• fatima65

Hjälp mig att få in ett ord i SAOL

Jag arbetar på en förskola och har råkat använda ordet "pärla" som ett verb och med betydelsen att tillverka något med pärlor. En kollega till mig märkte att barnen började säga att de vill pärla när de ville göra något med pärlor.
    kollegan sa till mig att jag  inte kan använda detta som ett verb då det inte är korrekt svenska.
     Jag tänkte att jag vill kunna använda detta verb som är ett jättebra ord.  Jag tänkte att jag måste försöka få in det i Svenska akademins ordlista det finns så många andra konstiga ord som kommit in så varför inte" att pärla"
    Sagt och gjort så skickade jag ett meddelande till SAOL och de svarade att de behöver bevis för att det verkligen används med denna betydelsen.
    Använder ni ordet som jag? bli medlem i Fb - gruppen: Vi vill ha in "att pärla" i Svenska akademins ordlista
    och hjälp oss sprida det så vi kan visa SAOL att det verkligen används

Ha det bra!

• Svar på tråden Hjälp mig att få in ett ord i SAOL
  • mindless
    Sven Justus skrev 2012-03-01 10:34:28 följande:
    Barnspråk är när man "snuttifierar" och böjer om ord så att små barn lättare ska begripa dem. Jag trodde det var självklart vad "barnspråk" innebar. 

Det sista du skriver fattar jag inte innebörden av.  
    Det kanske är självklart, men jag ser helt enkelt inte vad som är snuttifierande med att pärla. Det är ett verb som följer en etablerat konstruktionsform i svenska språket. Eller menar du att pussla, googla, vabba och hamra också är snuttifierande? Jag förstår faktiskt inte hur du resonerar.

Det sista jag skrev handlade bara om att jag funderade på varför du inte la 30 sekunder på att kolla upp om googla står i SAOL eller inte. Det var ingen kritik utan bara en fundering.
  • Jagsjälv

Ordet pärla har funnits sedan jag var liten. Det räknar jag som ett riktigt ord. Vilket "riktigt" ord skulle man annars kunna använda lämpligt? Utan att det skulle bli en lång och beskrivande mening...

• solstråle88

Har precis kommit i kontakt med detta fenomen ;) personal på dotterns dagis säger det och även på BVC. Frågade personalen om detta va ett "riktigt" ord, men de visste tydligen inte. Jag har inget emot ordet egentligen, och har själv börjat använda det. Ordet är ju detsamma som "en pärla" vilket gör att ordet får mer än en betydelse men det kanske inte är något hinder?!

• mindless
    solstråle88 skrev 2012-03-01 13:08:12 följande:
    Har precis kommit i kontakt med detta fenomen ;) personal på dotterns dagis säger det och även på BVC. Frågade personalen om detta va ett "riktigt" ord, men de visste tydligen inte. Jag har inget emot ordet egentligen, och har själv börjat använda det. Ordet är ju detsamma som "en pärla" vilket gör att ordet får mer än en betydelse men det kanske inte är något hinder?!
    Frågan är vad man menar med ett riktigt ord. Min uppfattning är att pärla är tämligen etablerad.

Angående att det sammanfaller med ett befintligt substantiv, är detta inte ovanligt. En skiva - att skiva. En klocka - att klocka. En bräda - att bräda. Det i sig utgör inget hinder.
  • Utropstecknet
    mindless skrev 2012-03-01 13:22:38 följande:
    Frågan är vad man menar med ett riktigt ord. Min uppfattning är att pärla är tämligen etablerad.

Angående att det sammanfaller med ett befintligt substantiv, är detta inte ovanligt. En skiva - att skiva. En klocka - att klocka. En bräda - att bräda. Det i sig utgör inget hinder.
    Menar du att det fetstilta är vedertagna uttryck? Jag har aldrig hört det sägas.
  • lykantrophona

Jag har hört det användas om att sätta pärlor på en pärlplatta, så särskilt konstigt är det väl inte?

• mindless
    Utropstecknet skrev 2012-03-01 13:25:06 följande:
    Menar du att det fetstilta är vedertagna uttryck? Jag har aldrig hört det sägas.
    De är i alla fall tillräckligt vedertagna för att stå upptagna i SAOL.
  • Coyote

Vi säger "att pärla" på förskolan jag jobbar.

• Utropstecknet
    mindless skrev 2012-03-01 13:31:50 följande:
    De är i alla fall tillräckligt vedertagna för att stå upptagna i SAOL.
    Jag missförstod dig. Att skiva bröd, att klocka tiden och att bräda någon/något har jag givetvis hört.

Om nu pärla ska anändas som ett verb måste det ju också följdaktligen följas av något, man kan ju inte bara säga; Barn, nu ska vi pärla! Jag förstår inte varför "lägga pärlplatta", "trä pärlor på tråd" eller "dekorera med pärlor" måste ersättas med pärla. Pärla halsband låter i mina öron märkligt.
  • mindless
    Utropstecknet skrev 2012-03-01 13:42:21 följande:
    Jag missförstod dig. Att skiva bröd, att klocka tiden och att bräda någon/något har jag givetvis hört.

Om nu pärla ska anändas som ett verb måste det ju också följdaktligen följas av något, man kan ju inte bara säga; Barn, nu ska vi pärla! Jag förstår inte varför "lägga pärlplatta", "trä pärlor på tråd" eller "dekorera med pärlor" måste ersättas med pärla. Pärla halsband låter i mina öron märkligt.
    Inte följaktligen. Vissa verb tar objekt, andra inte, Vissa verb kan båda ta objekt och användas utan. Att pussla, att vabba och att googla går till exempel alldeles utmärkt att använda utan objekt: "Jag gillar att pussla!" Sedan kan man fråga sig varför man måste ha ett verb som ersätter lägga pussel, men många upplever att det är smidigt att göra ett kort verb av det. Språket har många möjligheter, vilket gör det rikt.

Själv tycker jag pärla fungerar både med och utan objekt. "Kom ungar så ska vi pärla!" "Jag har pärlat ett halsband till dig."
  • JohnJ

Är det inte bättre du funderar på hur ni ska göra för att hjälpa barnen att lära sig tala korrekt svenska istället?

Ska vi lägga pärlor, ska vi göra pärlhalsband, är väl inte särskilt svårt att använda? Eller säger du till din partner hemma på kvällen, "älskling ska vi soffa lite" och går och sätter dig i soffan, eller "nej nu ska jag mugga lite" (när du tar en kopp kaffe) ?

Lär barnen tala korrekt istället för att slänga tid på att göra språket infantilt.

Vänligen
    John 

• sina

Soffa! Jättebra verb ju - det ska jag börja använda direkt. "Mugga" kändes inte lika klockrent, dock.

Jag visste faktiskt inte att det fanns människor med småbarn eller inom förskolevärlden som inte hade hört talas om att pärla. Eller som tyckte att det var fånigt.

• likamedfalskt

Jag har bott på flera olika orter i skilda delar av Sverige (från skåne till mellersta norrland) och jag har hört pärla på alla ställen så visst skulle jag kalla det vedertaget.

• mindless
    JohnJ skrev 2013-03-26 13:05:52 följande:
    Är det inte bättre du funderar på hur ni ska göra för att hjälpa barnen att lära sig tala korrekt svenska istället?

Ska vi lägga pärlor, ska vi göra pärlhalsband, är väl inte särskilt svårt att använda? Eller säger du till din partner hemma på kvällen, "älskling ska vi soffa lite" och går och sätter dig i soffan, eller "nej nu ska jag mugga lite" (när du tar en kopp kaffe) ?

Lär barnen tala korrekt istället för att slänga tid på att göra språket infantilt.

Vänligen
    John 
    Som jag skrev för över ett år sedan är det något oklart varför pärla inte skulle vara korrekt svenska. Ordbildningen följer ett etablerat mönster, det är vedertaget och har en klar och avgränsad definition. Vad är det som inte är korrekt svenska?

Åsikten att det skulle göra språket infantilt är än märkligare. Som sagt är detta ett vanligt sätt att skapa nya verb i svenskan. Vari ligger det infantila?
Svar på tråden Hjälp mig att få in ett ord i SAOL