• fatima65

Hjälp mig att få in ett ord i SAOL

Jag arbetar på en förskola och har råkat använda ordet "pärla" som ett verb och med betydelsen att tillverka något med pärlor. En kollega till mig märkte att barnen började säga att de vill pärla när de ville göra något med pärlor.
    kollegan sa till mig att jag  inte kan använda detta som ett verb då det inte är korrekt svenska.
     Jag tänkte att jag vill kunna använda detta verb som är ett jättebra ord.  Jag tänkte att jag måste försöka få in det i Svenska akademins ordlista det finns så många andra konstiga ord som kommit in så varför inte" att pärla"
    Sagt och gjort så skickade jag ett meddelande till SAOL och de svarade att de behöver bevis för att det verkligen används med denna betydelsen.
    Använder ni ordet som jag? bli medlem i Fb - gruppen: Vi vill ha in "att pärla" i Svenska akademins ordlista
    och hjälp oss sprida det så vi kan visa SAOL att det verkligen används

Ha det bra!

• Svar på tråden Hjälp mig att få in ett ord i SAOL
  • Celes

Jag gillar den sortens ord. Vissa har varit med under uppväxten, men jag hör fler och fler. "Kniva" (att använda kniv) är ett annat som, för mig, är lite nyare. 

• Veladis
    Lucy Cat skrev 2012-02-29 16:33:08 följande:
    Trodde det var ett befintligt ord redan Skäms

"Pärla pärlplattor" har jag alltid sagt. 

Så säger barnen på mitt jobb (förskola), men jag vet inte... tycker nog att det är barnspråk. Man lägger pärlplattor och man trär väl halsband? De säger "dega" också när de menar baka med lekdegen. och det heter det ju inte...
  • fatima65
    Erik 542 skrev 2012-02-29 08:57:52 följande:
    Hej, 

Jag tror inte SAOL är lösningen, för SAOL definierar inte vad som är korrekt svenska. Mer specifikt finns det många svenska ord, fraser och betydelser som inte listas i SAOL.

Svenska akademiens ordbok HAR däremot verbet "pärla" i en likartad betydelse:
    2) motsv. PÄRLA sbst., 2 f: förse (ngt) med ornament i form av pärlformiga upphöjningar (pärlor, pärlrad). UB 6: 322 (1874: perlingen). g3.spraakdata.gu.se/saob/

Dessutom är det fullständigt rimligt om det finns ett substantiv "pärla" att det också ska finnas ett verb "pärla". Wikipedia-artikeln om "fickla", som någon nämnde ovan, förklarar hela processen:  sv.wikipedia.org/wiki/Fickla 

Så använd gärna "pärla". Om din kollega sätter sig emot får hen allt ta till starkare argument än så.

Till sist: Om man vill ha ett nyord publicerat är det till Språkrådet man ska vända sig, inte SAOL: www.sprakradet.se/nyord

Lycka till!
    Ja, Språkrådet  kanske man kan vända sig till,tack, men tror nog att vi måste samla in ett antal namn ändå .-)
    det finns ett verb"att pärla" med betydelsen: bilda pärlliknande droppar,bubblor. så eg. vill ju jag bara ha en bredare betydelse av verbet. Borde  inte vara något större problem tycker jag.

Sven Justus skrev, Bara för att det finns en gäng människor som pratar barnspråk och säger "att pärla" så innebär inte det att SAOL bör ta upp det i sin ordlista. Ingen annanstans än i detta forum kan man hitta så många påhittade ord som direkt för tankarna till barnspråk.

sv: Men nu är det så att det finns en massa andra ord som inkommit som inte alls många använder mer än förortsungar i Stockholm, tror det var keff, så då tycker jag att verbet att pärla gott kan få en bredare betydelse för övrigt så tycker jag det är viktigare att man använder en och ett  på rätt ställe än om vi får en ny betydelse av ett verb
    Hoppas alla ni som tycker det är rätt att använda det skriver sitt namn på namnlistan
  • bepoe
    Sven Justus skrev 2012-02-29 14:17:57 följande:
    Bara för att det finns en gäng människor som pratar barnspråk och säger "att pärla" så innebär inte det att SAOL bör ta upp det i sin ordlista. Ingen annanstans än i detta forum kan man hitta så många påhittade ord som direkt för tankarna till barnspråk. 
    Håller med. 

TS, kan inte låta bli att undra, varför är det här viktigt för dig? Går det inte bra att använda ordet på förskolan på samma sätt som man lite skämtsamt använder andra ord som man vet inte är korrekt svenska. Jag har vortexat, till exempel, men det är inte viktigt för mig att få in det ordet i SAOL.  
  • Kattdamen

Jag har aldrig hört talas om det innan, och tror inte de använder det på förskolan där dottern går heller.

Varför inte säga lägga pärlplattor?

En kopp te, tack.
  • fatima65
    bepoe skrev 2012-02-29 19:41:14 följande:
    Håller med. 

TS, kan inte låta bli att undra, varför är det här viktigt för dig? Går det inte bra att använda ordet på förskolan på samma sätt som man lite skämtsamt använder andra ord som man vet inte är korrekt svenska. Jag har vortexat, till exempel, men det är inte viktigt för mig att få in det ordet i SAOL.  
    Egentligen är det inte så viktigt för mig men när man har använt det tillsammans med andra som "pärlar" en längre tid så tyckte jag att det skulle vara roligt om det blev godkänt. Lika gärna som andra konstiga ord jag inte hört användas och det är dessutom ett riktigt bra ord/uttryck istället för att säga"ska vi tillverka något med pärlor idag" (om man nu vill ha samma betydelse)det känns lite stelt tycker jag.
  • mindless

Naturligtvis är inte svenskan begränsad till de ord som återfinns i SAOL. Det vore ju helt horribelt om ett ord inte kunde användas i kraft av att det inte står upptaget där. Det är ju för övrigt bara att läsa innantill i förordet:

"Föreställningen att ett ord som inte står i SAOL inte tillhör svenska språket är inte ovanlig men förstås alldeles felaktig. Det måste tydligt sägas att denna lista är ett urval, att den utan svårighet skulle ha kunnat göras åtskilligt större, intill det ohanterliga."

Pärla i betydelsen att pyssla med pärlor, är uppenbart ett befintligt ord med en tydligt avgränsad bestämning. Jag ser inte varför det inte skulle kunna användas.

• såärdet

här säger vi också pärla som ett verb. Kanhända fick vi det från dagis när barnen gick där, minns inte, men känner många människor som använder det så jag skulle säga att det är ett vedertaget uttryck och det kommer kanske till slut in i ordlistan. Det är ju så det går till när de hamnar i SAOL.

• fatima65
    mindless skrev 2012-02-29 20:21:23 följande:
    Naturligtvis är inte svenskan begränsad till de ord som återfinns i SAOL. Det vore ju helt horribelt om ett ord inte kunde användas i kraft av att det inte står upptaget där. Det är ju för övrigt bara att läsa innantill i förordet:

"Föreställningen att ett ord som inte står i SAOL inte tillhör svenska språket är inte ovanlig men förstås alldeles felaktig. Det måste tydligt sägas att denna lista är ett urval, att den utan svårighet skulle ha kunnat göras åtskilligt större, intill det ohanterliga."

Pärla i betydelsen att pyssla med pärlor, är uppenbart ett befintligt ord med en tydligt avgränsad bestämning. Jag ser inte varför det inte skulle kunna användas.
    Min kollega rättade mig i alla fall det var väl då jag verkligen vill få det erkänt eftersom jag vet att det används
  • Bollhav

Det finns ju exempel på andra verbifieringar av substantiv som blivit"godkända ord". Att googla och att tårta någon exempelvis. Låter det dock vara osagt om de är med i saol

Svar på tråden Hjälp mig att få in ett ord i SAOL