Inlägg från: Selfish Geene |Visa alla inlägg
  • Selfish Geene

förstöra heliga skripter

VojneVojne skrev 2012-02-26 10:29:18 följande:
    Ja jag håller med dig absolut men samtidigt inte förlora förnuftet så blir man själv fanatiskt diktatur som trycker ner folk in i skorna om man inte lyssnar vad "big brother" säger.... Man ska inte tappa balansen helt enkelt vetja...
    Jag har aldrig haft för avsikt att hindra någon från att utöva vilken religion som helst för sin egen del.

Det är religiösa gruppers krav på att även vi icke-utövare ska respektera och efterleva deras dogmer som jag motsätter mig, det förekommer i betydligt större utsträckning än många är medvetna om.
    Svenska kyrkan kallar sin religions-marknadsföring för "samhällsinformation" och dumpar skiten i min och andras brevlådor, utan att bry sig om skyltar som tackar nej till reklam.

Men det är bara islam som dessutom hotar med våld!
    Det är oacceptabelt bortom all religiös propaganda som visserligen är irriterande men som iaf inte riskerar något annat än mitt humör.

• Selfish Geene
    VojneVojne skrev 2012-02-26 10:49:21 följande:
    Jag kräver inte som muslim att du utövar min religion men som människa vilja att du respekterar mig och islam kräver inte alls att du gör heller och fanatiker hittar på reglerna för att kontrollera folk. Så ja visst hindra sådana folk är bra men en sak du och andra som tror att detta kommer från islam är inte sant. Detta va jag ville säga, vi är på samma sida även om vi inte är i samma tro ville jag säga!
    Det är inte kravet att jag ska bli muslim som jag protesterar mot (nästan ingen muslim kräver att alla ska bli muslimer)
    Däremot är det ganska vanligt att muslimer kräver att jag tex inte bränner koranen eller avbildar profeten, det är inget jag tänker foga mig i. 

• Selfish Geene
    Pussesnuttan skrev 2012-02-26 10:56:07 följande:
    Låter skit jobbigt!
    Inte alls jobbigt faktiskt!

Har redan raderat två versioner av respektive skrift.
    Och det innan frukost! 
  • Selfish Geene
    VojneVojne skrev 2012-02-26 11:03:21 följande:
    Jag tycker att du ska respektera det enbart mänskliga skäl men att du inte gör det skulle inte jag få för mig att jag skulle bränna dig eller nåt, detta skulle visa din personlighet och min respons till det visa min personlighet... Gör som känns bra för din personlighet men om du inte respekterar får du ingen respekt tebax vetja...
    nej, så är det absolut, jag förväntar mig inte att respekteras av människor jag inte själv visat respekt (men varför skulle jag vilja ha respekt från någon jag själv inte respekterar!?)

Ordet är så flitigt missbrukat att "visa människor respekt" i princip har kommit att betyda "behandla människor väl", men eg har det en betydligt djupare innebörd.

Människor ska accepteras, onda handlingar ska fördömas, men människor och deras åsikter ska bara respekteras när de har gjort sig förtjänta av det.
  • Selfish Geene
    FixarFrasse skrev 2012-02-26 11:07:33 följande:
    ....själv bytade jag kanal från Gudstjänsten svt1 till storslalomen svt2 kl 10 idag; DET måste väl också räknas som åtminstone en liten aktion mot religionens fördärv..?
    Många bäckar små ;)
    Ett klagomål till SVT skulle kanske vara på sin plats?
    En kanal jag enligt lag måste betala för vare sig jag vill ha den eller inte, borde iaf vara religionsfri.
    Det är det minsta man kan begära! 
  • Selfish Geene
    VojneVojne skrev 2012-02-26 11:26:28 följande:
    Nåväl min vän du är ute å söker fel på andra... så länge du gör detta så kommer du att finna massor av andras fel men om du täcker andras fel kommer du att själv bli felfri  // Rumi

Alla bör ta hand om sina fel skulle jag vilja påstå...
    Om du verkligen menar att "alla ska ta hand om sina fel" antar jag att du inte förespråkar ett rättsamhälle som bestraffar medborgare när de gör fel, eller att mobbare och terrorister kritiseras av samhällets övriga medlemmar? 
  • Selfish Geene
    VojneVojne skrev 2012-02-26 11:53:09 följande:
    Det verkar som att du har din egen " dekoder" tolkar som du vill... Jag har sagt vad jag ville säga och gissar att du har förstått det som jag menar men du vill nog ha lite action tror jag:))) jag har lite annat action ska utföra så ha en underbar dag min vän det tänker jag göra :)
    Jag kanske missförstod dig, jag tyckte att det verkade som att du inte anser att jag borde kritisera människor som beter sig illa utan istället enbart borde ägna mig åt mina egna fel (hur det ena skulle utesluta det andra?)

Jag tycker att det är precis tvärtom!
    När jag ser en orättvisa eller när människor behandlar andra i sin omgivning illa är det min skyldighet att reagera, särskilt när det handlar om sådant som hotar våra grundläggande fri- och rättigheter
  • Selfish Geene
    lykantrophona skrev 2012-02-26 14:33:25 följande:
    Hm... jag satt och funderade på varför det stör fler när det gäller en fysisk kopia av en skrift än en virtuell. Jag kom på varför det stör mig.

Om man kopierar över en fil och sedan raderar den, finns fortfarande originalet (från nätet?) kvar och tillgängligt för andra som vill läsa. När det gäller en fysisk bok, så har det gått åt resurser för att tillverka den, och varje fysisk kopia man förstör hindrar en annan från att läsa den. Jag skulle bli irriterad ifall någon köpte en massa prylar eller leksaker, bara för att bränna dem också... slöseri med resurser, helt enkelt. Detta är väl inte en direkt religiös synpunkt, utan snarare från någonslags miljötänk från min sida.

Men ja, jag antar att Selfish Geene behöver en hobby. Ifall att kopiera filer på datorn och sedan radera dem ger honom något att göra, så varsågod....
    Du missförstår det är inte en hobby, det är en manifestation.

Jag bränner gärna fysiska exemplar av böckerna också men digitala versioner är tillgängliga för alla så det finns inget som hindrar de flesta från att förstöra sitt eget exemplar av koranen..

Vad gäller pappersexemplar så skulle jag absolut inte bränna en förstautgåva av någon bok!
    Jag lovar att bara bränna kopior så att det alltid finns minst ett exemplar kvar för de som vill läsa den.

Skulle du tycka att det var slöseri med resurser om jag som en symbolisk handling mot våld, bränner ett exemplar av Breiviks manifest ? 
  • Selfish Geene
    oOHalalOo skrev 2012-02-26 18:02:11 följande:
    Kul att du har hittat något att göra som du uppenbarligen tycker är värt att lägga tid på.
    Det tycker jag också!
  • Selfish Geene
    oOHalalOo skrev 2012-02-26 18:24:46 följande:
    Så du vill egentligen med den här tråden beskriva ett av dina fritidsintressen? Du kanske skulle ha lagt den under 'Fritid & Hobby' och där 'övrigt'?
    som jag skrev tidigare är det här inte en hobby (lika lite som det är din hobby att dyrka Gud)

Det är ett kall att protestera mot våld, diskriminering och förtryck vart det än visar sitt fula tryne (att jag ofta hamnar i religionsdebatter handlar mest om att det ofta förekommer bland just religiöst övertygade grupper)

Jag vill dessutom gärna sprida iden till resten av den fritt tänkande befolkningen så att även de tar ställning och "bränner" några heliga skrifter.
Svar på tråden förstöra heliga skripter