• Thezzz

Får bara skit för namnet Dexter :-(

Hej, Har en son på 6 veckor som vi har gett namnet Dexter.. detta har medfört problem från folk runtomkring.. För det första frågar folk varför vi döpt honom efter en mördare, andra frågar om det är ett namn och vi får upprepa namnet 1000ggr när någon frågar vad han heter.. för de förstår inte namnet.. Nu är det ju så' att vi hasrju inte döpt honom efter tv-serien. Utan vi valde namnet för att vi tyckte det lät häftigt Till mitt dilemma, ska jag byta namn på min lilla son, så att han ska slippa alla de här frågorna? Är rädd för att namnet medför problem av något slag :/ tex vill inte svärmor använda namnet dexter, hon kallar honom för ett smeknamn hon kallat killen min när han var liten, samt att min farmor ch farfar har stora problem med att förstå namnet.. Mina andra förslag på namn är neo, jake och melvin.. storasyster heter ronja Vad tycker ni?

• Svar på tråden Får bara skit för namnet Dexter :-(
  • Dancia
    Krokig Krokofant skrev 2012-02-21 10:06:36 följande:
    Jag måste vara helt ärligt, Dexter, precis som alla andra engelska namn på svenska barn får lätt en white trash-stämpel om barnet nu inte har engelska/amerikanska föräldrar.

Er Dexter kommer med andra ord diskrimineras i skola och arbetsliv.

Att engelska namn på svenska barn skulle ge en white-trash stämpel har jag aldrig hört eller varit med om. Och vad vet folk om barnet har engelska/amerikanska föräldrar eller släktingar?? Min son heter Colin. Han har då aldrig haft några problem med det och jag är säker på att ingen tagit oss som white-trash familj.
  • Astarte

Det är nog bara Chewin som har mer WT-stämpel är jag rädd. . . Byt, medan tid är.

• Joje
    Astarte skrev 2012-02-21 18:55:45 följande:
    Det är nog bara Chewin som har mer WT-stämpel är jag rädd. . . Byt, medan tid är.
    Bara för att det är ett så kallat WT-namn?! Så tråkigt när folk dömer ut andra pga ett namn... Förstår faktiskt inte hur man kan vara så ytlig!

TS - Byt inte namn på pojken bara för att andra tycker att namnet är "konstigt"! Ni kommer bara ångra er! Om ni är nöjda så låt honom få det namnet!
    Mamma till ♂ född 17 april 2007 och ♀ född 12 juli 2008
  • Astarte
    Joje skrev 2012-02-21 19:04:15 följande:
    Bara för att det är ett så kallat WT-namn?! Så tråkigt när folk dömer ut andra pga ett namn... Förstår faktiskt inte hur man kan vara så ytlig!

TS - Byt inte namn på pojken bara för att andra tycker att namnet är "konstigt"! Ni kommer bara ångra er! Om ni är nöjda så låt honom få det namnet!
    Det handlar inte om att döma ut. Du har inte fattat det här. Namnet är dock en faktor bland många som markerar i vilken del av samhället vi hör hemma.
  • Tuffen

Jag tycker att namnet Dexter känns wt, men det är en högst personlig uppfattning. 

• sofieann
    Astarte skrev 2012-02-21 18:55:45 följande:

Astarte: du menar FL-hittepånamnet Chewin? Det finns enligt SCB så många som 0 personer som heter Chewin, så kan ni snälla sluta dra upp detta namn i varje WT-namntråd! Tack.
  • Astarte
    sofieann skrev 2012-02-21 19:18:47 följande:

Astarte: du menar FL-hittepånamnet Chewin? Det finns enligt SCB så många som 0 personer som heter Chewin, så kan ni snälla sluta dra upp detta namn i varje WT-namntråd! Tack.

Jag vet det, det är just därför det är så bra som exempel. Det inehåller alla klassiska WT-tecken, men ingen kan känna sig direkt träffad.
  • sofieann
    Astarte skrev 2012-02-21 19:10:46 följande:
    Det handlar inte om att döma ut. Du har inte fattat det här. Namnet är dock en faktor bland många som markerar i vilken del av samhället vi hör hemma.

Ja, tänka sig vad hemskt om Dexter ens skulle komma på tanken att beblanda sig med fina Erik, Gustav och Karl. Nejdu Dexter, det är tur att det finns vuxna(?) människor som vet bättre och kan sätta både dig och dina föräldrar på plats!
  • Astarte
    sofieann skrev 2012-02-21 19:23:28 följande:

Ja, tänka sig vad hemskt om Dexter ens skulle komma på tanken att beblanda sig med fina Erik, Gustav och Karl. Nejdu Dexter, det är tur att det finns vuxna(?) människor som vet bättre och kan sätta både dig och dina föräldrar på plats!
    Känner du dig tok-träffad eller gör du dig bara dum?
Svar på tråden Får bara skit för namnet Dexter :-(