har medfört problem från folk runtomkring.. För det första frågar folk varför vi döpt honom efter en mördare, andra frågar om det är ett namn och vi får upprepa namnet 1000ggr när någon frågar vad han heter.. för de förstår inte namnet.. Nu är det ju så' att vi hasrju inte döpt honom efter tv-serien. Utan vi valde namnet för att vi tyckte det lät häftigt Till mitt dilemma, ska jag byta namn på min lilla son, så att han ska slippa alla de här frågorna? Är rädd för att namnet medför problem av något slag :/ tex vill inte svärmor använda namnet dexter, hon kallar honom för ett smeknamn hon kallat killen min när han var liten, samt att min farmor ch farfar har stora problem med att förstå namnet.. Mina andra förslag på namn är neo, jake och melvin.. storasyster heter ronja Vad tycker ni?

• Svar på tråden Får bara skit för namnet Dexter :-(
  • Nostalgitripp

Min son heter Wilbur (finns 16st förutom honom som har det som tilltalsnamn) och vi har visserligen inte mött några negativa reaktioner, bara folk som säger frågar om namnet. MEN jag kan säga så mycket som att om någon skulle välja att kalla honom något annat än Wilbur för att den personen ogillade hans namn, då skulle den personen inte vara välkommen i mitt hem eller ens få tillfälle att träffa min son.

• mikipiki

Jag hade själv inte döpt mitt barn till Dexter, men jag tycker absolut inte att det är något fel på namnet. Gillar du namnet och tycker det passar din son så behåll det. 

• Tuvaduva

Okej.
    Tänker döpa vår son till Otis.
    Vaddå är det WT då bara för att vi inte är från usa??
    Överlag vad tycks?

(ledsen om jag "små-lånar" din tråd TS...)

• ElectroDiva

varför inte, folk döper ju tydligen sina pojkar till marie så .

• mikipiki
    Tuvaduva skrev 2012-02-21 19:48:26 följande:
    Okej.
    Tänker döpa vår son till Otis.
    Vaddå är det WT då bara för att vi inte är från usa??
    Överlag vad tycks?

(ledsen om jag "små-lånar" din tråd TS...)
    Gulligt namn Glad Men jag är nog lite WT haha, för jag gillar namn som kommer från USA.
  • MadlenA

Det är ju ni som bestämmer vad er son ska heta, känns det rätt så är det rätt helt enkelt! Ska farmorn ha ett eget namn på honom!? Nej, de får helt enkelt acceptera det och inse att de inte har något med namnvalet att göra, och att man givetvis kallar barnen det de heter...

WT är så jävla löjligt, bry dig inte om sånt skitsnack!

Det finns många namn som missuppfattas eller skapar förvirring, många tror att min lilla bebis heter Majs... Min äldsta flicka har ett räligt namn enligt en dam i släkten, men vem bryr sig!? Gillar ni det, så kör på det!

Ronja och Dexter passar dessutom fint tillsammans

• sofieann
    Astarte skrev 2012-02-21 19:30:24 följande:
    Känner du dig tok-träffad eller gör du dig bara dum?

Hela debatten är dum så vad tror du själv? Vi vuxna har väl ett anvar att här och nu se till att våra barn i framtiden har alla möjligheter, oavsett namn. Och där ska väl inte hela svaret ligga i att ge rätt namn utan att uppfostra sina barn på rätt sätt. Eller skulle du ärligt vara stolt över ditt barn om det som chef gav jobbet till Gustav istället för Dexter bara för att det enligt dig ser bättre ut på visitkortet? Och vems fel är det då egentligen att Dexter inte fick jobbet, hans mammas eller ditt, som uppfostrat ditt barn till att bli sån?
  • Karisma

Klart ni INTE ska byta namn på er son. Dexter är ett fint namn och det är ett namn ni vill att er son ska ha. Folk får väl träna på att säga namnet om de tycker det är svårt att uttala. Vilket det inte är, uttalas ju precis som det stavas.

När vi fick Liam för 8år sedan rynka min släkt på näsan och mga kunde inte uttala namnet. Men det sket jag i och helt ärligt tog det inte lång stund innan alla vande sig. 

Er son kommer inte ha det svårt varken i skolan eller i arbetslivet pga just namnet. Är ju befängt att tro ngt sånt.

Så njut iställt av er pojk och skit i vad andra säger. :)

/K      

• pusselbitar

Vi har en femårig Dexter och har aldrig hört ett ont ord om hans namn. Inte ens min morfar tycker att vi svärtat ner hans gamla adliga efternamn med det. Om han nu skulle bli diskriminerad på arbetsmarknaden när han blir stor så får han väl ta sitt andranamn Gustav.

• Midsommarafton 77

Våran ENZO var nära att få namnet DEXTER, men det blev Enzo då han liknade lite på en apunge *HAHA.

Dexter är jättefint och jag gillar internationella namn.

Enzo är italienskt:)    

Enzo april 2009
Svar på tråden Får bara skit för namnet Dexter :-(