• Anonym (lögnare)

Lögn om körkort..

Jag behöver verkligen ett jobb. Jobbet som jag har chansen att få kräver körkort vilket jag saknar men har kört dom senaste 8 åren utan körkort, så jag kan köra mycket bra. Ska inte gå in i det varför jag inte har körkort. Söker ett jobb inom hemtjänst. Tror ni att dom kommer att fråga efter att se på körkortet på intervjun?
    Ska jag chansa?

• Svar på tråden Lögn om körkort..
  • Anonym

Nej, det kommer dom nog inte att göra. Men åker du dit så kan du ju få sparken också. Så ingen bra idé alls...

• cj2

Det är ju galet olagligt att köra bil utan körkort. Skulle inte tro att dom uppskattar att du kör deras tjänstebilar utan körkort. Lägg upp dina kort på bordet och säg att du tycker massor om att åka buss!

• Anonym

Är du från vettet?  Enligt kommunernas regelverk ska alltid körkortsinnehav kontrolleras för dem som ska framföra fordon i tjänsten. Icke bara vid anställningen uten därtill minst en gång per år.

Att därtill komma på tanken att framföra körkortspliktigt fordon utan giltigt körkort, det är lindrigt uttryckt befängt och därtill lagvidrigt.

• hon mot strömmen

Ja de ska försäkra sig om att du har körkort och då måste du kunna visa fram det.

Anonym skrev 2012-02-27 14:53:08 följande:
    Nej, det kommer dom nog inte att göra. Men åker du dit så kan du ju få sparken också. Så ingen bra idé alls...
    Arbetsledaren åker också dit om det uppdagas att du inte har körkort.
  • Anonym (hmm)

Det kommer nog komma fram första gången du skall kvittera ut ett fordon.. och hur skall du då förklara det?

• Anonym (lögnare)

i den tjänsten måste man köra sin egen bil och inte deras bil.

• Queenie70
    Anonym skrev 2012-02-27 14:54:04 följande:
    Är du från vettet?  Enligt kommunernas regelverk ska alltid körkortsinnehav kontrolleras för dem som ska framföra fordon i tjänsten. Icke bara vid anställningen uten därtill minst en gång per år.

Att därtill komma på tanken att framföra körkortspliktigt fordon utan giltigt körkort, det är lindrigt uttryckt befängt och därtill lagvidrigt.
    Fast det förekommer ju nästan inte alls. Har aldrig varit tvungen att uppvisa körkort. Risken är nog minimal att man åker dit hos arbetsgivaren. en dålig idé är det hursomhelst.
  • Anonym (Körlärare)

Om du nu är så duktig på att köra bil och kan alla regler som gäller i trafiken, varför gör du inte teoriprovet och uppkörning så kör du lagligt sedan?

• MajaMaria79

Jag tycker att du ska se till att ta körkort fort som blixten. Om du nu är så bra på att köra som du säger så borde det ju vara lätt gjort.

Säg till på intervjun att du precis håller på att ta körkort och cykla eller åk buss så länge.  

Svar på tråden Lögn om körkort..