• Anonym (Förvirrad)

Min sambo är otrogen, på Wordfeud.

Idag fick jag reda på att min sambo och fästman har kontakt och flörtar med en annan, på spelet Wordfeud.

Han har sedan några veckor tillbaka bettet sig konstigt; har tagit bort mobilen om jag kommer i närheten när han håller på med den,han har även gått på märkliga toalettbesök, varit på toa i en halvtimme-timme om inte mer ibland. Jag har inte fått låna hans mobil heller om det har varit så, utan blir sur när jag frågar. Jag har alltså blivit misstänksam och, dumt nog, snokade jag i hans mobil imorse när han låg och sov. Appen Wordfeud var uppe och jag såg att han hade fått ett meddelande i chatten där. Jag gick in och kollade och fick se en milslång konversation mellan han och en annan tjej.

Jag scrollade igenom deras konversation och jag blev äcklad över allt han skrivit. De skrev om att det skulle vara mysigt att hyra en stuga i Åre, att de skulle gå på Spa i Stockholm bland annat. Han hade även kallat henne sötnos och skrivit att det var tråkigt att hon tagit bort bilden på sig själv. Han hade även skrivit att han låg i badet och ville skriva med henne. Och medan han hade skrivit allt detta, var han med mig. Han gick på toa igår kväll och var där inne i ca 40-50 minuter och ropade att han hade såå ont i magen. Men nej, han låtsades och ljög om att han hade det för att skriva med någon annan. Jag såg även att de hade skrivit när min syster var över på middag hos oss. Då gick han också på toa sådär länge som han gjorde igår. Och nu förstår jag ju att han gjorde det för att skriva med henne.

När jag konfronterade honom idag blev han arg. Han sa att han bara hade drivit med tjejen och att "det måste jag ju förstå". Men nej, jag förstår inte. Jag förstår inte hur han kan gå undan under vår myskväll och skriva med någon annan. På Wordfeud. Min sambo och fästman? Raggar på Wordfeud? Jag kan fortfarande inte förstå det.

Vi bråkade rejält efter att jag sa att jag läst allt. Han blev rasande och skrek på mig och jag sa att jag måste ha tid för mig själv ett tag. Jag sover hos mina föräldrar i natt och jag ligger nu vaken och tänker på hur jag ska göra. Jag vet inte ens hur jag ska reagera faktiskt. Vet inte hur jag ska tänka.

Överreagerar jag? Vad ska jag göra? Är så förvirrad och ledsen just nu så jag inte vet vad jag ska göra.   

• Svar på tråden Min sambo är otrogen, på Wordfeud.
  • Essien

Att stanna hos en partner endast för pengarnas skull verkar för övrigt vara extremt vanligt. Noll kärlek en de stannar för det ekonomiska.

• Kya
    Fridhaa skrev 2012-03-12 09:58:29 följande:
    råd?
    Men hur kan du som inte ens känner mig säga att jag är naiv?
    Du vet inte vilket eller vilka förhållanden som jag har varit i..
    Hur kan man då på peka att någon är naiv?
    Och skulle de där gulligt verka nedlåtande?
    Nej du är med stor säkerhet en sådan kontrollernade person som folk bara vill spy gala på.
    Väx upp!
    genom ditt resonemang vet jag det.

jag är inte ett dugg kontrollerande gentemot min karl, jag tjuvläser inte hans telefon eller har förhör när han kommer hem från krogen. däremot är jag uppmärksam på beteendeändringar hos honom. jag känner honom såpass väl att jag kommer veta när något börjar vara i görningen. och jag är inte så naiv att jag tror att om han skulle träffa en vid sidan av att han skulle lämna mig. han (som alla andra som är i ett seriöst förhållande med barn och bundna ekonomier)  skulle kunna vara kapabel att båda vilja ha kakan och äta den.
    Om en svart katt korsar din väg betyder det att katten är på väg någonstans.
  • Kya
    Essien skrev 2012-03-12 09:59:09 följande:
    Det är naivt att tro att otrogna inte stannar i förhållanden om de inte längre älskar sin partner. Det KRYLLAR ju av trådar här där både män och kvinnor bedrar sina partners och ursäktar det med att kärleken är slut men de vill hålla ihop för barnens skull, det är så jobbigt med skilsmässor, det är bekvämt att vara kvar med rutiner men ligga på sidan samtidigt osv osv. Noll samvete och många tillägger att de VET att deras stackars bedragna partner skulle bli helt förkrossad om han/hon fick veta. De vet att de skulle bli dumpade illa kvickt men gör ändå livsval åt en annan människa, helt medvetna om att personen själv valt motsatsen. Det är att försöka äga någon! Nu kollar jag varken mobil eller sms men jag tycker ändå att snokande i en mobil pga jäkligt misstänksamt beteende är bra mkt mildare än att ligga med andra utan att ha ryggrad nog att låta sin partner bestämma själv om denne vill vara med om det eller inte. Bara risken att smitta honom/henne vidare med könisar (kondomer är aldrig helt säkra) är vidrig att medvetet ta för sin egna njutnings skull.
  • Fridhaa

Jag håller verkligen INTE med er!
    Vill ni tro att jag är naiv så ok.
    Ert tanke sätt kommer äta upp ert förhållande och bita er i rumpan en dag.

• Kya
    Fridhaa skrev 2012-03-12 15:19:22 följande:
    vi får väl se, helt enkelt. Kanske är det du som får bita dig i rumpan om du en dag upptäcker att din karl varit otrogen mot dig. Själv är jag inte särskilt orolig att det ska drabba mig, men jag är åtminstone inte så naiv att jag tror att det inte är möjligt.
  • Essien
    Fridhaa skrev 2012-03-12 15:19:22 följande:
    Otrogna stannar i många fall kvar i förhållanden utan kärlek pga att det är för jobbigt att bryta upp med barn, gemensam ekonomi, hus (svårsålda i många fall), gemensamma vänner och för att de har tryggheten av ett äktenskap som gardering för att slippa åldras ensamma, ngt som det finns större risk för om man ger sig ut på singelmarknaden igen. Det har inte att göra med att deras partners har kontrollerat dem utan att man ibland växer ifrån varann, man passar inte längre ihop och älskar inte längre varann som ett par. Då man helt plötsligt hittar passion med en utomstående så vill de ha sexet som lockar men samtidigt inte "kasta bort" allt de har hemma, trots att de inte längre älskar sin fru/man. Det handlar om en egoism och en osäkerhet. Själva hade de flesta otrogna aldrig accepterat att ders partner gjort likadant, bara där visar de ju att det vet om hur fel de agerar men eftersom det gynnar DOM SJÄLVA så är det ok. Hamnar de däremot på andra sidan så är det inte alls lika ok.

Det är naivt att tro att bara man älskar någon så är man inte otrogen, misstag sker lätt på fyllan ibland för vissa personer. Något som de för all evighet sedan ångrar men då är gjort redan gjort. Ofta handlar otrohet inte alls om vad ens partner gjort eller inte gjort utan om problem man har med sig själv som man inte tagit tag i och därför har svårt att kontrollera. Eller menar du att alla otrogna drivs till sina otroheter genom paranoida partners? det kan nog stämma i några få fall men i de flesta har ju inte partnern varit det minsta paranoid innan ptroheten ens har skett, misstankar och paranoia kommer när de anar att något är jättefel och att de blir förda bakom ljuset (och då har ju otroheten redan ägt rum så ingen har drivit någon till något, i sådna fall är det ju den otrogna som drivit sin partner till paranoia och inget annat).

Det är naivitet som i många fall gör att otrohet kan pågå länge. "Min man/fru skulle aaaaldrig!!" får man ofta höra och vips så hade den partnern snedlegat i flera år. Man kan aldrig VETA hur en annan människa väljer att agera i alla lägen i livet, hur väl man än känner dom, det handlar trots allt om människor och många av oss är ibland nyckfulla. 

Och ja, otrogna stannar i förhållanden av bekvämlighetsskäl, att bryta upp och satssa på sin älskare/älskarinna är osäkert, medan de "vet" att de har sin gamla partner.

Det ÄR naivt att tro annat, men man behöver kanske inte håna dig för att du är niv. Det är ok att vara naiv och tro gott om alla, men att DET kommer och biter en i rumpan i framtiden är mer troligt faktiskt. Hoppas att du slipper bli bedragen så att du kan fortsätta tro gott om hela världen, det är ju egentligen en rätt trevlig bubbla att leva i så länge inget går snett...     
  • Fridhaa

Jag har inte den uppfattningen om att ens patner skulle leva med någon i fall det inte finns kärlek.

Jag tror inte gott om alla, som jag skrev ovan om min sambo skulle va otrogen är det hans förlust!!
    Men jag skulle aldrig gå och titta runt i hans personliga saker för att söka upp detaljer om saken.

Jag har haft 2 förhållanden med 2 kvinnor och det är de två mest kontrollerande förhållanden jag har varit med om.
    Jag skulle må så dåligt över att gå och fundera på blickar,sms,mail osv varför är inte min man hemma 16.30 om han slutar 16.00 på jobb..
    Godtrogen,blåögd NEJ!
    Men jag vill kunna njuta av mitt förhållande OCH inte gå på nålar om det skulle gå förbi en snygg tjej.
    Nu är jag Bi så min smabo kan ju skämta om den saken han med.

Visst har vi alla blivit bedragna men att tro att alla män/kvinnor är likadana är att ta i för..

• Essien
    Fridhaa skrev 2012-03-12 16:19:23 följande:

Jag har inte den uppfattningen om att ens patner skulle leva med någon i fall det inte finns kärlek.

Jag tror inte gott om alla, som jag skrev ovan om min sambo skulle va otrogen är det hans förlust!!
    Men jag skulle aldrig gå och titta runt i hans personliga saker för att söka upp detaljer om saken.

Jag har haft 2 förhållanden med 2 kvinnor och det är de två mest kontrollerande förhållanden jag har varit med om.
    Jag skulle må så dåligt över att gå och fundera på blickar,sms,mail osv varför är inte min man hemma 16.30 om han slutar 16.00 på jobb..
    Godtrogen,blåögd NEJ!
    Men jag vill kunna njuta av mitt förhållande OCH inte gå på nålar om det skulle gå förbi en snygg tjej.
    Nu är jag Bi så min smabo kan ju skämta om den saken han med.

Visst har vi alla blivit bedragna men att tro att alla män/kvinnor är likadana är att ta i för..

Ingen har väl sagt att alla människor är likadana?

Klart kvinnor kan vara precis lika hemska som män, ingen har väl hävdat motsatsen? Nu handlar dock tråden om ts och hennes partner råkar vara en man.

Jag njuter fullt ut av mitt förhållande. Men skulle min man börja bete sig som att hans mobil bär på jordens största hemlighet, när han inte gjort det innan (jag har aldrig tittat i den alls), börja bete sig nervöst och helt enkelt udda, ja då är jag ju inte dummare än att jag börjar misstänka att ngt är fel. Vad som sen är fel är en annan sak men när när nu Ts man erkänner att han flirtat med en annan kvinna så hade mina tankar faktiskt liknat hennes. Hon går ju inte runt och fabulrerar utan nu har ju hennes man faktiskt klivit över gränsen. Då tycker jag faktiskt att hennes fel är mindre än hans, även om snokande också är fel.
  • strangertown

Måste bara flika in en nyanserande faktor.

Det finns saker som folk gör som inte är särskilt intellektuellt eller känslomässigt betingat. Folk gör det bara för att det är ROLIGT!

Till saker som folk gör bara för att det är roligt ingår: spela bingo, vissla, busringa, dansa framför spegeln, titta i stjärnkikare, supa, knarka, ha sex, flirta, hångla o.s.v. Vissa av dessa dock kräver ett utbyte med andra människor för att bli som roligast och ibland blir vi nervösa av att människor vi tycker om har kul med andra än oss. Redan väldigt små barn vill vara med där det roliga händer och grundläggande avundssjuka är att inte få vara med där det händer, elementär gruppsykologi.

Folk flirtar på Wordfeud endast för att det är KUL. Ingen gör det för att de inte älskar sin partner, eller kanske för att de ens är så otillfredställda med sina liv. De vill helt enkelt LEKA. Det vill alla, vuxna som barn. Samlivet med en partner man älskar blir ofta väldigt "på riktigt" för att vara tillfredställande, kanske ibland på bekostnad av LEKEN.

När vuxna människor blir påkomna med att ha LEKT och ser att detta sårar någon den älskar djupt uppstår en djup dissonans och man börjar famla efter ord som "jag vet inte varför det hände", "Jag känner mig dum" osv eftersom källan till det man gjort kommer från det INRE BARNET och inte från ett vuxet logiskt överläggande. Det vuxna överläggandet ägnar vi oss åt dagarna i ända i våra professionella roller och i våra verkliga familjeroller. Men vi saknar leken, den behövs för att balansera. Alla vill leka!

Snälla, bli inte arga på era partners för att de leker. Försök ställa er frågan: "Kan det vara så att det här konstiga som min partner gör bara är ett uttryck för ett behov av lekfullhet som han/hon tillgodoser på det här sättet?" Ha sen ett förtroligt samtal med er partner där ni försöker förstå vad det är er partner tycker är kul med att leka på det sättet.

Sen: lek med era partners för allt vad ni är värda!! Ha heta sexchattar, gå till andra rummet och spela Wordfeud med varandra  chatta och låtsas att ni är den kåta grannen eller sonens heta lärarinna. Lek, lek, lek och sluta förvänta er att människor ska bete sig logiskt och överlagt bara för att de är vuxna. Den om förväntar sig det av livet kommer gå genom tillvaron sårad, besviken och tillslut bitter.

LEK!

• Anonym

Eh, jag och min sambo leker hela dagarna. Vill han leka med någon annan så vill jag helt enkelt inte ha honom längre. I sådana fall har jag bättre alternativ ett samtal bort... Men dela du din sambo med andra kvinnor med allt vad klamydia innebär, att ursäkta otrohet med att man för stunden befann sig på ett litet barns intelektuella nivå räddar inget. Dessutom är det knappast en man som jag vill leva med, jag föredrar vuxna som trots allt kan kontrollera sitt inre barn.

Svar på tråden Min sambo är otrogen, på Wordfeud.