Jag har haft en usel eller obefintlig relation till min mamma under hela min uppväxt. Hon har aldrig funnits där för mig, någonsin (och inte för något av mina syskon heller). När hon skaffade ny karl bestämde hon sig tom för att hon "har inga barn". Vi var inte bjudna på bröllopet och var inte välkomna hem till vår egen mamma. Jag hade ingen mamma kort sagt. Jag skulle ljuga om jag påstod att jag inte har varit arg, bitter, hatisk, ledsen och förtvivlad över detta, vilket ju inte var något nytt eftersom jag mer eller mindre hatat och föraktat henne under hela uppväxten.
Men åren går, alla mognar. Hon hittade tillbaka till sig själv, till sitt inre barn och blev fri. Hon började leva. Hon fick färg. Hon blev en människa. Jag fick tillbaka min mamma. Jag var uppåt 25 år då. Och trots att jag själv aldrig hade den mamma jag behövde när jag var liten, så går det inte en enda dag utan att jag är evigt tacksam över att mina barn har den närvarande och kärleksfulla mormor som de behöver! Det tog sin tid innan jag började förlåta. Men idag har vi en oerhört fin och tillitsfull relation, litar på henne fullt ut och har idag en väldigt öppen och bra kontakt med henne liksom även hennes man. Även fast de bor 15 mil bort, vi träffas minst ett par gånger i månaden och pratar i telefon regelbundet. Som sagt, det går inte en dag utan tacksamhet för denna enorma förändring från hennes sida!
Men jag vet precis hur du känner dig. Ibland kan man inte styra över relationen med sina föräldrar. I en idealisk värld skulle självklart alla älska och vara älskade av sina föräldrar, men så ser ju inte verkligheten ut, Det finns massor av hinder på vägen som rakt av omöjliggör detta. Missbruk är ett typexempel på ett hinder för verklig kärlek och sunt fungerande relationer. Alla väljer ju sina vägar. Bara du vet ju varför just ni inte har någon bra relation, om det finns något du kan göra så ta tag i saken och skapa en förändring istället för att gå och må dåligt. Det gjorde jag. Jag mötte min mamma när hon kom tillbaka. Jag mötte henne på vägen, accepterade henne. Vi sörjde försvunna år, men har byggt upp en ny relation i nuet och det har vi varit två om. Men om det inte finns något du kan göra så måste du också sluta försöka och acceptera att hon valde en annan väg. När hon är redo, då kommer hon till dig. Men vissa blir aldrig det... och för vissa är det praktiskt omöjligt. Massor av människor där ute har inte ens några föräldrar i livet över huvudtaget. Visst kan man sörja det, men det viktiga är ju att försöka leva i nuet.