Erik 542 skrev 2012-02-29 08:57:52 följande:
Hej,
Jag tror inte SAOL är lösningen, för SAOL definierar inte vad som är korrekt svenska. Mer specifikt finns det många svenska ord, fraser och betydelser som inte listas i SAOL.
Svenska akademiens ordbok HAR däremot verbet "pärla" i en likartad betydelse:
2) motsv.
PÄRLA sbst., 2 f: förse (ngt) med ornament i form av pärlformiga upphöjningar (pärlor, pärlrad).
UB 6: 322 (1874: perlingen).
g3.spraakdata.gu.se/saob/
Dessutom är det fullständigt rimligt om det finns ett substantiv "pärla" att det också ska finnas ett verb "pärla". Wikipedia-artikeln om "fickla", som någon nämnde ovan, förklarar hela processen:
sv.wikipedia.org/wiki/Fickla
Så använd gärna "pärla". Om din kollega sätter sig emot får hen allt ta till starkare argument än så.
Till sist: Om man vill ha ett nyord publicerat är det till Språkrådet man ska vända sig, inte SAOL:
www.sprakradet.se/nyord
Lycka till!
Ja, Språkrådet kanske man kan vända sig till,tack, men tror nog att vi måste samla in ett antal namn ändå .-)
det finns ett verb"att pärla" med betydelsen:
bilda pärlliknande droppar,bubblor. så eg. vill ju jag bara ha en bredare betydelse av verbet. Borde inte vara något större problem tycker jag.
Sven Justus skrev, Bara för att det finns en gäng människor som pratar barnspråk och säger "att pärla" så innebär inte det att SAOL bör ta upp det i sin ordlista. Ingen annanstans än i detta forum kan man hitta så många påhittade ord som direkt för tankarna till barnspråk.
sv: Men nu är det så att det finns en massa andra ord som inkommit som inte alls många använder mer än förortsungar i Stockholm, tror det var keff, så då tycker jag att verbet att pärla gott kan få en bredare betydelse

för övrigt så tycker jag det är viktigare att man använder en och ett på rätt ställe än om vi får en ny betydelse av ett verb
Hoppas alla ni som tycker det är rätt att använda det skriver sitt namn på namnlistan