• fatima65

Hjälp mig att få in ett ord i SAOL

Jag arbetar på en förskola och har råkat använda ordet "pärla" som ett verb och med betydelsen att tillverka något med pärlor. En kollega till mig märkte att barnen började säga att de vill pärla när de ville göra något med pärlor.
    kollegan sa till mig att jag  inte kan använda detta som ett verb då det inte är korrekt svenska.
     Jag tänkte att jag vill kunna använda detta verb som är ett jättebra ord.  Jag tänkte att jag måste försöka få in det i Svenska akademins ordlista det finns så många andra konstiga ord som kommit in så varför inte" att pärla"
    Sagt och gjort så skickade jag ett meddelande till SAOL och de svarade att de behöver bevis för att det verkligen används med denna betydelsen.
    Använder ni ordet som jag? bli medlem i Fb - gruppen: Vi vill ha in "att pärla" i Svenska akademins ordlista
    och hjälp oss sprida det så vi kan visa SAOL att det verkligen används

Ha det bra!

• Svar på tråden Hjälp mig att få in ett ord i SAOL
  • mindless
    fatima65 skrev 2012-02-29 20:36:39 följande:
    Min kollega rättade mig i alla fall det var väl då jag verkligen vill få det erkänt eftersom jag vet att det används
    Men då torde det enklaste vara att rätta din kollega, snarare än att spela med i dennes missuppfattning. Sedan kanske ordet förtjänar en plats i SAOL i vilket fall, men det är ju i så fall en fråga skild från den ursprungliga om huruvida det är ett korrekt ord eller inte.
  • fatima65
    mindless skrev 2012-02-29 21:23:00 följande:
    Men då torde det enklaste vara att rätta din kollega, snarare än att spela med i dennes missuppfattning. Sedan kanske ordet förtjänar en plats i SAOL i vilket fall, men det är ju i så fall en fråga skild från den ursprungliga om huruvida det är ett korrekt ord eller inte.
    Tack, då ska jag fortsätta använda det tills det kommer in i SAOL.
  • näbben

Det ordet har vi använt ett par år. Används både hemma och på förskolan när det skall göras halsband, armband och pärlplattor :) 

• Sven Justus
    Celes skrev 2012-02-29 17:58:00 följande:
    Jag gillar den sortens ord. Vissa har varit med under uppväxten, men jag hör fler och fler. "Kniva" (att använda kniv) är ett annat som, för mig, är lite nyare. 
    Att "kniva" är väl blattesvenska för att misshandla någon med kniv?
    Män är män. Kvinnor är kvinnor. Skriver du anonymt till mig - räkna inte med något svar.
  • Sven Justus
    fatima65 skrev 2012-02-29 19:32:37 följande:
    Ja, Språkrådet  kanske man kan vända sig till,tack, men tror nog att vi måste samla in ett antal namn ändå .-)
    det finns ett verb"att pärla" med betydelsen: bilda pärlliknande droppar,bubblor. så eg. vill ju jag bara ha en bredare betydelse av verbet. Borde  inte vara något större problem tycker jag.

Sven Justus skrev, Bara för att det finns en gäng människor som pratar barnspråk och säger "att pärla" så innebär inte det att SAOL bör ta upp det i sin ordlista. Ingen annanstans än i detta forum kan man hitta så många påhittade ord som direkt för tankarna till barnspråk.

sv: Men nu är det så att det finns en massa andra ord som inkommit som inte alls många använder mer än förortsungar i Stockholm, tror det var keff, så då tycker jag att verbet att pärla gott kan få en bredare betydelse för övrigt så tycker jag det är viktigare att man använder en och ett  på rätt ställe än om vi får en ny betydelse av ett verb
    Hoppas alla ni som tycker det är rätt att använda det skriver sitt namn på namnlistan
    Jag är absolut inte mot att det svenska språket förnyas, snarare tvärtom. Men ord som så uppenbart är kopplade till barnspråk tycker jag inte kvalificerar in till SAOL. 
    Män är män. Kvinnor är kvinnor. Skriver du anonymt till mig - räkna inte med något svar.
  • Sven Justus
    Bollhav skrev 2012-02-29 21:14:41 följande:
    Det finns ju exempel på andra verbifieringar av substantiv som blivit"godkända ord". Att googla och att tårta någon exempelvis. Låter det dock vara osagt om de är med i saol
    Googla finns väl inte med i SAOL, men det ordet har betydligt större potential för att komma med i listan är ord som "pärla" och "dega". Fast nu är jag inte språkrådet så det är knappast upp till mig i slutänden. 
  • mindless
    Sven Justus skrev 2012-03-01 08:40:48 följande:
    Jag är absolut inte mot att det svenska språket förnyas, snarare tvärtom. Men ord som så uppenbart är kopplade till barnspråk tycker jag inte kvalificerar in till SAOL. 
    Hur definerar du barnspråk i detta fall? Att pärla är kopplat till en barnaktivitet köper jag, men det i sig kan väl inte diskvalificera ordet? Verbkonstruktion följer ju ett givet mönster för det svenska språket och går väl att jämföra med att pussla. Så vad är problemet?

>"Googla finns väl inte med i SAOL,"

Hade det inte gått fortare att söka på det, än att skriva ett inlägg?
  • Sven Justus
    mindless skrev 2012-03-01 10:27:16 följande:
    Hur definerar du barnspråk i detta fall? Att pärla är kopplat till en barnaktivitet köper jag, men det i sig kan väl inte diskvalificera ordet? Verbkonstruktion följer ju ett givet mönster för det svenska språket och går väl att jämföra med att pussla. Så vad är problemet?

>"Googla finns väl inte med i SAOL,"

Hade det inte gått fortare att söka på det, än att skriva ett inlägg?
    Barnspråk är när man "snuttifierar" och böjer om ord så att små barn lättare ska begripa dem. Jag trodde det var självklart vad "barnspråk" innebar. 

Det sista du skriver fattar jag inte innebörden av.  
  • soffliggaren
    näbben skrev 2012-02-29 22:43:37 följande:
    Det ordet har vi använt ett par år. Används både hemma och på förskolan när det skall göras halsband, armband och pärlplattor :) 
    Samma här. Faktum  är att jag kan inte minnas att jag sagt något annat. Vill du pärla ? Jag vill pärla. Platta,halsband eller armband. Pärla för alla tre.
  • bepoe

"Vill du pärla?" låter ju lika dumt som "Jag är kissis". 

Mina ungar har fått lära sig ordet "kissis" på dagis, hemma har de fått lära sig att det heter "kissnödig".  

Svar på tråden Hjälp mig att få in ett ord i SAOL